شناسه پست: 3929
بازدید: 410

فهرست مطالب

پيشگفتار                                            2

مقدمه                                               5

توضيحات درباره طرح                                      7

تأثيرات و اهداف طرح                                         9

چگونگي كار و فعاليت اين مكانها                                  12

چارت تقسيم بندي بخشهاي مراكز اطلاع رساني                             41

شرايط و نحوه ي ايجاد چنين مكانهايي چگونه است ؟                      18

كنترل بصورت دولتي يا واگذاري به بخش خصوصي ؟                     19

ايجاد بخشي براي اطلاع رساني درباره ي كالاها و لوزم مصرفي                  22

نتيجه                                               24

 مقدمه :

احتمالاً تا به حال برايتان پيش آمده و يا با افرادي برخورد كرده ايد كه در تصميم گيريهاي مهم دچار مشكل شده اند و اين مشكل عمدتاً به دليل نداشتن اطلاعات كافي در زمينه ي مورد انتخاب خود بوده است ؛ براي مثال براي انتخاب يك رشته تحصيلي اغلب افرادي كه در موقعيت تصميم گيري قرار مي گيرند ،  بدون داشتن اطلاعاتي در مورد موضوع رشته ي ورودي و يا با داشتن اطلاعات اندك ، دچار چندگانگي در انتخاب شده و بلاجبار به يكي از آن رشته ها وارد شده كه ممكن است با شرايط وخواسته هاي فرد هماهنگ نبوده و بعد از مدتي وي را با مشكل مواجه كند .

اين اتفاق در بسياري از زمينه هاي مختلف زندگي ، كه در آنها نوع انتخاب نقش اصلي را دارد اتفاق مي افتد ، براي مثال : در انتخاب رشته ورزشي ، هنري ، تحصيلي ، شغلي و … .

اين نوع تصميم گيريها موجب پشيماني از اتلاف وقت و هزينه مادي و معنوي شده و چه بسا افرادي بعد از مدتها به اين نتيجه خواهند رسيد كه راه را اشتباه آمده اند و بايد از راه ديگري وارد مي شده اند و اين امر باعث مي شود كه يا اين افراد اجباراً در اين رشته ادامه فعاليت دهند و يا حتي بعد از اين مدت مجبور به خاتمه كار ويا شروع دوباره از نقطه ي ديگري شروع كنند .

اين نوع اشتباهات در ظاهر فقط به بخش كوچكي از جامعه يعني همان فرد تصميم گيرنده و شايد بعضي از اطرافيان وي تأثير منفي بگذارد ، در صورتيكه اين نوع تصميمات بخش عظيمي از سرمايه هاي جامعه را كه براي آن فرد ،‌ از لحظه ورود و ادامه ي فعاليت در آن زمينه قرار داده شده را از بين مي برد و همچنين ايجاد هزينه ي فرصت زيادي مي كند و ضرر بسيار بزرگي را با عدم فعاليت و يا تغيير و يا حتي ادامه ي بي انگيزه ي آن رشته توسط افراد اين چنيني بر روي جامعه شامل مي شود .

حال براي حل اين چنين مشكلات و كمتر كردن اينگونه اشتباهات بايد راه حل هاي مختلفي را در نظر گرفت و بهترين ها را براي اجرا در تكميل نمود . بعنوان يك راه حل موثر ، مي توان مكانها و يا اداره جاتي را ايجاد كرد تا در اين مكانها عرضه ي اطلاعات در زمينه هاي مختلف داده شود تا افراد از اتلاف وقت و سرمايه و سردرگمي فراوان در امور مهم زندگي درآيند و با ديد بازتر ، با اتلاف وقت كمتر و با انگيزه ي بيشتر و قوي تر شروع به فعاليت كرده و فعاليت خود را ادامه دهند .

همانطور مشخص است بسياري از اشتباهات افراد جامعه در زمينه هاي مختلف ، از نداشتن اطلاعات صحيح در آن زمينه است . براستي چرا بايد با داشتن چنين سرمايه ي عظيمي ، از آن بهره ي صحيح نبرده و آنرا در اختيار تمام بخشهاي جامعه قرار نداده تا از اين سرمايه ي بزرگ بصورت صحيح تر استفاده شود ، در صورتي كه مي توان از اين سرمايه ي عظيم  بهره ي فراوان برد ؟