شناسه پست: 3877
بازدید: 886

فهرست مطالب 

مقدمه

بيان مسئله

ضرورت و اهميت مسئله

سئوالات تحقيق

فرضيه هاي تحقيق

تعريف متغيرهاي تحقيق

ابزار تحقيق

شيوه اجرا

نتيجه گيري

پيشنهادات

منابع

مقدمه

با الهام از اين سخن گرانقدر امام راحل كه فرمودند : «هدف مخالفين شما اين است كه بچه هاي شما را از اسلام منحرف كنند و جوانهاي شما را از اسلام منحرف كنند، توجه كنيد كه كودكها و جوانها را به تعليمات اسلامي تربيت كنيد تا انشاءالله كشورشما از آسيب مصوب بماند‍.»

با توجه به اينكه اسلام تمامي ضعفها و كاستيهاي روحي و رواني، حتي اجتماعي و اقتصادي را ناشي از غفلت انسان از مبداء آفرينش ومعادمي داند، خداوند در قرآن كريم مي فرمايد:«هر كس از ياد كردن من خودداري كند، زندگي سختي خواهد داشت» لزوم توجه دادن دانش آموزان به فرايض ديني در شرايط فعلي جامعه، آشكار مي شود. چرا كه فرايض ديني موجب افزايش تقوا مي شود. « اي مردم خدايي را پرستيد كه آفريننده شما و آنكه پيش از شما بودند باشد كه پارسا و منزه شويد.

تقوا بر اثر توجه و پايبندي به رعايت فرايض ديني حاصل شده و ضامن سعادت واقعي و ابدي انسانهاست . بنابراين هيچ آموزشي در مدارس بالاتر از ايجاد تقوا نيست.

قرآن مجيد، تزكيه و تقوا را قبل از تعليم و تعلم بيان فرموده است و اين نشان از اهميت تقواست. تحكيم پايه هاي فرايض ديني در مدارس باعث بيداري ، آگاهي، استقلال ، نجات دانش آموزان و در نتيجه نجات كشور از هر گونه انحراف مي گردد.

بيان مسئله

دين برنامة كامل زندگي است كه از طرف خالق هستي، از آغاز خلقت انسان به وسيلة پيامبران از حضرت آدم (ع) تا خاتم (ص) براي انسانها آورده شده است. دين از همان ابتدا متناسب با رشد انسان در زمانهاي مختلف، آئين نامه‌هاي تربيتي خاص هر دوره را ارائه داده است. در نهايت با بعثت خاتم پيامبران (ص) دين به مرحله كمال خود رسيده كه همانا دين اسلام است. خداوند برنامة زندگي انسانها را به وسيلة رسول باطني (عقل) و رسول ظاهري (پيامبران) كه پيام آوران وحي و دين مي‌باشد تدبير مي‌نمايد. زندگي بدون وجود دين براي انسان پوچ و بي معني است.

به عقيدة «آدلر» كه از تجارب سي سالة روانكاري خود سخن مي‌گفت، كلية بيماران رواني كه حس مذهبي خود را باز نيافتند. درمان نشدند همچنين «فرويد» روانكاو اطريشي گمان مي‌كرد كه جامعه نياز به مذهب نخواهد داشت و تنها تمدن قادر خواهد بود كه انسان را اداره كند. و بي توجهي به ارزش وجودي انسان، قتل و غارت، ويرانگريها، باعث شد تا او از اين نظر خود عدول كند.