تعداد زوجات
فهرست مطالب
تعدد زوجات 4
تعدد زوجات 4
حبس ابد! 30
«1. توافق زوجين براي طلاق؛ 32
مادر بدون ولايت! 38
اسلام و تعدد زوجات 48
ويل دورانت در جلد اول تاريخ تمدن صفحه 61 مىگويد: 49
گوستاولوبون در تاريخ تمدن صفحه507 مىگويد: 50
کريستن سن در کتاب ايران در زمان ساسانيان صفحه346 مىگويد: 53
منتسکيو در روح القوانين از آکاتياس،مورخ رومى،نقل مىکند که: 54
مقدمه 55
۱. معناي لغوي و اصطلاحي عدالت 60
۲. مفهوم عدالت در ازدواج مجدد 60
۳. موارد ضرورت شرط عدالت و ضمانت اجراي آن 62
مبحث دوم ـ شرط عدالت در ازدواج مجدد 70
بند اول ـ شرط عدالت در ازدواج مجدد در حقوق اسلام 71
۲. منظور از عدالت چيست؟ 73
۱. قانون مدني 78
۲. قانون حمايت خانواده 81
موانع نکاح 84
* زنا با زن شوهردار 85
*استیفای عدد 85
*تعدد زوجات پیش از اسلام 86
*تعدد زوجات در حقوق مدنی جدید 86
*کاهش آمار تعداد زوجات 87
*نکاح یا زنا با زنی که درعده است 88
*مطلقه بودن به 3 طلاق و 9 طلاق 89
*نکاح مردمسلمان بازن غیرمسلمان 90
نظريه افلاطون 92
اشكال چند شوهرى 95
ويل دورانت در جلد اول تاريخ تمدن صفحه 61 مىگويد: 97
نویسنده اعتماد 103
«فان خفتم الا تعدلوا فواحده» 113
منابع : 114
تعدد زوجات
در این مقاله برآنیم تا به ذكر سه مورد از متونی كه به موضوع تعدد زوجات در ایران پرداخته اند، اشاره كنیم .لازم به توضیح است كه قصد ما از طرح این بحث در سیر كار تحقیقی ، به سبب آن است كه نسبت به تاریخچه ی این امر در كشورمان آگاهی یابیم و با این پیش فرض، بهتر بتوانیم به تحلیل و تفسیر این موضوع بپردازیم.
1- كریستن سن در كتاب “ایران در زمان ساسانیان” صفحه346 مىگوید:
«اصل تعدد زوجات اساس تشكیل خانواده(در ایران زمان ساسانیان)به شمارمىرفت.در عمل، تعداد زنانى كه مرد مىتوانست داشته باشد به نسبت استطاعت اوبود.ظاهرا مردمان كم بضاعتبه طور كلى بیش از یك زن نداشتند.رئیس خانوادهاز حق ریاست دودمان بهرهمند بود.یكى از زنان،سوگلى و صاحب حقوق كاملهمحسوب شده و او را«زن پادشاییها»(پادشاه زن) یا زن ممتاز مىخواندند.از اوپستتر زنى بود كه عنوان خدمتكارى داشت و او را زن خدمتكار(زن چگاریها) مىگفتند.حقوق قانونى این دو نوع زوجه مختلف بود.ظاهرا كنیزان زر خرید وزنان اسیر جزو طبقه چاكر زن بودهاند.معلوم نیست كه عده زنان ممتاز یك مردمحدود بوده استیا خیر.اما در بسیاری از مباحثات حقوقى ، از مردى كه دو زن ممتازدارد سخن به میان آمده است.هر زنى از این طبقه عنوان بانوى خانه داشته است وگویا هر یك از آنها داراى خانه جداگانه بودهاند.شوهر مكلف بود كه مادام العمر زنممتاز خود را نان دهد و نگهدارى كند.هر پسرى تا سن بلوغ و هر دخترى تا سنازدواج داراى همین حقوق بودهاند، اما زوجههایى كه عنوان چاكر زن داشتهاندفقط اولاد ذكور آنان در خانواده پدرى پذیرفته مىشده است.»
2- در تاریخ اجتماعى ایران از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان(تالیف مرحوم سعیدنفیسى) مىنویسد:
«شماره زنانى كه مردى مىتوانستبگیرد نامحدود بود،و گاهى در اسناد یونانىدیده شده است كه مردى چند صد زن در خانه داشته است.»
3- منتسكیو در روح القوانین از آكاتیاس،مورخ رومى،نقل مىكند كه:
«در زمان ژوستى نین چند نفر از فلاسفه رومى كه مورد آزار و اذیت مسیحیان قرارگرفته و نمىخواستند مذهب مسیح را قبول كنند،روم را ترك گفته و به دربارخسرو پرویز پادشاه ایران پناه آوردند و در آنجا چیزى كه بیشتر موجب حیرتآنها شده این بود كه نه تنها تعدد زوجات مرسوم بود بلكه مردها با زنهاى دیگرانآمیزش مىكردند.»
نا گفته نماند كه فلاسفه رومى به دربار انوشیروان پادشاه ایران پناه آوردند نهخسرو پرویز.ذكر خسرو پرویز در كلام منتسكیو اشتباه است.
از دير زمان فقهاي اسلام با احراز شرايط لازم به جواز چند همسري فتوا داده، وليكن نظر برخي از فقهاي شيعه و سنتي در دوره معاصر مغاير با آن است. از فقهاي اهل سنت <شيخ محمد عبده> چنين فتوايي داشت، از فقهاي فعلي شيعه آيت ا… سيد محمد موسوي بجنوردي نيز آن را خلاف عدالت اجتماعي در شرايط فعلي ميداند. در خصوص اين نظر گفتوگويي با آيت ا… سيدمحمدموسوي بجنوردي انجام شده كه آن را ميخوانيد.
جناب موسوي بجنوردي شما در روزهاي اخير مطرح كردهايد كه چند همسري با عدالت اجتماعي در تناقض است. لطفا در اين خصوص توضيح بيشتري را مطرح نماييد؟
همه احكام و قوانين اسلام براساس عدالت اجتماعي و اخلاق استوار است و به تعبير ديگر عدالت در سلسله علل احكام قرار دارد. يعني هر حكمي كه در اسلام وجود دارد در راستاي عدالت است و اگر حكمي برخلاف عدالت اجتماعي باشد، ما به جرات ميگوييم آن حكم، حكم اسلام نيست.
به جهت آنكه ذات باريتعالي كه قانونگذار است، ما او را در قانونگذاري عادل ميدانيم حال كه او را عادل ميدانيم، ذات باريتعالي چيزي را جايز و واجب ميداند كه در جامعه عقلا نيكو پنداشته شود و چيزي را حرام ميداند كه در جامعه عقلا نيكو پنداشته نشود.
اگر امر ناپسند پنداشته شود، قطعا باريتعالي آن را جايز نميداند. اگر چيزي ناپسند پنداشته شود، شريعت آن را جايز نميشمارد.
احكام ما بايد رنگ عدالت و اخلاق به خود گيرد. اين يك اصل مسلم است. اگر ملاحظه كنيد در قرآن ذات باريتعالي خطاب به كساني كه سرپرستي اموال يتيمان را به عهده دارند، ميگويد: نكند اموال آنان با امول شما مخلوط شود كه گناه بزرگي است. سپس ميفرمايد اگر خوف داشته باشيد كه قسط و عدل را بر حفظ اموال يتيمان جاري كنيد، نميتوانيد دو تا يا سه تا يا چهارتا همسر بگيريد دوباره ميفرمايد: <اگر خوف داشته باشيد كه نتوانيد عدالت را بين آنان برقرار كنيد، اگر دومي را بگيريد، عقد دومي باطل است.>
آيا باطل بودن عقد زن دوم، در قرآن تصريح شده؟
زماني كه ميگويد: <اگر از برقراري عدالت خوف داشتيد، منظورش اين است كه عقد دومي باطل است، نه اينكه حرام است.
ذات باريتعالي چند همسري را به برخي از مردان تفويض كرده آن هم با ذكر شرايطي جايز دانسته است. يكي از آن شرايط به احتمال قوي سرپرستي اموال يتيمان است. كساني كه سرپرستي اموال يتيمان را ميكنند، چنين اجازهاي دارند. مساله دوم اين است كه اگر از برقراري عدالت خوف داشتيد، بيشتر از يكي نميتوانيد داشته باشيد، كه لازمهاش اين است كه اگر دومي را گرفتيد، عقدش باطل است.
امروز در جامعه ما براساس فتواي حضرت امام رحمتا…عليه، عنصر زمان و مكان در اجتهاد دخالت ميكند. اگر ابعاد مختلف اين موضوع را در نظر بگيريم، مساله تعدد زوجات براي اغلب زنان منجر به بيعدالتي و بياخلاقي ميشود. صريحا بگويم باعث نقض اخلاق و نقض عدالت ميشود.
همانطور كه قبلا گفتم، زماني كه عدالت و اخلاق در سلسله علل احكام است در صورتي ميتوانيد چند همسر داشته باشيد كه در راستاي عدالت اجتماعي و اخلاق باشد. اما اگر شرايط روزگار به گونهاي است كه اين امر در راستاي عدالت و اخلاق نيست، اگر به اينجا رسيديد، تعدد همسر جايز نيست و اجراي عدالت اجتماعي با تك همسري تحقق ميپذيرد، مگر در شرايطي كه همسر بيمار باشد يا بچهدار نميشود، جامعه عقلا در اين صورت، اين عمل را ناپسند نميداند.
زماني كه بيدليل مردي چنين اقدامي كند، جامعه عقلا آن را نميپسندد و جايز نميداند.
براساس چه روش فقهي شما به اين نتيجه رسيدهايد؟
اگر مردي صرفا براي شهوتراني و حرمسرا درست كردن اقدام به اين كار كند، اين عمل قابل قبول عقلا نيست. چنانكه ميبينيم با ازدواجهاي متعدد مردان، خانوادهها از هم پاشيده ميشود، اين امر قابل قبول براي خانمها و فرزندانش نيست و اين كار مشكلات متعددي براي جامعه و آن خانواده بهوجود ميآورد، آن هم به دليل تنوع طلبي و شهوتراني.