شناسه پست: 17154
بازدید: 418

بیماری msفهرست مطالب
مقدمه1
ام اس چيست1
ويروس ام اس Epstein-Barr (EBV) 3
وراثت5
انواع ام اس6
علل بروز ام اس و توزيع انساني7
درمان ام اس7
پلاكها9
داروهاي رايج در بيماري ام اس 10
علائم و عوارض شايع بيماري ام اس17
آيا ام اس كشنده است18
تشخيص ام اس18
ام اس و تغذيه19
بيمار مبتلا به ام اس چه بايد بكند20
آزمايشات كلي21
آزمايشات مخصوص بانوان24
آزمايشات مخصوص آقايان25
واكسيناسيون26
توصيه هاي سلامت فردي27
ام اس و اسهال28
توصيه هاي بهداشتي28
احتباس تراكمي ـ بي اختياري مدفوع33
بي اختياري مدفوعي33
نتيجه كلي34
درمان اختلالات ادراري ناشي از ام‌اس34
اقدامات تشخيصي تخصصي36
تأثير ساير عوامل بر عملكرد مثانه37
افزايش قواي جسمي39
بعضي احتياطات كه ممكن است مورد توجه قرار نگيرند40
مقدمه:
شايد شما هم وقتيكه براي اولين بار به عنوان بيمار يا يكي از نزديكان فرد بيمار عبارت ام‌اس را شنيديد به فكر فرو رفته، يكه خورديد و در مورد چگونگي آن سؤالاتي در ذهن شما نقش بست.سئوالاتي از قبيل:
ام‌اس چيست؟آيا ام‌اس درمان دارد؟ آيا همه بيماران مبتلا به ام‌اس فلج مي‌شوند؟ آيا ام‌اس كشنده است؟ آيا واگير دارد و از فرد بيمار به افراد ديگر سرايت مي‌كند؟و صدها سئوال ديگر از اين نوع.
علاوه بر اين دلهره و اضطراب ناشي از بيماري ، بار فكري ديگري نيز بصورت ناخواسته به بيمار و نزديكان او تحميل مي‌گردد و آن چيزي نيست مگر پنهان نگاه داشتن نام بيماري از ديگران . مجموعه اين عوامل دست به دست هم داده، در روند طبيعي زندگي فرد بيمار يا خانواده او اختلال ايجاد مي‌كنند. به تدريج فرد بيمار خواسته يا ناخواسته از جامعه جدا گشته و زندگي در كنج عزلت را برمي‌گزيند.
آيابراي همه مشكلات فردي ، خانوادگي ، اجتماعي و … راه گريزي وجود ندارد؟ پاسخ مثبت است. بايد كاري كرد و نقطه شروع خود بيمار است.
بيمار عزيز به ياد داشته باشيد يقيناً دلسوزترين فرد در اين راه، خود شما خواهيد بود. لازمه اين كار آن است كه به عنوان بيمار ام‌اس يا خانواده او بجاي وحشت از بيماري و گريز از آن با كسب اطلاعات جامع و صحيح در مورد ام‌اس آنرا بهتر بشناسيم و بياموزيم كه چگونه مي‌توان با صرف كمترين توان و بروز حداقل مشكل با ام‌اس بود و زندگي طبيعي داشت مانند ساير بيماريهاي مزمن چون فشار خون ، مرض قند و …
كتابچه‌اي كه پيش رو داريد جلد اول از سري كتاب‌هاي آموزشي و اطلاع رساني بيماري ام‌اس جهت آگاهي بخشي به بيماران، خانواده بيماران و عموم افراد جامعه مي‌باشد. اميد است با مطالعه اين كتابچه زاويه ديد ديگري نسبت به ام‌اس پيدا كنيد.  به امید روزیکه با ام اس زندگی شاد و طبیعی داشته باشیم…………..