شناسه پست: 11459
بازدید: 484

بررسی عشق جامعه امروزی

فهرست مطالب

پيشگفتار 3
بررسي عشق در جامعه امروزي: 5
ماهيت عشق: 9
تعريف عشق: 11
اقسام عشق: 14
شهادت اشك: 20
تفاوت و شباهت عشق حقيقي و مجازي: 22
عشق از ديدگاه احاديث و قرآن: 26
راه رسيدن از عشق مجازي به عشق حقيقي: 28
قصه يوسف (ع) و زليخا: 39
بررسي نظريه ابن سينا: 40
فضايل عشق: 44
بررسي نيروي عشق و محبت در اجتماع: 47
رابطه بين عشق و عفاف: 50
عشق، هوس: 55
زنگ خطر: 69
چرا بايد عاشق شويم؟ چرا نبايد عاشق شويم؟ 74
حرف آخر: 76
آيا راستي سخن عشق را پاياني هست؟ 84
منابع: 85
بررسي عشق در جامعه امروزي:
امروز يکي از خلاهايي که در دنياي اروپا و آمريکا وجود دارد خلا عشق است. در کلمات دانشمندان اروپايي زياد اين نکته به چشم مي خورد که اولين قرباني آزادي و بي بند و باري امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسيار شديد و عالي است. در جسماني امروز هرگز عشق هايي از نوع عشق هاي شرقي از قبيل عشق هاي مجنون و ليلي، و خسرو شيرين رشد و نمو نمي کند.
از اين داستانها مي توان فهميد که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترس مرد تا کجا پايه خود را بالا برده است و تا چه حد سرنياز مرد را به آستان خود فرود آورده است! قطعاً درک زن اين حقيقت را در تمايل او و به پوشش بدن خود و مخفي کردن خود به صورت يک راز تاثير فراوان داشته است.
مولوي، عارف نازک انديش و دوربين خودمان مثلي بسيار عالي در اين زمينه مي آورد. اول درباره تسلط معنوي زن بر مرد سخن مي گويد، آن گاه راجع به تاثير حريم و حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و معصوميت زن و در بالا بردن مقام او در گداختن مرد در آتش عشق و سوز مثل لطيفي مي آورد: آن ها را به آب و آتش تشبيه مي کند مي گويد مثل مرد مثل آب است و مثل زن مثل آتش، اگر حائل از ميان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه مي کند و آن را خاموش مي سازد. اما اگر حائل و حاجبي ميان آن دو برقرار باشد مثل اين که آب را در ديگي قرار دهند و آتش در زير آن ديگ روشن کنند آن وقت است که آتش آب را تحت تاثير خود قرار مي دهد. اندک اندک او را گرم مي کند و احياناً جوشش و غليان در او به وجود مي آورد، تا آن جا که سراسر وجود او را تبديل به بخار مي سازد.