شناسه پست: 16502
بازدید: 1027

نهضت حسینی انقلاب خمینی
فهرست مطالب
چکیده   
مقدمه
رهبری
اسلام
مردم
منابع
چکیده: :
«حجت ما برای این مبارزه‏ای كه بین مسلمین و…این دستگاه فاسد است، حجت ما در جواز و لزوم این عمل…عمل سیدالشهدا (ع) است…حجت‏مان براین است كه اگر چنانچه این مبارزه را ادامه بدهیم و صدهزار از ما كشته بشود برای رفع ظلم…برای این‏كه دست آنها را از این مملكت اسلامی كوتاه كنیم، ارزش دارد. حجت‏مان هم كار حضرت امیر(ع)، و سیدالشهداست.»
در مقام تحلیل انقلاب اسلامی ایران، یك رویكرد، آن را ملهَم از نهضت حسینی و مكتب عاشورایی می‏داند و در همین بستر با بررسی عوامل اصلی محدثه انقلاب، آنها را عوامل مبقیه انقلاب نیز دانسته، بر حفظ و استمرار آنها پای می‏فشارد. نویسنده در این مقاله با مفروض گرفتن تأثیر پذیری انقلاب اسلامی ایران از نهضت امام حسین(ع) به دنبال نشان دادن نوع تأثیرگذاری عاشورا بر انقلاب اسلامی و تداوم آن است و در این راستا عناصر رهبری، مكتب و ملت را در هر دو حركت با معرفی شخصیت رهبران جبهه‏های حق و باطل به بحث می‏گذارد.مقاله حاضر می‏كوشد، به این سؤالات پاسخ دهد:
1. آیا عاشورا بر انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است؟
2. اگر عاشورا بر انقلاب اسلامی تأثیر داشته در چه زمینه‏ها و به چه صورتی بوده است؟
3. آیا عاشورا، همان‏گونه كه در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر گذاشت، قادر است بر تداوم آن نیز تأثیر بگذارد؟ نیل به این‏مقصود و هدف، چگونه و از طریق پیمودن چه راه‏هایی امكان‏می‏یابد؟……………