شناسه پست: 3940
بازدید: 399

فهرست مطالب

فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………….7

مقدمه………………………………………………………………………………………………………….7

توصیف موضوع مسأله………………………………………...………………………………………….9

اهداف و اهمیت تحقیق……………………………………………………………....………………….11

فرضیه………………………………………………………………………………………………………. 13

تعیین و تعریف مفهومیوعملیاتی متغیرها…………………………………………………………..14

فصل دوم : پیشینه ی تحقیق……………………………………………………….…………………..18

فصل سوم : چگونگی انجام تحقیق…………………………………………..…………………………70

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………..70

جامعه ی آماری……………………………………………………………………………………….70

تعداد نمونه……………………………………………………………………………………………..70

شیوه ی نمونه گیری………………………………………………………………………………..70

ابزار جمعآوری اطلاعات……………………………………………………………………………70

روش آماری…………………………………………………………………………………………….70

فصل چهارم : توصیف و تجزیه و تحلیل آماری…………………………………………………72

تحلیل پرسشنامه…………………………………………………………………………………72

آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………90

فصل پنجم:یافته های تحقیق………………………………………………………………………..96

نتایج اصلی تحقیق……………………………………………………………………………..96

یافته های فرعی تحقیق……………………………………………………………………..97

جمع بندی………………………………………………………………………………………..98            

محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………99

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………..100

ضمائم……………………………………………………………………………………………………….102

فصل اول :کلیات تحقیق

 مسجد و مدرسه ی عالی شهید مطهری

مقدمه:

مسا جد از آغاز تأیسشان تا کنون محل تجمع همه ی اقشار جامعه ی اسلامی به ویژه جوانان بوده اند  مساجد از صدر اسلام به‌منزله‌ی پايگاه‌های اجتماعی مهم و مكانی برای تصميم‌گيری‌های حساس بودند و نقش تعيين‌كننده‌‌ای در سرنوشت مردم و جامعه ايفا می‌كردند كه متأسفانه در حال حاضر تحت‌الشعاع شرايط روز قرار گرفته‌اند. در صدر اسلام مساجد محلی برای مباحثه و مطالعه ی مسایل اعتقادی و علمی بوده و پیامبر اکرم (ص) نیز به این موضوع اهمیت می داده اند و حتی نقل شده که ایشان روزی وارد مسجد شدند و گروهی را مشغول قرآن خواندن وعده ای را نیز مشغول مباحثه و تفکرات علمی یافتند و به گروه دوم ملحق شدند  . این امر نشان دهنده ی آن است که ایشان به مسائل علمی و آموزشی اهمیت می دادند و نیز مساجد در زمان ایشان مکانی برای  مطالعات علمی و اجتماع مؤمنین جهت حل مسایل اعتقادی ، اجتماعی و فرهنگی بوده است .با نگاهي به كاركرد مسجد در عصر پيامبر اعظم (ص) و ائمه ی اطهار (ع) در مي‌يابيم كه مساجد علاوه براينكه محلي براي عبادت و راز و نياز بوده‌اند، محل تحصيل علم، قضاوت، اعزام به جهاد و در يك سخن، محلي براي تامين نيازها و رفع بسياري از مشكلات اجتماعي مردم بوده است.

این مسأله چیزی است امروز که خلأ آن در جامعه حس می شود و به نظر می رسد مساجد نقش کاربردی و اساسی خود را از دست داده اند و حتی برخی از نقش های آنها به مراکز دیگری سپرده شده است؛ مراکزی نظیر خانه های فرهنگ و فرهنگ سراها .

اگر چه وجود چنین مراکزی ضروری به نظر می رسد وباید  کوشش کرد که چنین مراکزی را گسترش داد و لی نباید از این امر نیز غافل شد که با احیای دوباره کارمرد های مساجد می توان بسیاری از کمبود ها و خلأ ها ی فرهنگی و علمی را پر کرد .

مثلا با احیای کتابخانه های مساجد و تجهیز آنها میتوان از شبستان مسجد نیز به عنوان قرائت خانه بهره جست ، از نیروهای فعال و نخبه ی مسجدی جهت ارتقای سطح علمی و آموزشی جوانان و با تربیت طلاب جوان و که در عین حال عالم نیز باشند و بتوانند از نیروی جوانی خود جهت جذب جوانان و تربیت آنها با مؤلفه های زنگی جدید و حل معضلات سیاسی و اجتماعی آنان پرداخت .

آن چه مسلم است مساجد نیرو ها و پتانسیل های بالایی دارند که نیاز به مدیریتی دارد که بتواند کارکرد های مساجد را دوباره احیا کند که در این صورت شاهد رشد و شکوفایی فرهنگ دینی و ملی خواهیم بود که چون ریشه در اعتقادات دارد به راحتی دستخوش تهاجم قرار نخواهد گرفت.

 توصیف موضوع مسأله:

با توجه به آن که مساجد در طول اعصار و زمان های مختلف محل اجتماع مسلمانان بوده و مؤمنان هر یکدیگر را در مسجد ملاقات می کنند می توان گفت که مساجد یکی از مراکز مهم برای ارتقای فرهنگی جوانان است .