تغييرات نقش زن در سينماي ايران
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
ارزيابي نظري تغييرات نقش زن در سينما
پيشينة تجربي موضوع
كاربرد رويكرد روش شناسي تحليل اسنادي
جامعة آماري
ژانرشناسي بازنمايي زنان در فيلم ها
نتیجه گیری
منابع
چكيده:
با بررسي و مقايسة فيلمهاي سينمايي قبل و بعد از خرداد 1376 درمييابيم كه مضامين و محتواي اصلي بيشتر فيلمهاي بعد از اين تاريخ در ارتباط با موضوعات زنان است. سؤالي كه اين پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است اين است كه با توجه به تفاوت سياست هاي فرهنگي در دو دوره قبل و بعد از خرداد 76، بازنمايي زنان در سينماي اين دو دوره داراي چه تفاوتهايي در مضامين و محتوا ميباشد؟
چهارچوب نظري مورد استفاده در اين مقاله نظريه بازتاب در جامعه شناسي هنر است. اين نظريه مبتني بر اين فرضيه است كه هنر آيينة جامعه و منعكس كننده ويژگي هاي آن است. روش تحقيق اسنادي و تکنيک مورد استفاده تحليل محتواي كمي است. فرضيه ما اين است که “تفاوت معناداري بين بازنمايي زن در سينماي بعد از دوم خرداد و سينماي قبل از آن وجود دارد”.
يافته ها نشان داد كه بازنمايي زن در دو دورة مورد بررسي تغييرات و تحولات چشمگيري كرده است. و اين تغييرات در موارد مختلفي چون: ميزان حضور زنان در فيلمها، كيفيت مشاغل، نوع پوشش، طبقه اجتماعي، نوع بهرهگيري از محصولات فرهنگي، نوع مهارتهاي فردي، مضامين ديالوگها، ميزان تحصيلات، اعتقادات، زبان، مكانيسم حل مشكلات شخصي و خانوادگي و غيره بوده است. نتيجه كلي اينكه تغيير در سياست گذاري هاي فرهنگي در سينماي ايران باعث شكلگيري گونة متفاوتي از بازنمايي زن در فيلمهاي بعد از سال 1376 شده است…………