شناسه پست: 19816
بازدید: 436

راهکارهاي طراحي اقليمي
بررسي راهکارهاي طراحي اقليمي با توجه به عوامل پنجگانه کل به جزء نگر
(مقايسه تأثير عامل دما و رطوبت)
معماري طي هزاران سال وجو د داشته و اصالت ارزشهاي کيفي آن در طول قرنها شکل گرفته و رسالت يک معمار موفق در هر عصر و زماني گردن نهادن به تمامي آنها و بکارگيري صحيح و منطقي مجموعه اين قابليت هاست .
به جرأت مي توان گفت که اقليم و چگونگي تأثير شرايط آب و هوائي بر شکل گيري بنا از جمله ارکان محدود معماري است که از ابتداي ساخت سرپناه توسط بشر مورد توجه قرار داشته و با گذشت زمان و تغيير سبکها و جنبشها و تعاريف زيبائي و هنر ، و تحول نيازها و نگرش ها و گسترش فضاهاي معماري ، اصل اين نياز دستخوش دگرگوني و تغيير نشده است .
از سوي ديگر مبنا و اساس کارهاي اقليمي که تا کنون در زمينه دانش ساختمان صورت گرفته است و در حال حاضر مورد استفاده اکثر ارگانها و سازمان هاي وابسته قرار مي گيرد ، برپايه تقسيم بندي ايران به ۴ گروه اقليمي است . در صورتيکه آخرين و کاملترين پهنه بندي اقليمي ايران براي استفاده در امور ساختماني ، حاصل مطالعات و تحقيقات وسيعي در اين زمينه است كه به سفارش مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن توسط آقاي مهندس کسمائي انجام گرفته ، هنوز براي اکثر معماران و دانش پژوهان نا آشناست .
در اين مقاله با نگرش متفاوت ، سعي در بيان ابزار و روشهاي دستيابي به اهدا ف طراحي اقليمي در پهنه بندي جديد ايران به کمک روش متفاوتي است که در آن با شناخت عامل يا عوامل اصلي ايجاد بحرانهاي اقليمي در بنا ( سرما ، گرما ، رطوبت ، بارندگي و …) ، با سير جرياني که از کليات به اجزاء منتهي مي گردد ، بهترين شرايط تهيه طرح اقليمي را فراهم مي سازد .
بر همين مبنا مراحل مختلف طراحي به ۵ جزء تقسيم شده اند که عبارتند از :
اجتماع و پراکنش واحدها
تعيين کليات ساختار کالبدي بنا
طراحي پلان و نما
محوطه سازي
طراحي جزئيات اجرائي بنا
با معرفي روشهاي گوناگون جهت مقابله با عوا مل بحراني و يا استفاده از شرايط مطلوب آب و هوائي در هر يک از مراحل فوق ، امکان بهره برداري بهينه از شرايط طبيعي جهت گرمايش و سرمايش بنا و تأمين شرايط آسايش تا حد قابل توجهي فراهم مي گردد که اين امر بالطبع کاهش تأسيسات حرارتي و برودتي ، کاهش هزينه هاي سوخت و تأسيسات ، کاهش آلودگي محيط زيست طبيعي و مواردي از اين دست را به همراه دارد .
معماري طي هزاران سال وجود داشته و اصالت ارزشهاي کيفي آن در طول قرنها شکل گرفته و هم اکنون اين ارزشها قابل مطالعه و بررسي است . اين ارزشها بسيار متنوع و گوناگون هستند و رسالت يک معمار موفق در هر عصر و زماني گردن نهادن به تمامي آنها و به کارگيري صحيح و منطقي مجموعه اين قابليت هاست .