شناسه پست: 13309
بازدید: 406

بررسی حقوقی و پزشکی و فقهی جرم سقط جنین
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه
فصل اول : کلیات
گفتار اول : آشنایی علمی با موضوع سقط جنین
مبحث اول :تعریف سقط جنین
مبحث دوم : رشد جنین در رحم و مراحل آن
مبحث سوم : مرگ و میر مادران در سقط جنین
مبحث چهارم: علل مرگ و میر مادران در سقط جنین
بند اول : مرگ فوری
بند دوم : مرگ تالی
بند سوم : مرگ متأخر
بند چهارم : تلقی فرد انسان از جنین
مبحث پنجم :نظریات علمی در باب اطلاق انسان به جنین
بند اول : نقد و بررسی دیدگاه‌ها
بند دوم :آغاز حیات انسانی از دیدگاه قرآن کریم
مبحث پنجم : قرآن کریم و مراحل رشد جنین و سقط آن
بند اول : قرآن و جنین‌شناسی
بند دوم : قرآن و سقط جنین
گفتار دوم : سقط جنین از منظر روایات و فقه امامیه
مبحث اول : نسبت میان سقط جنین و قتل نفس
مبحث دوم : تعبیر قتل جنین در روایات
مبحث سوم: سقط جنین پس از ولوج روح
مبحث چهارم :رضایت پدر و مادر در سقط جنین
مبحث پنجم : حکم حرمت سقط، به اعتبار وجوب تأخیر رجم زانیه ی باردار
مبحث ششم : حرمت سقط جنین به اعتبار وجوب پرداخت دیه
فصل دوم :بررسی جرم سقط جنین
گفتار اول :اعتبار حرمت سقط جنین، از منظر ما
مبحث اول : آراء فقهی، در سقط جنین مجاز، پس از ولوج روح
بند اول : حرمت مطلق سقط جنین، پس از ولوج روح
بند دوم :جواز سقط جنین زنده، به اعتبار دفاع از جان مادر
بند سوم : جواز سقط جنین زنده، به اعتبار تزاحم دو حکم
بند چهارم: جواز سقط جنین زنده، به اعتبار قاعده ی اضطرار
مبحث دوم : جواز سقط جنین زنده، به اعتبار بنای عقلا
مبحث سوم : سقط جنین، برای تأمین سلامتی جسمی و روحی مادر
بند اول : احکام مربوط به سقط جنین از منظر امام و رهبری
بند دوم : سقط جنین از منظر امام
مبحث چهارم :ارکان تشکيل دهنده سقط جنين
مبحث پنجم :عنصر مادي سقط جنين شامل بکار بردن وسايل فيزيکي يا شيميايي
گفتار دوم : عنصر رواني شامل قصد مجرمانه و خطاي جزايي در سقط جنين
الف: قصد مجرمانه در اسقاط جنين عمدي
ب: خطاي جزايي در سقط جنين
مبحث اول :وضعيت سقط جنين در کشورهاي مختلف
مبحث دوم :وضعيت سقط جنين در ايران
مبحث سوم : مجازات سقط جنين
الف )مجازات افراد غيرمتخصص
ب) مجازات افراد متخصص
ج)مجازات سقط جنين توسط مادر
د)مجازات سقط جنين غير عمدي ( شبه عمد و خطاي محض )
مبحث چهارم : نظر فقها در مورد سقط جنين
مبحث پنجم :مجوز شرعي و قانوني سقط جنين
نتیجه گیری
منابع
چكيده
سقط جنین یا سقط حمل یکی از جرائمی است که جوامع پیوسته با آن درگیربوده اند، راهیابی برای مقابله با آن از جمله ی مسائل و مشکلات جوامع بشری بوده و از دیر باز نیز مقررات خاصی برای جلوگیری از وقوع این پدیده و تعقیب و مجازات مرتکبان آن تدوین شده است: نکته قابل ذکر آن است که در قوانین و مقررات و همچنین در کتب و آثارصاحب نظران کیفری، راجع به مفهوم و معنی این جرم و مجازات آن اتفاق نظردیده نمی شود. منشأ اختلاف نظر بیشتر تفسیر هدف و سیاست کیفری قانون گذار در وضع آن دسته از مقررات کیفری است که در جهت حمایت طفل و یا حمایت از تکامل دوران عادی حاملگی مادر تدوین شده است. در این تحقیق ابتدا به بررسی مواد قانونی سقط و ارکان تشکیل دهندۀ آن و مجازات جرم سقط جنین در ایران می پردازیم سپس در مورد انگیزها و زمینه های سقط جنین و بررسی سقط جنین در فقه اسلامی و نظر شیعه و سنی در مورد آن صحبت کرده و در آخر هم مسائل حقوقی سقط جنین را هم از دیدگاه شیعه و هم از نظر فقهاي سنی مورد بررسی قرار می دهیم.
جرم سقط جنين از جمله جرائم مخصوص زنان مي باشد. امروزه گريبانگير تمامي کشورهاي دنيا به خصوص کشورهاي پرجمعيت شده است . بازتاب اين معضل اجتماعي نيز تاثير گذار بر ديدگاههاي حقوقدانان و جرمشناسان بوده است . به دليل اينکه ديگر قوانين راجع به سقط جنين ، با وجود مسائل جديد اعم از مسائل پزشکي و مسائل اجتماعي و اقتصادي و نظاير آن با عرف و اخلاق عمومي جوامع مطابق نبوده و اين مهم حقوقدانان رابرانگيخته تا درتنظيم قوانين ، مسائل و مشکلات را مد نظر قرار دهند که امروزه ما شاهد دگرگوني و تحول در قوانين راجع به سقط جنين به خصوص در کشورهاي اروپايي هستيم . بايد گفت از طريق مجازات نمي توان درجهت جلوگيري يا کاهش اين جرم اقدام موثري انجام داد ، چرا که اين عمل، اکثرا با رضايت اوليائ قانوني جنين ، توسط پزشک و يا افراد ديگري بصورت کاملاً مخفيانه صورت مي پذيرد، در نتيجه هيچگاه کشف نمي شود.
واژگان کلیدی: سقط ، جنین، فقه ، ادله، جایز، حرام، جرح، دیه
مقدمه:
با توجه به اهمیت و نقش منحصر به فرد انسان در نظام آفرینش، آغاز و فرجام زندگی او، همواره مورد مطالعه اندیشمندان و ادیان الهی بوده‌است. «جنین‌شناسی» به عنوان شاخه‌ای از علوم مرتبط با «انسان شناسی» که به ادوار زندگی و رشد انسان قبل از ولادت مي‌پردازد و آگاهی‌هاي لازم در این خصوص را دراختیار انسان قرار مي‌دهد، از عهد یونان باستان و زمان رواقیون به طور جدی مطرح بوده‌است…………..