شناسه پست: 27906
بازدید: 487

دانلود مقاله شبیه سازی دینامیکی شیرترمز اتوماتیک لکوموتیو ( راه آهن )

مقدمه :

این گزارش به تشریح عملکرد سوپاپ ترمز اتوماتیک به منظور شبیه سازی و تحلیل رفتار دینامیکی شیر می پردازد . هدف اصلی از تحلیل ، تعیین فشار دبی خروجی از شیر پر بر حسب زمان در وضعیتهای تلف کاری آن می باشد . بدین منظور لازم است تا ابتدا تشریح دقیقی از عملکرد و وضعیت سیستم ارائه گردد ، تا بر پایه آن بتوان مقادیر ورودی و خروجی را به هم مرتبط نمود . لذا لازم است تا ابعاد و اندازه های شیر اعم از اندازه مقاطع و حجم ها ، و نیز سایر مشخصات شیر ، نظیر ثابت فنرهای تعیین گردد .

بر اساس آنچه ذکر شد در این گزارش ابتدا به بررسی مدار کلی شیر ترمز اتوماتیک و جایگاه این شیر در ارتباط با سایر اجزا ترمز می پردازیم .  سپس مسیر و جریان هوا در ادامه شرحی بر عملکرد اجزا تشکیل دهنده ترمز اتوماتیک ارائه می گردد . در پایان ابعاد و اندازه های شیر ارائه می گردد .

علاوه بر این ، ترجمه متن اصلی یر ترمز اتوماتیک ارائه شده از طرف کارخانه سازنده (شرکت وابکو) ، ضمیمه گردیده است .

فهرست مطالب

مقدمه

مروری بر نحوه عملکرد سیستم ترمز اتوماتیک

تحلیل حالتهای مختلف سوپاپ ترمز اتوماتیک

۲-۱           حالت هواگیری( Release)

۲-۲            بررسی حالت ترمز در شش دنده (Service)

۲-۳           حالت کاهش بیشتر فشار لوله اصلی (Over Reduction)

۲-۵           حالت خنثی (Handle- Off)

۲-۶          حالت ترمز اضطراری (Emergenc

۳               اجزا تشکیل دهنده شیر ترمز اتوماتیک

۳-۱           شیر رله

۳-۱-۱      شر رله در حالت هواگیری

۳-۱- ۲     شیر رله در حالت تعدل

۳-۱-۳      شیر رله در حالت سرویس

۳-۲           شیر رگلاتور

۳-۲-۱      شیر رگلاتور در وضعیت هواگیری

۳-۲-۲      شیر رگلاتور در وضعیت سرویس

۳-۳          شیر قطع و وصل لوله اصلی در حالت باز

۳-۳-۲     شیر قطع و وصل در حالت بسته

۳-۴         شیر تخلیه سریع

۳-۴-۱     شیر تخلیه سریع در حالت بسته

۳-۳-۲     شیر تخلیه سریع در حالت باز

۳-۴-۳        شیر اضطراری

۳-۵-۱     شیر اضطراری در حالت عدم تحریک

۳-۴-۳        شیر اضطراری در حالت تحریک

۳-  ۵           شیر لغو ترمز جریمه(Suppression)

۳-۶-۱        حالت تحریک

۳-۴-۲       حالت عدم تحریک

عملکرد در وضعیت سرویس

شیر خروسکی

۳-۷-۱    شیر خروسکی در حالت مسافری

شیر خروسکی در حالت باری

شیر خروسکی در حالت قطع

اندازه گیری

۴-۱          حالتهای مختلف سوپاپ شش دنده و اندازه های مورد لزوم آنها

۴-۱-۱     حالت هواگیری

۴-۱-۲     حالت ترمز تدریجی در شش دنده

۴-۱-۳      اندازه گیری مورد لزوم در حالت ترمز تدریجی در شش دنده

۴-۱-۴     حالت آزاد سازی ترمز

۴-۱-۵     حالت لغو ترمز جریمه

۴-۱-۶     حالت کاهش بیشتر یا Over reduction

۴-۱-۷     خنثی

۴-۱-۸     حالت ترمز امرژنسی

۴-۲         حالت هواگیری شش دنده

۴-۲-۲    حالت سرویس

۴-۲-۳     حالت لغو ترمز جریمه

۴-۲-۴     حالت اضطراری

ضمیمه ۱ ( ترجمه متن شرکت سازنده)

اصول شبیه سازی

۶-۱          نیازها واهداف شبیه سازی

۶-۲         بررسی روشهای ممکن جهت انجام پروژه

۶-۲-۱     مزایا و معایب

۶-۳         تشریح اصول و مبانی روش استفاده شده

۶-۳-۱     مقاومت

۶-۳-۱-۱ معادلات سیالاتی حاکم بر مقاومت

۶-۳-۱-۲ اثبات فرمول

۶-۳-۱-۳ حل معادله در برنامه سیمولینک

۶-۳-۱-۴ حل معادلات مربوط به مقاومت

۶-۳-۲      مخزن

حل یک مثال ساده

۶-۴-۱      فرضیات و تفسیر نتایج

شبیه سازی شیر ترمز اتوماتیک

۷-۱          شیر رله

۷-۱-۱     محاسبات نیرو

۷-۱-۲     محاسبات نیوماتیکی

۷-۲         شیر رگلاتور

۷-۲-۱    محاسبات نیرو

۷-۲-۲    محاسبات نیوماتیکی

۷-۳         شیر قطع ووصل لوله اصلی

شیر تخلیه سریع

شیر اضطراری

شیر لغو ترمز جریمه

۷-۶-۱   در حالت هواگیری

در حالت سرویس

در حالتهای لغو ترمز جریمه ، اضطراری و Handle Off

۷-۷        شیر خروسکی

مروری نحوه عملکرد سیستم ترمز اتوماتیک

ترمز به عنوان کنترل کننده سرعت در قطار ، اصلی ترین رکن ترددایمن می باشد .  بنابراین  نخستین اولویت در طراحی این سیستم ، بالا بودن ایمنی ، حتی به ازای هزینه بالا و  استفاده از روشهای غیر معمول ، می باشد .

به همین منظور ترمز قطار به نحوی طراحی گردیده که بر خلاف سیستمهای رایج ، کاهش شار لوله ترمز ، باعث عمل ترمز گیری می شود . این امر خصوصاٌ در موقع گسیختگی قطار حائز اهمیت است و باعث خواهد شد تا در موقع گسیختگی قطار کاهش خوبخودی در لوله ترمز روی داده و قطار به طور خودکار ترمز بگیرد .

به طور مختصر مکانیزم مدار ترمز و جایگاه سوپاپ ترمز اتوماتیک در آن را می توان اینگونه بیان نمود :

موتور قطار مستقیماٌ در ارتباط با کمپرسوری است که می تواندهوای متراکم با فشار حدود ۱۴٫Psi تولید می نماید .  هوای فشرده پس از ذخیره شدن در مخزن اصلی عیور از لوله ها و صافی ها وارد سوپاپ ترمزاتوماتیک (یا شش دنده ) می گردد و طی پروسی تبدیل به هوای با فشار حدود ۷۰Psi می شود و از آن پس ، این فشار تنظیم شده وارد ولوله ای به نام لوله اصلی brake pipe) یا لوله ترمز ) می گردد . این لوله در سرتاسر قطار امتداددارد و توسط لوله های لاستیکی بین واگن ها ارتباط آنهابا یکدیگر و نیز لوله اصلی لکومتیو برقرار می شود.

حال هنگامی که فشار در این لوله از مقدار ۷۰Psi  کاهش یابد ، عمل ترمز در سرتاسر قطار صورت می گیرد . توسط قسمتهای مختلفی امکان کاهش فشار وجود دارد. دستگاه شش دنده یکی از تجهیزاتی است که توسط راننده این کاهش فشار را در لوله اصلی ایجاد می کند .  و یا سیستمهای ایمنی موجود در مواقعی که راننده هوشیار نباشد ، از سرعت مجاز تخطی نماید ، بدون توجه وارد ایستگاه شود و … می تواند کاهش فشار را ایجاد نماید . همچنین چنانچه ذکر شد در موقع گسیختگی، به علت پارگی لوله های لاستیکی بین واگنها فشار خود به خود کاهش می یابد . این گاهش فشار توسط سوپاپهایی در لکومتیو و نیز در واگنهای حس می شود و ترمز گرفته می شود .

در لکومتیو سوپاپ کنترل ولو ۲۶-D و در واگنها انواع سوپاپ سه قلو نسبت به کاهش فشار لوله اصلی حساس می باشند و پس از احساس کاهش فشار به وجود آمده (پس از یک وقفه زمانی به منظور همزمان کردن ترمز همه واگنها) ، به تناسب کاهش فشار به سیلندر های ترمز دستور ترمز  را می دهند .

منابع و ماخذ

۱-The Analysis and Desing of Pneumatic Systems. Blaine W. Anderson.

۱۹۶۷John Wiley  &Sons

۲- Fluid Mechanics V.L Streeter & E.B .Wylie 1996 John Wiley  &Sons

۳- Modern control Engineering 3 ed 1997 . Katsohiko Ogata

۴-control Engineering 2ed1995 Benjamin Kaw

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات :۱۳۷

*************************************

نکته : فایل فوق  قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید