شناخت مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان
فهرست مطالب چکیده پيشگفتار
مقدمه
فصل اول:
تعاريف واژه ها
رفتارهاي ناهنجاري
رفتار هنجار يا رفتار سازشي
فصل دوم:
ماهيت استرس
ارزيابي الگوي تعاملي استرس
استرس عاطفي
كنار آمدن سازش با استرس
ايمن سازي در مقابل استرس
فصل سوم:
بحران هويت در نوجوان
بحران هويت جوانان
تأثير پديدهي هويت و خودباوري
مداخله در بحران
بحران چيست؟
انواع بحران
فصل چهارم:
انتظارات نوجوان از والدين
نوجوانان و تأثير همسالان آنها
تأثيرات همسالان و گروه آنها بر نوجوان
هيجان و اثرات مختلف آن بر نوجوان
فصل پنجم:
ماهيت مسأله
مدلهاي شناختي اضطراب
فصل ششم:
عوامل رواني كودك
طبقهبندي و شيوع بيماري رواني كودكان
اختلالات رفتاري عاطفي كودكان
گوشهگيري و انزواطلبي در كودكان
روشهاي اصلاح و تغيير رفتار
فصل هفتم:
دعا و فلسفه زندگي و روانشناسي در زندگي نوجوانان و جوانان
فصل هشتم:
هفت گام براي كنترل احساسات
رشد اجتماعي
دوستي
نيازهاي اجتماعي نوجوان
جامعه ستيزي و بزهكاري
رشد شخصيت نوجوانان
نقش و پايگاه اجتماعي نوجوان
ارتباط نقش با رشد در نوجواني
رشد هيجاني يا عاطفي
رشد رواني
محدودیت ها
پيشنهادها
منابع و مآخذ
چكيده مطالب
دنياي كودكي و نوجواني از حيث خاص بودن، شگفت آور است و بدين علت از دنياي بزرگسالان، جدا ميشود. در واقع، كودكان و نوجوانان، هر كدام سلسله رفتارها، نگرشهاي و افكار منحصر به خود را دارند و از اين رو با هم برابر تلقي نميشوند. بدين جهت نبايد پنداشت كه آنها رويدادها و پديدهها را يكسان ادراك و تفسير ميكنند. كنجكاوي را نيز بايد از خصيصههاي اصلي اين سنين محسوب كرد. تحقيقات، نشان ميدهد كه كودكان و نوجوانان، علاقه وافري به سر درآوردن از مجهولات و اتفاقات كوچك و بزرگ دارند. گرچه كنجكاوي كودكان به دليل آن كه هنوز مقررات و محدوديتهاي اجتماعي را تجزيه نكردهاند از نوجوانان بيشتر است، با اين حال، كودكان و نوجوانان كنجكاو به راحتي تحت تاثير محركات محيطي قرار ميگيرند و ممكن است به سرعت، عقيده يا نظرشان عوض شود.
اين نحوه از عمل در پارهاي از موارد، موجب واكنشهايي ميشود كه هميشه براي والدين و بزرگسالان، قابل درك نيست ولي به هر حال، نگاه و انتخاب آنها را نشان ميدهد.
بايد توجه داشت كه كودكان، خيلي عيني گرا هستند يعني بايد ببينند و لمس كنند تا باور نمايند ولي نوجوانان خيلي انتزاعي نگر از اين رو اهل تأمل و قياس بوده و با هر چالشي يا سوالي به راحتي كنار نميآيند.
كودكان، به شدت تحت تأثير خانواده و رفتار والدين قرار دارند و بر خلاف، نوجوانان از همسالان و عوامل اجتماعي و فرهنگي تأثير ميپذيرند. البته بايد به اين مجموعه، برخي ويژگيهاي ديگر نظير جنسيت كودكان. محدودهي پيش از دبستان تا دبيرستان، شخصيت كودكان و نوجوانان را نيز افزود كه با عنايت به تمامي اين ويژگيها، مديريت رفتار و انديشهي كودكان و نوجوانان براي هر دوره معنادار ميشود.
در رابطه با عدم دسترسي بسياري از خانوادهها به آنچه كه براي آينده فرزندانشان در نظر گرفتهاند ميتوان به يك مورد بسيار مهم اشاره نمود و آن مسئله، روش تربيت خانوادههاست و اينكه تا چه حد روشهاي آموزشي و تربيتي با اهداف در نظر گرفته شده هم سود و هم جهت است.
در حال حاضر بين تمام خانوادهها ميتوان بخوبي مشاهده كرد كه والدين در خانواده در هر سطح اجتماعي كه هستند تمام سعي و تلاششان در جهت تامين رفاه براي فرزندان است و حتي در اين راستا از بيشتر خواستههاي خود چشم پوشي نموده و امكانات موجود را به فرزندان خويش اختصاص داده و خود را از بسياري امكانات براي تامين هر چه بيشتر رفاه فرزندانشان محروم مينمايند.
اگرچه كه تامين رفاه براي خانواده هدفي بسيار پسنديده و نيكوست اما، اگر عميق تر و از زاويه ديگري به اين مسئله بنگريم به نكات بسيار ظريفي دست خواهيم يافت.
مسلما وجود انحرافات اخلاقي در سطح جامعه باعث بروز حس بدبيني و عدم امنيت در نوجوانان است بديهي است كه وقتي نوجوانان از نظر اجتماعي احساس امنيت نكنند قادر به پذيرش مسئوليتهاي خويش در جامعه نخواهند بود، پس ايجاد فضايي مناسب براي مشاركت نوجوانان و جوانان يكي از مسائلي است كه بايد در رابطه با مشكلات اجتماعي مورد بررسي و تحليل قرار گرفته و راهبردهاي مناسبي در اين زمينه از سوي آسيب شناسان اجتماعي ارائه گردد.
و نكته آخر اينكه بايد به علايق جوانان مورد توجه قرار دهند و جامعه بايد به دختران اجازه و فرصت كافي در جهت ارائه تواييهايشان را بدهد و در واقع روي اين قشر جوان كه در حقيقت نيمي از جمعيت و نيروي كار مكمل را تشكيل ميدهند حساب كرده و از اين طريق با ايجاد زمينههاي شغلي و فعاليتي باعث تداوم مشاركت ايشان در راستاي تامين نيازهاي جامعه باشند يعني جامعه نبايد از محول نمودن مسئوليت به اين قشر پويا وحشت كند چرا كه بحمدا… در حال حاضر بخوبي اين مسئله را ميتوان در ابعاد وسيع اجتماعي مشاهده كرد.
و جامعه بايد در راستاي حل اختلالات عاطفي و رواني و اجتماعي كودكان، نوجوانان و جوانان تلاش كند و راه حلهاي موفقيت آميزي را به آنها گوشزد كنند……………