شناسه پست: 16187
بازدید: 363

پرورش خلاّقیت در کودکان
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تعریف خلاقیّت
تعریف خلاقیّت از دیدگاه رواشناسی
تعریف از دیدگاه سازمانی
نوآوری                                                                                  
خلاقیّت ونوآوری چگونه به یکدیگر متصل شده اند؟                          
نوآوری شامل چه چیزی هایی است؟                                              
چگونه متغییر های ساختاری بر نو آوری اثر می گذارد؟                     
چگونه فرهنگ سازمانی بر نوآوری اثر می گذارد؟  
کدام متغییر های منابع انسانی بر نوآوری اثر می گذارد؟
ویژگی افراد خلاق
فرصت های خلاقیّت
نقش واهمیّت خلاقیّت ونوآوری { از جنبه فردی وسازمانی }
ویژگی سازمان خلاق
نقش مدیریت در پرورش خلاقیّت
تکنیک های توسعه خلاقیّت گروهی :
طوفان فکری                                                                           
گردش تخیلی                                                                         
تفکر موازی                                                                          
ارتباط اجباری   
منابع  و مأخذ
چکیـده
با پیشرفت روز افزون اطلاعات ورزشی جمعی باید بعضی از توانایی های انسان با انگیزه ی قوی آزاد شود و بتواند بیاندیشد و تکامل یابد .
خلاقیّت یعنی توانایی  پرورشی یک اندیشه ی جدید تا از طریق آن راهی تازه برای پیمودن یک راه به طرز نوین است .
خلاقیّت مرکب از ادراک پرورش الهام  نوآوری است و فرهنگ سازمانی بر نو آوری راه ها اثر می گذارد.
زیرا آن سازمان بر افراد خلاق پاداش می دهد و آنان را تشویق می کند در نتیجه در بهبود راه کارهای آن سازمان اثر مثبت دارد.
افراد خلاق دارای خصوصیاتی هستند که نسبت به افراد دیگر دارای برتری هستند وهمین خصوصیات اخلاقی آنان را در پیشبرد اهداف مورد نظر یاری می کند و خلاقیت ونوآوری عامل رشد و شکوفایی استعدادها در زمینه های متعدد زندگی و سازمانی خواهد بود.
مقدمـه
تا کنون برداشتهای متفاوتی از خلاقیّت شده است برخی به اشتباه آنرا با هوش بالا و برخی با موفقیّت تحصیلی برابر میدانند در حالی که اگر این گونه بود باید همه ی تیزهوشان را خلاق می دیدیم وبالعکس . که البته این گونه نیست . عده ای نیز فقط مخترعان را خلاق می دانند یعنی دقیقاً خلاقیّت را با ساخت وسیله ای جدید مرتبط   می کنند و برخی نیز فقط افراد خیال بافت و رؤیا پرداز را خلاق می دانند.
بنا براین لازم است ابتدا مفهوم دقیق خلاقیت روشن شود و سپس به سایرموارد آن پرداخته شود . افراد زیادی خلاقیّت را معنی کرده اند .
(اگر چه نمی توان هیچ یک از این تعاریف را تعریفی عام ،جامع ومانع دانست ).
تورنس – 1988 : می گوید تفکر خلاق عبارت است از فرایند درک مشکلات ، مسایل ، کمبود اطلا عات ، وعوامل جا افتاده؛حدس زدن و فرضیه ساختن در مورد این کمبود ها ؛ ارزیابی وآزمون فرضیه و حدس ها ؛ اصلاح وارزیابی مجدد آنها ؛ وبالا خره ارائه  نتایج.
ـــ ورنون(1989)میگوید :خلاقیّت توانایی فرد برای ایجاد نظریه ها بینشها اشیای جدید وبازسازی مجدد در علوم وسایر زمینه ها است که به وسیله متخصصان ابتکار و از نظر علمی ، زیبایی شناسی، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش قلمداد می گردد .
ـــ رابینز (1990) نیز خلاقیّت را اینگونه تعریف می کند:
نو آوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو، ناشی از خلاقیّت اطلا عات بدست می آید ودر نوآوری آن اطلاعات به صورتهای گوناگون  عرضه می شود .
ــ اریک فروم نیز می گوید : خلاقیبت یعنی توانایی دیدن و پاسخ دادن…………..