شناسه پست: 24681
بازدید: 433

دانلود مقاله رابطه مدیریت و پیشرفت تحصیلی

مقدمه:

امروزه اهميت فرآيند مديريت بر كسي پوشيده نيست. كشورهاي صنعتي پيشرفته از دهها سال قبل به اين مقوله توجه داشته اند و عملاً توسعه خويش را مديون بهبود شيوه هاي قبل مديريت مي دانند. در حاليكه كشورهاي در حال توسعه هنوز درگير مسايل و مشكلاتي از قبيل فقر و رشد نرخ جمعيت، نرخ بالاي بيكاري، تورم، افسار گسيخته اتلاف، استقرار يافته و بر اساس داده مي شوند. طبق اين ديدگاه مؤسسات آموزشي خود را تغيير مي دهند تا به افرادي كه آمادگي تغيير در خود دارند كمك كنند و معترفند قصور در ايجاد شرايط مناسب براي موفقيت افراد جامعه باعث خسارت عظيم در بهره وري اجتماعي و عدم رضايت منابع انساني خواهد شد.

از اينرو سيستم آموزشي كشورهاي در حال توسعه ايستي برنامه هاي آموزي خود را با روند تغييرات هماهنگ كنند. تدريس يك فعاليت پيچيدة پويا، تعاملي هوشمندانه است و اگر قرار يباشد معلمين دانش آموزان مختلف جديد آشنا نمايند. مستلزم شيوه خاص مديريتي است تا از اين طريق بتوانند اثر بخشي بيشتري به امر آموزش بپردازند.

مسأله و موضوع تحقيق

مديريت با شروع زندگي اجتماعي بشر آغاز گرديده است زيرا انسان براي آنكه بتواند به زندگي خود سر و سامان بدهد و نيازهاي خود را برآورده سازد احتياج به افرادي مي داشته كه آنها را هدايت و رهبري نمايد تا مشكلات و نيازهاي خود را با استفاده از امكانات، منابع موجود انساني و مادي مرتفع سازد.

بنابراين مديريت به معني و مفهوم اعم آن كه اداره كردن يك گروه، يك سازمان و … است فكري جديد نيست و از زمانهاي بسيار قديم از زماني كه انسان زندگي اجتماعي خود را شروع كرده مطرح و مورد توجه بوده است.

اهميت مديريت در سير تاريخ مدون بشري بگونه بوده است كه اكثر صاحب نظران عقيده دارند كه اجتماع بدون رهبري و مديريت نمي تواند وجود داشته باشد.

در كشورما نيز اخيراً در پس گسترش روزافزون نظام آموزشي ضرورت بهسازي كيفيت نتايج آموزي مسئله مديريت و رهبري آموزشي در آموزش و پرورش بازندگي و رشد و توسعه اقتصادي و توجه چنداني نداشته است. اكنون با تغييرات و تحولات جهاني و اجتماعي دريافته است كه مديريت آموزشي است پويا كه بايد همه وظايف مربوط به آن مانند: برنامه ريزي تعيين هدفها، سازماندهي، هماهنگي، مديريت و رهبري، نوآوري و ايجاد انگيزه و … را كاملاً در نظر گرفت.

از اين رو شناخت و بكارگيري جهاني علمي سبكهاي مديريتي از ضروريات مهم و حياتي در نظام آموزش و پرورش مي باشد.

اثرات مثبت و منفي هر كدام از سبكها بايد شناخته شود تا شيوه هاي مؤثرتر غيب و شيوه هاي نامناسب كنار گذارده شود.

در اين تحقيق سعي خواهد شد كه سبكهاي مديريتي هركدام توضيح داده شوند و رابطه بين هركدام از اين سبكها كه نوع مديريت آموزشي مي باشد با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع دبيرستان بررسي شود.

فهرست منابع

1-مباني نظري و اصول مديريت آموزشي، علي علاقه بند

2-مديريت آموزشي، وين ك، هوي و سيسيل، جلد اول، ترجمه سيد عباس زاده چاپ اول، انتشارات دانشگاه اروميه

3-مديريت مطلوب در آموزش و پرورش، مديريت در آموزش و پرورش، خدامراد شيالي، شماره 2

4-رهبري و مديريت آموزشي، سيد محمد ديركمالي، چاپ اول، تهران، نشر رامين

5-مديريت و رهبري آموزشي، كيمبل وايلز، ترجمه طوسي، چاپ سوم، تهران مركز آموزش و مديريت دوستي

6-مديريت آموزشي، دكتر قرائي مقدم، چاپ اول، انتشارات ابجد پائيز 1375

7-مديريت آموزشي و اموزشگاهي، محمدرضا بهرنگي، چاپ اول تهران، انتشارات بهرنگي

8-مقدمات مديريت آموزشي، علي عبلقه بند، چاپ چهارم، تهران، انتشارات بعثت

9-مديريت مدارس، محمد علي سائلي (مترجم)

10-روشها تحقيق در علوم تربيتي، حسن پاشا شريفي، مترجم نرگس طالقاتي

11-پايان نامه (كارشناسي ارشد)- دانشگاه تربيت مدرس، تهران/ بهمن خرمي ، بررسي رابطه بين نوع مديريت مدارس و پيشرفت تحصيل دانش آموزان.

فرمت :  WORD | صفحات : 44

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد