دانلود پاورپوینت بررسی جایگاه آب در معماری اسلامی
شناسه پست: 30864
بازدید: 407

دانلود پاورپوینت بررسی جایگاه آب در معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت بررسی جایگاه آب در معماری اسلامی  نخست آنکه آب پاک کننده است و آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها را تطهیر می‌کند .دوم آنکه آب مایه اصلی حیات است و گرچه قدرت ویرانگری آن کمتر از هستی بخش بودنش نیست اما بدون آن حیات غیرممکن است. آب در ادیان و مذاهب مختلف نقشی کلیدی دارد، تمامی ادیان بر این نکته که آب مایه حیات و منشا آبادی و آبادانی و مایه تطهیر و پاکی است متفق القولند.آب در برخی ادیان به‌عنوان خدا یا الهه آسمانی پذیرفته شده است. رودخانه‌ها، باران، دریاچه‌ها، برف، طوفان‌ها، رگبارها و… اشکال مختلف آب هستند که در ادیان و فرهنگ‌های مختلف ستایش شده‌اند………..

دانلود پاورپوینت بررسی جایگاه آب در معماری اسلامی

اقیانوس ها۷۰درصدسطح زمین رامی پوشانندو۹۷درصدآب زمین راشامل میشوند.اقیانوسهای زمین درمنظومه شمسی منحصربه فرد هستند.در هیچ یک ازسیارات دیگرمنظومه شمسی،آب مایع وجودندارد(اگرچه یافته های اخیرنشان می دهدکه احتمالا در گذشته، در مریخ آب مایع وجود داشته است). حیات زمین از دریاها سرچشمه گرفته است و اقیانوسها خانه گروه گسترده ای از موجودات بوده اند. اقیانوسهای زمین عملکردهای بسیاری دارند و به ویژه بر روی آب و هوا و حرارت تاثیر می گذارند. اقیانوسها، از طریق جذب تابشهای خورشیدی(که به صورت انرژی گرمایی ذخیره می شوند)، حرارت زمین  را تعدیل می کنند. جریانهای دائمی اقیانوس، انرژی گرمایی را در سرتاسر زمین توزیع می کنند. این گرما، در زمستان، خشکیها و هوای اطراف را گرم کرده و در تابستان آن را خنک می کند……………..

دانلود پاورپوینت بررسی جایگاه آب در معماری اسلامی

هواکش و بادگیر:

برای سالم نگهداشتن آب و خنک کردن آن، بر فراز منبع آب به صورت معمول بادگیرهایی استوار می کنند تا جریان هوا را در آن برقرار سازد. وجود بادگیر های متعدد یک دهانه و چند دهانه در بالای برخی از انبار های آب به این دلیل است که تا از هر سو که باد می وزد، از آن بهره جسته شود و به طور دائم جریان هوا به گونه (بده و بستان) به‌وسیله بادگیرها در منبع برقرار باشد.

راه پله و پاشیر:

در کنار منبع و به طور معمول در وسط سردر باشکوه و چشمگیری که به میدان یا فظای به نسبت باز مقابل جلوه می بخشد، پله های آب انبار قرار دارد که دسترسی به پاشیر و محل برداشتن آب را میسر می سازد. شیب پله ها گاهی تند ، ولی پهنای آنها بسیار است تا افراد براحتی بتوانند با سطل، دلو، کوزه و مشک از کنار هم بگذرند. در محل پاشیر و برداشت آب، برای آنکه افراد معطل نشوند با توجه به تعداد ساکنان محل، گاه تا سه شیر نیز قرار می دهند.

 

فرمت :  قابل ویرایش | PPT | صفحات : ۵۹

**************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید