کارخانه آسفالت
فهرست مطالب
مقدمه 1
جسم راه 3
1) بستر راه 3
2) روسازي 6
1-2- زيراساس (Sub Base) 7
2-2- اساس (BASE) 11
وسايل متراكمسازي خاك در راهسازي 12
غلطكهاي چرخ فولادي 13
غلطكهاي چرخ لاستيكي 13
غلطكهاي پاچه بزي 14
غلطكهاي لرزنده (ويبره) 15
تخماقهاي دستي 15
توليد آسفالت در كارگاه 16
كارگاه تهيه آسفالت 17
كارخانههاي آسفالت متناوب 19
مخازن سرد مصالح سنگي 20
خشككننده مصالح 21
غبارگير 22
مخازن گرم مصالح سنگي 23
مخلوطكن 25
كارخانههاي آسفالت مداوم 26
مقدمه
راه وسيلهاي جهت جابجايي و حمل و نقل مسافرين و كالا و پايه گسترش اقتصادي در هر كشور ميباشد. از ديدگاه باربري و حمل مسافر، به راههاي زميني، هوايي و دريايي تقسيم ميشود.
راه زميني
راه زميني كه با ويژگي خاص ساخته ميشود، شامل راه (جاده) و راهآهن ميباشد، كه ذيلاً به توصيف آن پرداخته خواهد شد:
راهسازي زميني، از پيدايش تمدن بشر آغاز شده است و پس از ساخته شدن چرخ كه بزرگترين كاميابي بشر در دوران باستاني بوده، اهميت ويژهاي پيدا كرده است.
قبل از پيدايش چرخ، جهت عبور چارپايان به ويژه در مناطق صعبالعبور، مناطقي كه زمينهاي سست و آب و هواي مرطوب داشته، مناطقي چون كوير كه زمينهاي نمكزار، آبگير و لجني داشته است، ضمن انتخاب مسير مناسب و امن نسبت به ساخت راه و كاروانسرا، اقدام مينمودند و با توجه به آثار باقيمانده از روميان در بابل و غيره، براي ساختن راه و خيابان و محافظت از طغيان رودخانههاي دجله و فرات، از آجر، ملات و قيرهاي معدني استفاده مينمودند و در مسيرهاي گود و جاهايي كه نياز به خاكريزي داشته با ريختن مخلوطهاي شن و ماسه و قلوهسنگ در لايههاي حدود 30 سانتيمتري و متراكم نمودن آن به روش آن زمان نسبت به ساخت راه اقدام مينمودند و جهت پايدار نمودن راه از خردهسنگ و ذخال چوب استفاده ميكردند.