دانلود مقاله روابط بين والدين و فرزندان
روابط بين والدين و فرزندان و تأثير آن در تربيت
فهرست مطالب
بخش اول: تربيت
- تربيت و قلمرو آن
- پايههاي اساسي تربيت
- اشاراتي كوتاه به مراحل تربيت
- اهداف تربيتي
- عوامل تربيت
- سخن، ابزار تربيت
- اسلام و تربيتپذيري انسان
- نكات عقلي و اسلامي در تربيتپذيري انسان
- ارزش و اهميت تربيت
- توضيحاتي ديگر در باب هدف تربيت و تعليم
- تربيت و وظائف آن
- ويژگيهاي تربيت دختران
- عاليترين انتساب
- بهترين ميراث
- بروز نتايج تربيت
بخش دوم: شخصيت
- شخصيت چيست؟
- صفات پايدار
- منشا شخصيت
- اثبات شخصيت
- جوان و محيط اجتماعي
- اسلام و صفات شخصيت
- شخصيت فرزندان
- بشر و خواهش عزت نفس
- عزت نفس و آزادگي
- مراعات شرف كودك در خانواده
- آئين اسلام و عزت نفس
بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان
بخش اول: تربيت و مسائل عاطفي
الف: خانواده و تربيت
- وظايف والدين
- سخني ديگر درباره نخستين مربي كودك
- معلم اول كودك
- پيريزي قواعد زندگي
- خانواده و تربيت
- شريفترين خدمت
- مراقبتها در هفت سال سوم
- تمايلات نوجوان و جوان
- توجه به نياز آنان
- مهرطلبي آنان
- هدايت نوجوان و جوان
ب: نياز به محبت
- جلوههاي مهرطلبي
- جدائيهاي طولاني
- مهرورزي به هنگام بازگشت
- چهره متبسم
- چند نكته مهم
بخش چهارم: نقش پدر
الف: اخلاق پدر
- همدمي با فرزندان
- در برابر حرف حق
- اما سخني هم با شما
ب: بيگانگي با فرزندان
- جوش كار و تلاش
- سر در لاك خود
ج: نزاع در خانه
- خانه جهنمي
- سعادتمندي كانون
- گريز از خانه
- آثار بد خشونتها
بخش پنجم: نقش مادر
الف: اخلاق مادر
- مادر و اخلاق اسلامي
- حوصلة مادر
ب: مادر و رازهاي فرزندان
- مادر بهترين رازدار
- چند نكته مهم
ج: جنبههاي مذهبي مادر
- مادر و مذهب
- نياز به ايمان
- كنترل روابط
- در برابر عبادت فرزندان
بخش ششم: احساس نابساماني در خانواده
الف: تبعيض در خانه
- ارجحيت پسر بر دختر
- در آموزش علم
- مساله كار در خانه
- مراقبتها در ابراز عواطف
ب: تحقير در خانه
- جوان و مسالة تحقير
- انتقادپذيري از فرزندان
- چند نكته مهم
ج: آزادي فرزندان در خانه
- جوان و آزادي
- نوع آزادي
- نكتهها در كنترل
د: احترام والدين
- سئوالي در ذهن جوان
- نيكي به پدر و مادر
- رعايت حرمت فرزندان
بخش هفتم: نكتههاي مهم در روابط والدين و فرزندان
- جبران خطاي تربيتي
- وظيفة والدين
- توقف رشد عقلي
- آسيبهاي روحي
- زيادهروي در محبت
- بدترين پدران
بخش هشتم: دومين كلاس تربيت (مدرسه)
- مدرسه و تكوين شخصيت كودكان و نوجوانان
- همگامي خانه و مدرسه
- نقش مدرسه در انتقال ارزشها
- رفتارهاي مذهبي چگونه تبلور مييابد؟
- هشياريهاي فرهنگي در پاسداري از سلامت و رشد مطلوب
- مهاجمان فرهنگي كيستند؟
- هدف مهاجمان فرهنگي چيست؟
- رسالت اولياء و مربيان و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي
مقدمه:
تقديم اين تحقيقات به آن معلمان و مربيان و اساتيدي كه شغل مقدس تدريس را با همه مشكلات و زحماتش و با توجه به تأثير والاي اين وظيفه بزرگ اجتماعي، و با رضايت تمام پذيرفتهاندو ميدانند كه اگر امروز قدر كار بزرگ آنها كوچك شمرده شود فردا در برابر رسول و اهل بيت پاكش يعني مربيان و معلمان والامقام بشري سرافراز و آبرومند خواهند بود.
و در ادامه تقديم ميدارم به آن جوانان و نوجوانان برومندي كه زحمات معلمان آگاه و دلسوز خود را پاس ميدارند و وجود آنها را در راه سعادت خود عزيز ميشمارند و محبت آنها را هميشه در دل پاكشان زنده ميدارند تا فردا در برابر رسول خدا و اولياي گرامي او عزيز و موجب روشني چشم استادان خويش باشند.
چنانكه در ميان شما رسولي از خودتان فرستاديم تا آيات ما را براي شما تلاوت كند و دلها و نفسهاي شما را از جهالتها و زشتيها و آلودگيها پاك نموده به اخلاق و فضايل انساني رشد و كمال بخشد و همچنين شما را تعليم كتاب و حكمت دهد و آنچه را كه در قدرت و امكان شما نبوده تا بفهميد به شما بياموزد. بنابراين مرا كه خالق و منعم شما هستم هميشه بياد داشته باشيد تا من هم به لطف بيشتر و عنايتهاي آينده شما را ياد كنم.
تحقيقات كاربرد مواد آموزشي:
بخش اول: تربيت
تربيت و قلمرو آن
تربيت بطور خلاصه عبارت است از پرورش و رشد دادن استعدادهايي كه آفريدگار جهان در وجود انسان جهت سعادت و كمال او بوديعت گذاشته است.
با اين تعريف اجمالي موضوعات زير در امر تربيت مورد دقت و توجه قرار ميگيرد:
- تربيتكننده با داشتن هدف معين و علاقمندي كافي و آگاهي كامل به اهميت و ارزش تربيت اين مسئوليت مقدس را ميپذيرد.
- او از تجربهها و اطلاعات لازم بهرهمند ميباشد و از اصول و مباني تربيت عالم و آگاه و خودش نيز از فضايل اخلاقي و مزاياي تربيتي برخوردار است.
- تربيتكننده نسبت به موقعيت فرد يا افراد مورد تربيت و استعدادهاي جسمي و روحي آنها آشنايي كامل دارد و ميداند كه چگونه انسانهايي را براي چه جامعهاي بايد بسازد.
- مربي به وضع و شرايط محيطي كه در آن زندگي ميكند و نيازهاي اساسي آينده جامعه خود كاملاً آگاه است و فعاليت خود را متناسب با آن نيازها بكار مياندازد.
- كار و فعاليت مربي مبتني بر طرح و برنامه حساب شده و متوجه به هدفهاي صحيح و مطلوب جامعه و متكي بر روش متناسب با اين هدفها انجام ميگيرد.
- مسئول تربيت براي پيشبرد اهداف مقدس خويش ناگزير است وسايل كار براي خود و افراد مورد تربيت متناسب با شرايط و امكانات زمان داشته باشد زيرا ميداند كه هيچ كاري بدون وسيله متناسب به انجام نميرسد.
- در جامعهاي كه اكثريت قريب به اتفاق آن مسلمانند مربي آگاه ميكوشد تا براي پايداري و استواري يك جامعه مترقي و مستقل اسلامي افرادي مؤمن و صاحب رشد و متخلق به اخلاق اسلامي و خدمتگزار به جامعه خود تربيت كند.
پايههاي اساسي تربيت
تمايلات انساني و غرائز طبيعي بمنزلة پايههاي اساسي است كه تربيت بر روي آنها بنا ميشود. يا بعبارت ديگر، تربيت عبارت از تعديل خواهشهاي طبيعي و تنظيم كيفيت بهرهبرداري از نيروهاي غريزي است.
«خوي و منش عبارت است از غرائزي كه شغل و تجربه آن را بگونهاي مختلف رنگ كرده و مانند كاشيكار ماهري پهلوي هم چيده است.»
موقعيكه آداب و رسوم تربيت بر اثر تكرار و ممارست، رنگ عادت بخود ميگيرد و بصورت خلق و خوي ثابت در ميآيد، آدمي بر طبق آن از سرمايههاي طبيعي خود استفاده ميكند و به آساني، غرائز در مجاري عادات بجريان ميافتند.
منابع مورد استفاده:
- رواه و روش تربيت نوشتة حسين اديب
- روانشناسي تربيتي نوشتة دكتر غلامعلي افروز
- مباني تربيت و اخلاق اسلامي نوشته علي فايضي – محسن آشتياني
- خانواده و مسائل نوجوان و جوان (1) نوشتة دكتر علي قائمي
- جوان جوان از نظر عقل و احساسات، گفتارفلسفي، هيئت نشر معارف اسلامي، نشرية 3
- دريچهاي به دنياي جوانان نوشتة آيت ا… سيد محمدحسين فضل ا… – ترجمة عبدالهادي فقهيزاده
فرمت : WORD | صفحات : 77
*************************************
نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد