بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان
شناسه پست: 3385
بازدید: 452

بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان

بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان  دوران کودکی و نوجوانی سنین بسیار حساسی است که باعث شکل گیری شخصیت افراد می شود. آنها در این سنین یاد می گیرند چگونه در جامعه در کنار دیگران زندگی کنند و با آنها رابطه داشته باشند و نیازهای خود را برآورده سازند؛ اما اگر در این دوران مهارت های لازم را فرا نگیرند در آینده نمی توانند افراد موفقی باشند.

یکی از راه های فراگیری این مهارت ها بازی کردن است. کودک در خلال بازی نه تنها روحیه شادابی پیدا می کند، بلکه مهارت های اجتماعی را نیز می آموزد.مسئله ای که امروزه والدین با آن درگیر هستند و برای آنها نگرانی ایجاد کرده بازی های رایانه ای است.بازی های رایانه ای از نظر محتوا، گرافیک و نحوه ی برنامه ریزی شدن، چنان جذاب هستند که کودکان و نوجوانان و حتی افرادی با سنین بالاتر نیز جذب آنها می شوند و دوست دارند این بازی ها را انجام دهند. وقتی فرد شروع به بازی می کند، می خواهد تا آخرین مرحله پیش برود و اگر نتوانست بارها تلاش می کند. این عمل باعث می شود او نسبت به مابقی کارهایی که باید انجام دهد و همچنین زمان غافل شود. برای این افراد فقط بازی مهم است.

اگر این افراد به حال خود رها شوند فراموش می کنند نیازهای اولیه خود مانند غذا خوردن را برآورده سازند. در انجام بازی های رایانه ای باید حد اعتدال را رعایت کرد وگرنه علاوه بر بیماری های جسمانی و روانی که فرد ممکن است با آن درگیر شود، باعث می شود کودکان و نوجوانان زمان کمتری را برای یادگیری علوم اختصاص دهند و درنتیجه دچار افت درسی شوند؛ البته بیشتر والدین سعی می کنند بر کارهای فرزندانشان نظارت داشته باشند؛ اما برخی از نوجوانان چنان درگیر این بازی ها می شوند که دیگر قابل کنترل نیستند. آنها از رفتن به میهمانی سرباز می زنند تا ساعات بیشتری را بتوانند صرف این بازی ها بکنند، دوست، آشنا، فامیل و همچنین غذای آنها این بازی ها می شود.

بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات
۱-۱ مقدمه ۹
۲-۱ تعریف مسئله ۱۰
۳-۱  ضرورت و اهمیت انجام تحقیق ۱۲
۴-۱ اهداف تحقیق ۱۲
۵-۱ پیشینه تحقیق ۱۳

فصل دوم: گستره نظری
۱-۲ نوجوانی ۱۶
۱-۱-۲ اهمیت نوجوانی ۱۷
۲-۱-۲ اجتماعی شدن ۱۸
الف) عوامل اجتماعی شدن ۱۹
ب) رسانه های همگانی و نوجوانان ۲۱
۲-۲ بازی های رایانه ای-ویدیویی ۲۲

بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان

۱-۲-۲ ارتباط ۲۲
۲-۲-۲ ارتباط جمعی ۲۳
۳-۲-۲ رسانه های گروهی (همگانی) ۲۴
۴-۲-۲ تاریخچه بازی های رایانه ای- ویدیویی ۲۴
۵-۲-۲ محتوای بازی ها ۲۵
۶-۲-۲ تفاوت های دو جنس در بازی ها ۲۶
۷-۲-۲ پیامد بازی ها ۲۷
الف) خشونت ۲۷
ب) عزت نفس ۲۸
ج) آثار جسمانی ۲۸
د) تعاملات اجتماعی ۲۸
۳-۲ مهارت اجتماعی ۲۸

بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان

فصل سوم: روش پژوهش
۱-۳ روش تحقیق ۳۸
۲-۳ جامعه آماری ۳۸
۳-۳ حجم نمونه ۳۸
۴-۳ ابزار گردآوری اطلاعات ۳۸
۵-۳ روش استخراج اطلاعات ۴۰

فصل چهارم: یافته های پژوهش
۱-۴ اطلاعات توصیفی ۴۲
۲-۴ تحلیل داده ها ۴۹

فصل پنجم: نتیجه گیری
۱-۵ نتیجه گیری ۵۵
۲-۵ محدودیت ها ۵۶
۳-۵ پیشنهادها ۵۶
فهرست منابع ۵۷

پیوست ها
پیوست الف- پرسشنامه جمعیت شناسی …… ۵۹
پیوست ب- پرسشنامه مهارت های اجتماعی

 

فرمت :  قابل ویرایش | word| صفحات :  ۶۳

*******************************************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

 برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید