شناسه پست: 14307
بازدید: 424

بررسی طلاق
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول : كليات ومفاهيم
مبحث اول: طلاق
گفتار اول : تعريف طلاق
1- تعريف لغوي طلاق
2- طلاق از نظر اصطلاحي و شرعي
3- طلاق از نظر حقوقي
مبحث دوم : اركان طلاق و شرايط صحت آن
گفتار اول : صيغه طلاق ، شرايط مرد طلاق دهنده ، ( مطلق ) ، شرايط زن
طلاق داده شده ( مطلقه) گواه گرفتن بر اجراي صيغه
1- صيغه طلاق
1-1الفاظ طلاق
2-1 مستندات قول فقها درباره صيغه طلاق
3-1 آراي حقوقدانان اسلامي
2- شرايط طلاق دهنده ( مطلق )
1-2 بلوغ
2-2 عقل
3-2 اختيار
4-2 قصد
3- شرايط مطلقه ( طلاق داده شده )
3-1 زوجيت
3-2 دوام
3-3 طهارت از حيض و نفاس
4- اشهاد
شرايط شهود
4-1 مرد باشد
4-2 عادل باشد
4-3 استماع صيغه طلاق
فصل دوم : اقسام طلاق
مبحث اول : طلاق سنت – طلاق بدعي ، طلاق غير امامي ، طلاق بائن
طلاق سنت
طلاق بدعت
طلاق غير امامي
نظر حقوق‌دانان اسلامي
طلاق بائن
طلاق رجعي
مبحث دوم : آثار طلاق نسبت به طلاق بائن
گفتار اول : قاعده جدايي كامل دو همسر
گفتار دوم : مسكن زوجه در طلاق بائن
منابع و مآخذ
مقدمه : طلاق
بنام حضرت دوست كه خانه فلك را بي‌مدد بر افراشت و چرخ عظيم آسمان را بي‌عروض بپا داشت و در سرزمين تابناك عقل نهالي را بارور ساخت كه ريشه‌اش را انديشه ساقه و برگش را سخن و ميوه‌اش را نگارش نام نهاد . خانواده به عنوان باقداست‌ترين نهاد اجتماعي در عرضه مناسبات فردي و گروهي است و از اهميتي ويژه برخوردار است . و در تاريخ مستمر ملتها بحدي مهم بوده كه هيچيك از مكاتب سياسي ، اجتماعي ، فلسفي از پرداختن به آن بي‌نياز نبوده‌اند خصوصاً در عصر حاضر با تدوين وتصويب مقررات در مقام حفظ اين نهاد اهميت داده‌اند .
كسي‌كز عشق خالي شد فسرده است             گرش صد جان بود بي‌عشق مرده است
طلاق در شرع اسلام از احكام تاسيسي است و قبل از اسلام بدون قيد و شرط بوده است و قرآن به اين مطلب اشاره دارد اعراب از زنان خود جدا مي‌شدند و زن را جزء اسباب و اثاثيه خود مي‌پنداشتند لذا اسلام اصل حكم طلاق را احياء نمود و شرع مقدس فرمود طلاق به خواسته مرد است ولي اگر عسر و حرج زن ثابت شد طبق قانون اسلام و حاكم شرع بررسي مي‌شود .
اسلام كراراً متذكر شده است « بغض حلال البغض الي الله من الطلاق »
تا تواني پا منه اندر فراق          ابغض ، الاشياء عندي الطلاق
طلاق منفورترين حلالهاست اصل مسئله طلاق يك ضرورت است اما ضرورتي كه بايد به حداقل ممكن تقليل يابد و تا آنجا كه راهي بر ادامه زوجيت است . كسي سراغ آن نرود به همين منظور قرآن به چند حكم اشاره مي‌كند نخست مي فرمايد چون عدة آنها سرآمد آنها را بطرز شايسته‌اي نگه داريد يا بطرز شايسته‌اي از آنها جدا شويد سپس به دومين حكم اشاره مي‌كند مي‌فرمايد : هنگام طلاق و جدايي دو مرد عادل از خودتان را گواه بگيريد تا اگر در آينده اختلافي روي دهد هيچيك از طرفين نتوانند واقعيتها را انكار كند .
در مورد چگونگي طلاق چند نظريه است .1- طلاق به كلي ممنوع اين نظريه طرفداران كليسا است كه زن بايد تا آخر عمر بسوزد . 2- طلاق به دست زن باشد كه موجب مي‌شود آمار طلاق بالا رود.3- طلاق به دست مرد در چارچوب قانون اسلام
عوامل و زمينه‌هاي طلاق شامل بد اخلاقي ، هراساني بي‌توجهي زن و مرد به نيازهاي يكديگر راه حل اختلاف پيش از طلاق. دادگاه‌هاي خانوادگي،حضور 2 شاهد عادل قرار دادن عده وفلسفه عده حفظ حريم زوجيت شناسايي نسب فرزندان،مهلتي براي بازگشت دوباره به زندگي حال اگر زوجين سوار بر مركب نور عشق شوند و در ساحت مقدس زندگي حركت نمايند و با آب مهر و محبت كه از سرچشمه زلال و صاف مي‌جوشد كام تشنه خود را با طراوت و شاداب كنند و مركب عشق را در ميدان صفا وصميميت بهمراه شكوفه‌هاي گذشت، ثمره اين تلاش را در سبد صداقت ومحبت گذاشته بهم هديه كنند وبيادآورند لحظات خداحافظي نزديكان كه با چشماني پرفروغ وبا بوسه‌هايي‌ غنچه محبت و عاطفه را هديه‌مي‌كردند ومبارك‌ ميگفتند ديگر ناظر بهم ريختن آن حلقه‌هاي مهر نخواهيم بود پس با صبر و گذشت و محبت و اراده و همتي والا پيش بسوي خوشبختي ……………