شناسه پست: 27683
بازدید: 515

دانلود مقاله اصول و روشهای تربیت در اسلام

بحث از دین و تربیت همیشه مورد توجه اندیشمندان تربیتی بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهی و کمال طلبی خود در شیوه های تربیتی به دین و ارزش های الهی علاقه وافری نشان می داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرایی و غرور ناشی از آن و طرح «تقابل علم و دین» و جا افتادن این تفکر به لحاظ ضعف های موجود در دین مسیحیت و مبلغان و عالمان آن و به حاشیه رانده شدن دین تربیت دینی نیز مورد غفلت قرار گرفت.

اما پس از مواجهه ی انسان با تبعات این غفلت زدگی و گرفتاری او با تبعات جامعه صنعتی و زندگی مادی و بروز مشکلات متعدد فردی و اجتماعی ضرورت نگاهی دوباره به تربیت دینی احساس شد؛ که در این میان نظرات مختلفی به چشم می خورد.

مقاله اصول و روشهای تربیت در اسلام

فهرست مطالب

فصل اول – تعریف و حدود تربیت در اسلام

فصل دوم – مشخصات تربیت اسلامی

فصل سوم – اهداف تربیت اسلامی

فصل چهارم – اصول تربیت در اسلام

فصل پنجم – روشهای تربیت در اسلام

– موعظه , تصیحت و امر به معروف

– انذار , تهی از منکر و مبارزه با انحرافات

– برقراری ثواب و عقاب برای اعمال

– ایجاد محیط مساعد تربیتی

– بیان قصص انبیا و سرگذشت ملل

– ذکر امثال و تشبیه معقول به محسوس

– دعا و نیایش

– توبه و بازگشت

– برقراری یک نظام اسلامی برای اجرا و تداوم تربیت

دین و روشهای تربیتی

پیش درآمد

بحث از دین و تربیت همیشه مورد توجه اندیشمندان تربیتی بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهی و کمال طلبی خود در شیوه های تربیتی به دین و ارزش های الهی علاقه وافری نشان می داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرایی و غرور ناشی از آن و طرح «تقابل علم و دین» و جا افتادن این تفکر به لحاظ ضعف های موجود در دین مسیحیت و مبلغان و عالمان آن و به حاشیه رانده شدن دین تربیت دینی نیز مورد غفلت قرار گرفت.

اما پس از مواجهه ی انسان با تبعات این غفلت زدگی و گرفتاری او با تبعات جامعه صنعتی و زندگی مادی و بروز مشکلات متعدد فردی و اجتماعی ضرورت نگاهی دوباره به تربیت دینی احساس شد؛ که در این میان نظرات مختلفی به چشم می خورد.

عدّه ای با طرح عدم دخالت دین در تربیت انسان و ناکارآمدی آموزه های دینی که ناشی از نگاه منفی به دین و عدم شناخت دقیق از مکتب تربیتی آن است. این بحث را همچنان رویکردی به مباحث قدیمی و مربوط به زمان نابالغی علم، تلقی می کنند.

آنان تربیت را تنها بر مدار عقل و شناخت انسان از خودش استوار می سازند، و قائل اند که تنها علم، قابلیت شناسایی دقیق از آدمی را دارد؛ در این دیدگاه رابطه ای میان دین و تربیت وجود ندارد.

منابع و مآخذ

http://somamus.com/index.php?option=com_content&task=view&id=697&Itemid=9

اینترنت:

http://maroofyaran.net/gozaresh/87/02/tarbiat11.aspx

http://somamus.com/index.php?option=com_content&task=view&id=697&Itemid=9

http://dari.irib.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=5539&Itemid=110

کتاب :

۱- محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمه، سید حمید حسینی، قم، دارالحدیث، دوم، ۱۳۸۲

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۴۴

*************************************

نکته : فایل فوق  قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید