بازار بزرگ تهران
مقدمه
يكي از مهمترين عناصر در شكلگيري و رشد و توسعه و حيات هر شهر، بازار ومركز تجاري ان ميباشد كه سبب پويايي خود شهر ميگردد. اين عامل در شهرهاي ايرانيو اسلامي بازار آن شهر بوده و در ساير نقاط جهان در مراكز عمده خريد متبلور ميگرددبازار در همة شهرهاي ايران فقط جايگاه توليد و تجارت و داد و ستد نبوده است از يك سوبه علت پيوند مذهب و بازار با يكديگر، پايگاه فرهنگي جامعه به شمار رفته است و از سويديگر به دليل تقابل نهادهاي ياد شده با حكومت به نوعي كانون سياست و مبارزه مردميمبدل گرديده است.
از بزرگترين بازارهاي ايران، بازار بزرگ تهران ميباشد كه به علت تمركز تماميفعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي در اين مركز و عدم تطبيق آن با كالبد شرايط جديدافزايش تقاضاها، تراكم و اين بخش از شهر دچار لطمات زيادي شده است. در ميان اينبخش از شهر وجود فضاي باز شهري بخصوص براي بازاري مانند بازار تهران دارايبافتي فشرده است. به منظور ايجاد فضاهايي براي تنفس اين بافت و همچنين گشودگيهايفضاي موردنياز براي مقابله با سوانحي از جمله آتش سوزي و زلزله بسيار لازم ميباشد.اصليتري مشكل فضايي – كالبدي اين قسمت از شهر تهران نيز مانند بقيه نقاط، فقرفضايي به معناي فضاي باز آراسته و واجد نظم ميباشد. در اين تحقيق به بررسي پيشينه،وضع حاضر و مشكلات بازار پرداخته شده است.
موقعيت محدوده در منطقه 12:
نظام تقسيمات شهري ملاك عمل شهرداري تهران الگوي سه سطحي شامل شهرتهران، مناطق ونواحي شهرداري است. بر اين اساس محدوده مطالعاتي بخشي از منطقة12 شهرداري و دربرگيرندة نواحي 2 و 3 آن ميباشد. منطقة 12 دربرگيرندة هسته تاريختهران و بخش عمدهاي از مركز كلانشهر است. مهمترين عناصر، كانونها و محورهايقديم ارزشمند و يادمانهاي گذشته تهران در اين منطقه قرار گرفتهاند. ويژگي اصلياستفاده از زمين در منطقه وجود كاربريهاي فرامنطقهاي در آناست كه در اين ميان سهمكاربري تجاري با 37 درصد بيشترين است و پس از آن حمل و نقل و نبار با 20 درصدمساحت در مرتبه بعدي قرار دارد. محدودة مطالعاتي با ماما هكتار كاربري تجاري 40درصد سطح كاربريهاي تجاري منطقه را در خود جاي داده است كه اين موضوع خودنمايانگر اهميت اين محدوده در منطقه ميباشد.