شناسه پست: 14297
بازدید: 431

انرژي اتمي
فهرست مطالب
مقدمه
چکيده
فصل اول : شناخت انرژي اتمي
تعريف انرژي
دسته بندي انرژي ها
انرژي اتمي و اهميت آن
اورانيوم
غني سازي اورانيوم
فصل دوم : توليد انرژي اتمي
شکافت هسته به وسيله نوترون
همجوشي هسته اتم
رابطه انيشتين
فصل سوم : راکتورهاي اتمي
ساختمان راکتور
سوخت راکتور
مواد کند کننده نوترون
خنک کننده ها
انواع راکتور
آب سنگين در راکتور
فصل چهارم : موارد استفاده انرژي اتمي
توليد برق
انرژي اتمي در پزشکي
انرژي اتمي در صنعت
انرژي اتمي در کشاورزي
فصل پنجم : مزايا و مضرات انرژي اتمي
بمب اتمي
فصل ششم : سازمان هاي اتمي
انرژي اتمي در ايران
آژانس بين المللي اتمي
ارجاعات
فهرست منابع
مقدمه
امروزه مردم دنياي بزرگ ما ، بزرگترين دوران رشد و تکامل خود را در تمامي زمينه ها تجربه مي کنند . در گذشته سرعت گسترش و پيشرفت در علوم و فنون مختلف چون امروز نبوده است . اکنون انسان باشتاب روز افزون به سوي دنيايي بهتر و زندگي توأم با آسايش بيشتر پيش مي رود . صرف نظر از مشکلات و معضلات جانبي ناشي از توسعه بي رويه و نامناسب در برخي جهات ، به طور کلي مي توان گفت پيشرفت علوم باعث ارتقاء سطح زندگي ، معيشت و آسايش بشر امروزي شده است بشر پيشرفته کنوني ، به افق هاي دوردست چشم دوخته و پس از تسخير ماه مي رود تا به کرات ديگر و فضاي لايتناهي دست يابد پيشرفت و تعالي بشر امروز ، بي شک مرهون تلاش بي وقفه دانشمندان علوم مختلف بوده است .
بنابراين مادر دنياي امروز نيازمند به جايگزيني انرژي هسته اي با سوخت هاي فسيلي هستيم و اين حق پيشرفت ، از آن ماست . جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از کشورهاي امضا کننده ي معاهده ي منع تکثير و گسترش سلاح هاي هسته‌اي، همواره بر حق خود جهت برخورداري از دانش و فناوري مسالمت آميز هسته اي ، بر اساس موافقت نامه هاي جهاني تأکيد کرده و استفاده از آن را حق مسلم خود مي‌داند .
در اين تحقيق سعي شده اشاره اي هر چند اندک به مزاياي اين نيروي عظيم و روش بهره‌برداري و استفاده از آن بشود . بنابر اين هدف اينجانب از انجام اين تحقيق آشنايي با انرژي اتمي بوده است .
ضمناً از تمامي کساني که روح تحقيق و پژوهش را در دانش آموزان پرورش مي‌دهند، صميمانه تشکر مي کنم . چون يقين دارم حتي اين تحقيق هاي کوچک در آينده، زمينه ساز تحقيق ها و پژوهش هاي بسيار بزرگ تر شده و گامي جهت پيشرفت مردم عزيز خواهد شد ……………….