شناسه پست: 25775
بازدید: 1204

دانلود مقاله جغرافیای فلسطین

جغرافیای فلسطین

فلسطین ، قلب جهان عرب ، در قسمت غرب آسیا واقع شده است و نقش پل ارتباطی بین قاره آسیا و آفریقا را بازی می کند . این سرزمین از قسمت غرب به دریای مدیترانه از شمال به اردن و سوریه و از جنوب با شبه جزیره سینا که قسمتی از مصر بود محدود می شود . بنابراین اهمیت سوق الجیشی این منطقه به ویژه در قلب کشورهای اسلامی پوشیده نیست . مساحت این کشور ۲۰۷۰۰کیلومتر مربع است . تابستانهای گرم و زمستانی معتدل و بارانی دارد ، جمعیت آن بیش از ۶میلیون است که مرکب از یهودیان مهاجر و عربهای فلسطینی است ، بیت المقدس پایتخت آن است که زیارتگاه مسلمانان و مسیحیان و یهودیان جهان است معادن گوناگونی دارد مردم به کشاورزی دامپروری و کارگری اشتغال دارند و بیش از ۳میلیون فلسطینی از وطن خود رانده و ۵/۱میلیون نفر از آوارگان هنوز هم در چادرها واردوگاهها به سر  می برند .

اهمیت فلسطین برای ادیان مختلف

این سرزمین بدلیل اماکن مقدس مذهبی در نظر مسیحیان ، یهودیان و مسلمانان از قداست خاصی برخوردار است مجسد الاقصی از بناهای دورۀ اسلامی است .

آرامگاه حضرت ابراهیم و همسرش ساره در این سرزمین و شهر بیت اللحم زادگاه حضرت مسیح و شهر ناصره محل ظهور حضرت حضرت مسیح و مساجد و کلیساهای بیشماری همگی برقداست آن افزوده است . در بخش غربی مسجدالاقصی ، دیوار قدیمی و معروف به دیوار ندبه قرار دارد. به عتقاد مسلمانان محل اسقرار براق ، مرکب پیامبر در شب معراج بوده است . یهود نیز می پندارند که دیوارند به ، جزئی از دیوار غربی معبد قدیمی هیکل سلیمان است و کنار آن نماز و دعا می خوانند و نزد آنان نیز مقدس است .مسجدالاقصی مسجدی است که پیغمبر اسلام همه دورانی را که در مکه زندگی می کردند و تا هفدماه پس از هجرت به مدینه به سمت آن نماز    می کردند .

مقاله جغرافیای فلسطین

ابراهیمیون :

در سال ۱۸۵۰ق . م حضرت ابراهیم در شهر اور عراق متولد که بعدها به سرزمین کنعان مهاجرت کردند و از فرزندان او یعقوب بدلیل انتصابش به اسرائیل بنی اسرائیل نامیدند و بعد از مدتی قوم بنی اسرائیل بدلیل قحطی و و خشکسالی به مصر نزد یوسف می رود امّا بعد از گذشت زمان بعد از ترور مجبور به مهاجرت از مصر       می گردد و حضرت موسی گروهی از بنی اسرائیل به رهبری فردی بنام یوشع به فلسطین می فرستد امّا بنی اسرائیل سرپیچی کرد و مدت ۴۰سال سرگردان می شود . بعد از مرگ حضرت موسی قوم بنی اسرائیل وارد فلسطین می شوند و از برخورد مصریها و بابلیها استفاده کرده و دست به تأسیس یک امپراطوری به رهبری حضرت داود می زنند .

منابع و مآخذ :

١.اسکوئی ، ناصر ، جنگ اعراب و اسرائیل ، علمی ، تهران ، ١٣٤٦ .

٢.پیرنیا ، حسن ، تاریخ ایران باستان ، خیام ، تهران ، ١٣٧٥ .

٣.فیاض ، علی اکبر ، تاریخ اسلام ، دانشگاه تهران ، تهران ، ١٣٦٩ .

٤.محدثی ، جواد ، فلسطین ، تربیت ، تهران ، ١٣٧١ .

٥. ناصری طاهری ، عبدالله ، تاریخ سیاسی اجتماعی شمال آفریقا از آغاز تا ظهور عثمانیها ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ،١٣٧٥ .

٦. یعقوبی ، ابن واضع ، تاریخ یعقوبی ، علمی فرهنگی ، تهران ، ١٣٦٢.

٧.ماهنامه فرهنگی ، اعتقادی و اجتماعی موعود ، شماره ٤٦. تهران ، ١٣٨٣.

 فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 70

******************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد