شناسه پست: 24961
بازدید: 371

دانلود پژوهش در مورد ازدواج

فصل اول:

 كليات پژوهش

مقدمه

ازدواج يكى از اساسى ترين و در عين حال حساسترين مراحل زندگى انسان به شمار مى¬رود. انسان بنابر سرشت و ماهيت وجودى خويش و وابستگى به غير در پاسخ به نيازهاى درونى و بيرونى خود همواره از فردگرايى گريزان بوده است. حتى انسان بدوى نيز بى نياز از زندگى مشترك(خانوادگى و گروهى) نبود. ازدواج اصلى ترين و عالى ترين نمود اين پاسخ است و مظهرى از قانون گروه گرايى اوست (بالى لاشك، 37-1336 :84).

خانواده با ازدواج پدید می¬آید و بدین لحاظ ازدواج ارج و قرب بسیاری در میان جوامع مختلف جهان دارد. در بین تمامی مراسم، آداب و حوادث اساسی حیات انسانی، ازدواج از اهمیتی بسزا برخوردار است. هم از نظرگاه فرد، هم از دیدگاه زیستی و هم از منظر اجتماعی، هیچ نهادی نیست که همانند آن جهانی و از نظر غایت ثابت و پایدار باشد از این رو هیچ نهادی همانند آن تحت تاثیر دگرگونی¬های اجتماعی قرار نمی¬گیرد (ساروخانی، 1370: 11).

روز به روز ازدواجهای ناشاد بیشتری به طلاق ختم می‌شوند. حدس و گمانهایی راجع به خاستگاه افزایش نرخ طلاق وجود دارند که عبارتند از: افت اخلاقی ، خودخواهی فزاینده نسل من ، جستجو برای تجارب جدید و ناتوانی آدمیان در ایجاد روابط عمیق. امروزه تحریم‌های اجتماعی در برابر طلاق از بین رفته است. شاید شگفتی واقعی در آن نباشد که نرخ طلاق این چنین افزایش یافته است. شگفتی حقیقی آن است که در دوره‌ای که هزینه‌های متارکه که تا چنین حد کافی کاهش یافته ، تا بدین‌اندازه دیرپا و مقاوم است.

. امام علی علیه السلام و حکم سه طلاقه کردن زن نظام کیفری ساسانیان قوانین و مناسبات اجتماعی در قانون نامه حمورابی تعارضات خانوادگی کارمندان قضایی در سازمان دادرسی ساسانیان فشار روانی محتوی و مطالب قرآن نقش جامعه شناسی روستایی امام علی علیه السلام و راهنمایی عمر چند زنی در روستا تفاوتهای رفتاری زن و شوهرهای شادکام و ناراضی چرخه زندگی خانوادگی اندازه گیری فشار روانی اعتراف عمر به برتری ایمان علی علیه السلام اختیار امام علی علیه السلام در طلاق زنان پیامبر مشاوره خانواده نظریات آسیب شناسی اجتماعی مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید مشاوره قبل از ازدواج احساس تنهایی روان شناسی خانواده راههای مواجهه با تغییرات اساسی ازدواج انواع مشکلات تربیتی کودکان زمینه‌های بروز انحرافات اجتماعی زنان در جامعه  است(لاهیجی، ۱۳۸۵. )

ازدواج تجلي كاملي از پرتو افكني خورشيد عشق است در پرتو پيوندي آگاهانه و عاشقانه، روح به قوت، رقت، صفا، همت، دليري و همرنگي مي رسد و از من به ما. بدين ترتيب خانواده شكل مي گيرد. نخستين ملجاء و مأمن قابل اعتماد و آرامش دهنده و پايدار براي رسيدن و پاسخگويي به نيازهايي چون امنيت، الفت، محبت، همراهي و همدلي، مكاني براي تعادل بخشي بين شوق زدگي و دل مردگي، بيتابي و افسردگي، محل عفت پروري، خرد ورزي، شخصيت سازي و اصالت پردازي (مهدوي، 1387).

خانواده كه اولين سنگ زير بنايي جامعه مي باشد ممكن است به دلايل مختلفي دچار آسيب گردد. اين دلايل گر چه متفاوتند، ولي مي توانند آثار واحدي داشته باشند و اين آسيب هاي خانوادگي نهايتاً موجب آسيب هاي بسياري از جمله آسيب هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، اخلاقي و عرفاني و در پاره اي از موارد آسيب هاي تاريخي مي گردد. و براي آنكه بخواهيم با اين آسيب هاي خانوادگي مقابله نماييم. كافي است به اطراف خود نگاهي بكنيم و يا صفحات روزنامه ها را بخوانيم و اگر فرصتي بشود سري به دادگاهها و دادسراهاي خانواده بزنيم، مي توانيم پاره اي از نكات عمده اي كه باعث تلخكامي هاي خانوادگي مي شود را عيناً ببينيم (باهر، 1383).

طلاق يكي از پيامدهاي تلخ و ناگوار زندگي است كه طبعاً براي گروه كثيري از انسانها اجتناب ناپذير است. اگر چه جدايي والدين بعضاً كمك مي كند تا آينده اي دگرگون داشته باشند. اما متاسفانه اغلب فرزندان در اين راه صدمه ديده و حتي خود را مقصر و محكوم مي بينند.

طلاق رويدادي منفي تلقي مي شود كه مي تواند سبب تحريك هيجان هاي دردناك، سردرگمي و عدم اطمينان در كودك شود(كالتر، 1983، به نقل از محمد رضا حسینی )

روز به روز ازدواج هاي ناشاد بيشتري به طلاق ختم مي شوند. حدس و گمان هايي راجع به خاستگاه افزايش نرخ طلاق وجود دارند كه عبارتنداز: افت اخلاقي، خودخواهي فزاينده نسل من، جستجو براي تجارب جديد و ناتواني آدميان در ايجاد روابط عميق. امروزه تحريم هاي اجتماعي در برابر طلاق از بين رفته. شايد شگفتي واقعي در آن نباشد كه نرخ طلاق اين چنين افزايش يافته است. شگفتي حقيقي آن است كه در دوره اي كه هزينه هاي متاركه تا چنين حد كافي كاهش يافته، تا بدين اندازه دير پا و مقاوم است(ماهنامه شهرزاد). بديهي است احتمال رخداد طلاق به دلايل متعدد باخودي و بي خودي زياد ممكن مي باشد كه از آن جمله اند اثر مسايل مختلف و امور متعدد مادي، معنوي، اخلاقي و عرفاني و حتي در بسياري از موارد، احتمال مداخله عوامل غيراندامي(Nonorganic) را هم بايد داد. در هر صورت، اگر طرفين علاقه مند به ادامه زندگي مشترك باشند، خداوند وعده اصلاح امور خانوادگي آنها را داده است.

منابع  مورد استفاده:

1- اولينگ، اميلياد  و بارنز جيل گورل.؟ . كمك به بچه ها و والدين در معرض جدايي و طلاق. ترجمه فضل ا… ميردريكوند، انتشارات پیام نور، سال 1387

2- باهر، حسين.. رفتارشناسي خانواده سبز. انتشارات خيام- چاپ. 1383.

3- تامين، ملوين. جامعه شناسي قشربندي اجتماعي، ترجمه عبدالحسين نيك گهر. چاپ دوم، تهران: تونيا. 1373.

4 – دانشنامه رشد، 1386

5- زارع چاهوكي، م. راهنماي تحليل داده ها در نرم افزار SPSS ( روش انجام چند آزمون آماري به همراه تفسير نتايج) . دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران. 20 صفحه. 1387.

6- رابرتسون، يان.. درآمدي بر جامعه. ترجمه حسين بهروان. چاپ سوم، مشهد: – آستان قدس1372.

7-. رضوي.رفيع پور، فرامرز. مقدمه اي بر جامعه شناسي كاربردي. تهران: انتشارات كاوه. 1377.

8- سانا ساريان، اليز.  جنبش حقوق زنان در ايران (طغيان، افول و سركوب از 1280 تا انقلاب 1357). چاپ اول، تهران: نشر اختران. 1384.

9- فروغان، مهشيد. ،روانشناسي رشد از تولد تا مرگ، ترجمه، انتشارات ارجمند.

10- قانون مدني.  چاپ سپهر نوين، تهران: لاهيجي. 1385

11- كلانتري، خليل. پردازش و تحليل داده ها در تحقيقات اجتماعي- اقتصادي، نشر شريف، 390صفحه. 1382

12-فرهنگ لغت معین، 1384، صفحه ۱۵ و ۱۶

13- ماهنامه شهرزاد، 1389

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 73

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد