صلاحیت دادگاه کیفری در حقوق جزای بین الملل
شناسه پست: 23277
بازدید: 381

کارتحقیقی صلاحیت دادگاه کیفری در حقوق جزای بین الملل

کارتحقیقی صلاحیت دادگاه کیفری در حقوق جزای بین الملل صلاحیت تمام دادگاههای بین المللی کیفری موردی، متوجه جنایاتی بوده است که قبل از تشکیل آنها ارتکاب یافته اند. اما مقررات شکلی و ماهوی اساسنامه دیوان بین المللی کیفری دلالت بر منحصر بودن صلاحیت دیوان و اعمال مقررات آن در مورد جنایاتی دارد که پس از لازمالاجرا شدن اساسنامه واقع میشوند. البته در مورد جنایات واقع شده در سرزمین یا توسط اتباع دولتهایی که پس از لازم الاجرا شدن اساسنامه به آن ملحق میشوند، دیوان زمانی میتواند اعمال صلاحیت کند که اساسنامه به صورت خاص در مورد آنها لازم الاجرا شود.

کارتحقیقی صلاحیت دادگاه کیفری در حقوق جزای بین الملل

تنها شورای امنیت است که بدون هیچگونه محدودیت زمانی میتواند تمام وضعیتهای حاوی جنایات در صلاحیت دیوان را که پس از لازمالاجرا شدن اساسنامه واقع شده اند به دادستان دیوان ارجاع کند. صرفنظر از صریح بودن مقررات اساسنامه، در مورد زمان اعمال صلاحیت دیوان وضعیت هایی قابل طرح است که از نظر زمانی مبدا اعمال صلاحیت دیوان را قابل بحث جلوه میدهند و نیز مقرراتی در اساسنامه پیشبینی شده است که صلاحیت دیوان را از نظر زمانی محدود، معلق و حتی ممکن است به اعتباری حق اعمال صلاحیت دیوان را منتفی نمایند.

کارتحقیقی صلاحیت دادگاه کیفری در حقوق جزای بین الملل

وقوع بخشی از جرائم مستمر و مرکب قبل از لازمالاجرا شدن اساسنامه، امکان محدودیت اعمال صلاحیت دیوان به مدت هفت سال در مورد جنایات جنگی، امکان عطف به ماسبق شدن صلاحیت دیوان در وضعیتی که یک کشور صلاحیت دیوان را به صورت موردی می پذیرد، فقدان محدودیت زمانی در مورد حق تقاضای تعلیق از سوی شورای امنیت، کناره گیری دولت عضو و نهایتاً عدم امکان اعمال صلاحیت دیوان در مورد جنایت تجاوز تا زمان تعریف این جنایت از سوی شورای امنیت، ازجمله مسائل قابل بحث هستند که در این مقاله به بررسی آنها میپردازیم.

 

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۷۰

*******************************************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

 برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید