شناسه پست: 27593
بازدید: 495

دانلود مقاله تغذیه و ورزش

تغذیه در ایران

در حفاری هایی که در بعضی از نقاط ایران مانند شوشتر، دامغان، تخت جمشید و تپه سیلک کاشان به عمل آمده است، نشان می دهد که کشاورزی در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال پیشینه دارد.

زکریای رازی که از دید عده زیادی پدر علم تغذیه و رژیم های غذایی کودک شناخته شده است، توصیه های مختلفی در زمینه رژیم های غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینه تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالب سودمندی عنوان شده است .

اولین بررسی تغذیه ای در ایران در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در چند شهر و از جمله تهران توسط بانک ملی انجام شد و نشان داده شد که حدود ۵۵ درصد از درآمد خانواده ها برای خرید مواد غذایی مصرف می شود. بعد از این تاریخ بررسی های محدود دیگری توسط بعضی اشخاص در نواحی کوچکی انجام گرفته که اهمیت چندانی ندارند. پس از تأسیس انستیتو علوم تغذیه، در سال ۱۳۴۰ بررسی هایی در بسیاری از نقاط کشور به عمل آمد که نتایج آنها چاپ و منتشر شده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیشتر خانواده ها غذای متعادل و متناسب با نیازهای خود مصرف نمی کنند و کمبودهای پروتئینی، ویتامینی و مواد معدنی در برخی از خانواده ها مشهود است .

به طور کلی با توجه به اینکه جمعیت کشور در طی سال های اخیر به بیش از دو برابر افزایش یافته و جمعیت شهر نشین خیلی بیش از دو برابر فزونی پیدا کرده است، توجه به امر تغذیه مردم روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و مسائل مهمی را به وجود می آورد.

بخش ۲

تعریف های رایج در تغذیه

برای بررسی هر مسئله ابتدا باید آن را تعریف کرد تا ضمن روشن شدن موضوع مورد نظر، بتوان نسبت به تجزیه و تحلیل و اجزای تشکیل دهنده، خواص و کاربردهای آن و رابطه اش با انسان و جهان هستی اظهار نظر کرد.

تعریف غذا

هر ماده جامد یا مایعی که پس از ورود به بدن با تغییراتی که در روی آن انجام می گیرد برای تولید انرژی به منظور انجام فعالیت های مختلف بدن یا تنظیم اعمال حیاتی، رشد و ترمیم بافت های فرسوده به مصرف برسد، غذا نامیده می شود.

تعریف تغذیه

تغذیه مشتمل بر اعمالی است که موجود زنده به وسیله آن مواد غذایی را می خورد، هضم و جذب می کند، انتقال می دهد، استفاده می کند و دفع می نماید.

منابع

اصول تغذیه کراوس. تألیف ال کتلین ماهان؛ سیلو یا اسکات استامپ، ترجمه گیتی ستوده، ۱۳۸۱

اصول علم تغذیه، آزاده امین پور؛ گیتی صدیق؛ نشر شرکت سهامی انتشار (بدون تاریخ انتشار )

فرهنگ تغذیه و رژیم درمانی ؛ یوسف نقیایی؛ آزاده امین پور، انتشارات هنرسرای دانش ۱۳۸۱

اصول تغذیه رابینسون، ترجمه ناهید خلدی؛ انتشارات نشر سالمی، چاپ سوم، ۱۳۷۸

مبانی تغذیه، هـ ا، گتری. ترجمه مینو فروزانی، شرکت سهامی چهر ۱۳۷۲

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۷۰

*************************************

نکته : فایل فوق  قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید