شناسه پست: 3558
بازدید: 417

فهرست مطالب

 فصل اول :‌مقدمه

1- بيان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشي :       6

منابع فصل اول      13

 فصل دوم : بررسي آثار و نظريات موجود

2- نگاهي تاريخي   15

1-2- آئين مدرسي مانع كنجكاوي علمي           19

1-1-2- سنت گرايي و يكسونگري مانع تحقيق و پژوهش علمي        20

3-2- محيط خانواده وروحيه تحقيق و پژوهش       24

1-3-2- عوامل بازدارنده روحيه تحقيق و پژوهش در محيط خانواده      24

2-3-2- عوامل تقويت كننده روحيه تحقيق و پژوهش در محيط خانواده 25

4-2- عوامل ابزدارنده روحيه تحقيق و پژوهش در نظام آموزشي        27

1-4-2- روش تدريس قالبي    28

2-4-2- تعليم و تربيت نقلي    28

3-4-2- تعليم و تربيت بانكي   29

4-4-2- فقدان روح پرسشگري            30

5-4-2- مطرح نشدن مجهولات :          32

6-4-2- روش تدريس معلم محوري       32

7-4-2- فقدان آموزش روشهاي تحقيق در مدارس            34

8-4-2- وضع نامطلوب كتابخانه‌هاي مدارس        35

9-4-2- فقدان روحيه تحقيق در بين معلمان        38

10-4-2- فقدان نشريات علمي و تحقيقي به زبان دانش‌آموزي :       40

5-2- عوامل تقويت كننده روحيه تحقيق و پژوهش در نظام آموزشي   41

1-5-2- ترويج روحيه اكتشاف و مشاهده‌گري :    42

2-5-2- روش تعليمي حل مسأله :      46

3-5-2- هماهنگي روش تعليمي حل مسأله با چگونگي شكل‌گيري رشته‌هاي علمي     58

4-5-2- انتخاب الگوي تدريس متناسب با شرايط رشد دانش‌آموزان     60

5-5-2- دادن كار پروژه‌اي به دانش‌آموزان :          61

6-5-2- توسعه و تجهيز كتابخانه‌ها و آزمايشگاه‌ها            66

7-5-2- اجتناب از مطالعه بي‌هدف       68

8-5-2- مدرسه و نماد هويت پژوهشي 70

جمع بندي و تلفيق آثار و نظرات موجود  71

منابع فصل دوم      77

منابع فارسي        77

منابع لاتين           80

 فصل سوم : چارچوب نظري

1-3- نظريه گشتالت            82

2-3- نظريه ميداني 84

3-3- نظريه يادگيري اجتماعي            87

4-3- نظريه انتقادي و ديالكتيكي          88

5-3- نظريه سيستمها         90

6-3- نظريه زيست بوم خلاقيت و پژوهش           92

7-3- نظريات انگيزشي روحيه تحقيق و پژوهش    96

8-3- چارچوب نظري            100

منابع فصل سوم    102