طراحی و پیاده سازی سیستم جامع طلا فروشی
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول – سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS )
1-1- مقدمه 1
1-2- جمع آوری اطلاعات 1
1-3- سیستم اطلاعات مدیریت 2
1-4- قدمهای بسط و توسعه MIS 2
1-4-1- سازماندهی سیتسم اطلاعات مدیریت در سازمانهای تجاری 2
1-4-2- جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت در سازمان 3
1-5- نیاز مدیران به سیستم های اطلاعات مدیریت 6
1-6- تعریف سیستم 7
1-7- تکنولوژی اطلاعات 7
1-8- تحولات آینده و روند تکاملی در امر پردازش و مدیری اطلاعات 8
1-9- آشنایی با تجربه ، تحلیل و طراحی سیتسم 8
1-9-1- تجزیه و تحلیل سیتسم چیست ؟ 9
1-9-2- دلایل تغییر سیستم 9
1-10- تجزیه و تحلیل سیستم طراحی 9
1-10-1- تجزیه و تحلیل سیستم طراحی 10
فصل دوم – زبان برنامه نویسی دلفی 14
2-1- زبان برنامه نویسی دلفی 14
2-1-1- شی گرایی چیست ؟ 14
2-1-2- رویدادگرایی چیست ؟ 15
2-1-3- ویژوال چیست ؟ 15
2-1-4- عملگرها و انواع دادها 15
2-1-5- دستورات کنترلی 18
2-1-6- شی گرایی 20
2-1-7- رویدادگرایی 21
2-2- پایگاه داده 21
2-2-1- دستور 21
2-2-2- استفاده از توابع در Select 23
2-2-3- دستور Delete 26
2-2-4- دستور Insert 26
فصل سوم – تجزیه و تحلیل سیستم 28
3-1- گزارش شناخت سیستم 28
3-2- امکان سنجی 28
3-2-1- امکان سنجی اقتصادی 28
3-2-2- امکان سنجی تکنیکی 28
3-2-3- هزینه های متداول برای سیستم 29
3-3- نیازمندی ها 29
3-4- چارت سازمانی 30
3-5- شرح وظایف 30
3-6- آنالیز فرم 31
3-6-1- فرم فاکتور فروشی 31
3-6-2- فرم فاکتور خرید 33
3-6-3- فرم مرجوعی از خرید 35
3-6-4- فرم مرجوعی فروشی 36
3-6-5- فرم کالا 37
3-6-6- فرم دریافت 38
3-6-7- فرم پرداخت 39
3-7- UML 40
3-7-1- Use Case 40
3-7-2- Sequence 42
3-7-3- Class Diagram 44
3-7-4- نمودار CRD 45
3-7-5- نمودار CCD 45
3-7-6- State Diagram 46
فصل چهارم – طراحی و پیاده سازی 48
4-1- DSD 48
1-4-1- Customer 48
1-4-2- Bonakdar 48
1-4-3- Kala 49
1-4-4- Sale 49
1-4-5- Buy 50
1-4-6- Cost 50
1-4-7- Sarfaslhazine 50
1-4-8- pardakht 51
1-4-9- Daryaft 51
1-4-10- Marjoei – buy 52
1-4-11- Marjoei – Sale 52
4-2- معرفی ساختار بانک اطلاعاتی نرم افزار 53
4-2-1- جدول bonakdar 53
4-2-2- جدول buyd 54
4-2-3- جدول buyh 55
4-2-4- جدول Cost 56
4-2-5- جدول Customer 57
4-2-6- جدول Daryaft 58
4-2-7- جدول Kala 59
4-2-8- جدول Marjoei – buy 60
4-2-9- جدول Marjoei – Sale 61
4-2-10- جدول Marjoei – buy 62
4-2-11- جدول Marjoei – buy 63
4-2-12- جدول pardskht 64
4-2-13- جدول Saled 65
4-2-14- جدول Saleh 66
4-2-15- جدول Sarfaslhazine 67
4-2-16- جدول tazinat 68
4-3- ERD 69
4-4- JSP 70
4-5- طراحی فرم ها 71
4-5-1- فرم اصلی 71
4-5-2- فرم طلاهای بدون نگین 72
4-5-3- فرم طلاهای نگین دار 73
4-5-4- فرم مشتریان 74
4-5-5- فرم بنکدار 75
4-5-6- فرم دریافت 76
4-5-7- فرم لیست اسامی بدهکارن 77
4-5-8- فرم پرداخت 78
4-5-9- فرم لیست اسامی بستانکار 79
4-5-10- فرم مرجوعی از خرید 80
4-5-11- فرم گزارش مرجوعی از خرید 81
4-5-12- فرم مرجوعی از فروش 82
4-5-13- فرم گزارش مرجوعی از فروش 83
4-5-14- فرم هزینه 84
4-5-15- فرم سرفصل هزینه 85
4-5-16- فرم خرید کالا 86
4-5-17- فرم گزارش خرید ادواری 87
4-5-18- فرم گزارش خرید بر اساس نام کالا 88
4-5-19- فرم فروش کالا 89
4-5-20- فرم گزارش فروش ادواری 90
4-5-21- فرم گزارش فروش بر اساس نام کالا 91
جمع بندی ، نتیجه گیری و پیشنهادات 92
منابع و ماخذ 93
فهرست شکل ها
شکل 1-1- نمودار ساختار سازمانهای سیتسم اطلاعات مدیریت 4
شکل 1-2- نمودار ساختار سازمانی با سهولت دستیابی به مدیران 5
شکل 1-3- نمودرا ساختار شرکتهای مختلف 6
شکل 3-1- فرم فاکتور فروش 31
شکل 3-2- فرم فاکتور خرید 33
شکل 3-3- فرم مرجوعی از خرید 35
شکل 3-4- فرم مرجوعی از فروش 36
شکل 3-5- فرم کالا 37
شکل 3-6- فرم دربافت 38
شکل 3-7- فرم پرداخت 39
شکل 3-7-6-1- نمودار State Diagram کنترل موجودی 46
شکل 3-7-6-2- نمودار State Diagram کنترل وجه 47
شکل4-1- جدول bonakdar 53
شکل 4-2- جدول buyd 54
شکل 4-3- جدول buyh 55
شکل 4-4- جدول Cost 56
شکل 4-5- جدول Customer 57
شکل 4-6- جدول Daryaft 58
شکل 4-7- جدول Kala 59
شکل 4-8- جدول Marjoei – buy 60
شکل 4-9- جدول Marjoei – Sale 61
شکل 4-10- جدول Marjoei – buy 62
شکل 4-11- جدول Marjoei – sale 63
شکل 4-12- جدول pardskht 64
شکل 4-13- جدول Sale d 65
شکل 4-14- جدول Sale h 66
شکل 4-15- جدول Sarfaslhazine 67
شکل 4-16- جدول tazinat 68
شکل 4-17- فرم اصلی 71
شکل 4-18- فرم طلاهای بدون نگین 72
شکل 4-19- فرم طلاهای نگین دار 73
شکل 4-20- فرم مشتریان 74
شکل 4-21- فرم بنکدار 75
شکل 4-22- فرم دریافت 76
شکل 4-23- فرم اسامی لیست بدهکارن 77
شکل 4-24- فرم پرداخت 78
شکل 4-25- فرم لیست اسامی بستانکاران 79
شکل 4-26- فرم مرجوعی از خرید 80
شکل 4-27- فرم گزارش مرجوعی از خرید 81
شکل 4-28- فرم مرجوعی از فروش 82
شکل 4-29- فرم گزارش مرجوعی از فروش 83
شکل 4-30- فرم هزینه ها 84
شکل 4-31- فرم سرفصل هزینه ها 85
شکل 4-32- فرم خرید کالا 86
شکل 4-33- فرم گزارش خرید ادواری 87
شکل 4-33- فرم گزارش خرید بر اساس نام کالا 88
شکل 4-34- فرم فروش کالا 89
شکل 4-35- فرم گزارش فروش ادواری 90
شکل 4-36- فرم گزارش فروش بر اساس نام کالا 91
چکیده
طراحی و پیاده سازی سیستم جامع طلا فروشی نیک کار
هدف از ارائه این پروژه، سهولت دستیابی سریع و آسان به اطلاعات مربوط به قسمت های فروش، خرید و حسابداری است و همچنین گرفتن گزارشات از اطلاعات فوق به روش آسان را فراهم ساخته است.
این پروژه امکان ایجاد سطح دسترسی آسان به امور کارکنان را برای مدیریت فراهم نموده است برای ایجاد سیستم مناسب ابتدا روش های فروش، خرید و حسابداری طلا فروشی مورد مطالعه قرار گرفت و نمودارهای لازم ترسیم شد. این پروژه علاوه بر سهولت انجام کار برای کارکنان ، خواسته های مدیریت و مجموعه را برآورده می سازد.
کلمات کلیدی :
مقدمه :
تجارت، از دیرباز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در واقع پایه و اساس بنیان اجتماعی و یکی از مهمترین دلائل رشد و ترقی یک جامعه و یا افول و شکست جامعه ای دیگر بوده است، در واقع یکی از مهمترین دلائل پیشرفت و گسترش علوم، بهره بردرای های اقتصادی و تجاری می باشد.
امروزه، اهمیت اطلاعات در فرآیند تجارت، امری بدیهی و غیرقابل انکار شناخته شده و علوم انفورماتیک و کامپیوتر مهمترین منابع ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات محسوب می شوند.
از آنجا که ساخت یافتگی و در عین حال سهولت ثبت اطلاعات و از طرفی قابلیت اطمینان و جامعیت آن، از اهمیت بالایی برخوردار است، ضرورت تهیه و طراحی نرم افزارهای کاربردی که مخثوث جمع آوری و نگه داری داده های خاص می باشند بر همگان روشن و مسلم بوده است.
امروزه با استفاده از نرم افزارهای کاربردی که هر یک جهت ارائه سرویس های اطلاعاتی در زمینه های خاص تعبیه شده اند، داده های خام به صورت ساخت یافته و قالب بندی شده توسط کاربران در بانکهای اطلاعاتی ثبت شده و مدیران از گزارشاتی که حاصل تجزیه و تحلیل و پردازش این داده ها می باشند، تعمیمات مختلف تجاری و مدیریتی خود را اتخاذ می نمایند.
استفاده از نرم افزارهای کاربردی باعث کاهش زمانی دسترسی کاربران بر داده های پردازش شده می شود، به عنوان مثال در یک سیستم خرید و فروش، کاربر داده های خام را که همان فاکتورهای مختلف می باشند، با استفاده از نرم افزار ثبت نموده و مدیر فروش، با استفاده از گزارشات تجزیه و تحلیل شده که حاصل پردازش همان داده های خام می باشد، تصمیمات مختلفی از جمله تعیین قیمت، زمینه های گسترش کار و … را اتخاذ می نمایند.
در نرم افزار پیاده سازی شده برای طلافروشی نیک کار سعی شده تا با تشخیص نیازهای اساسی طلافروشی و روند جریان اطلاعات در قسمتهای فوق گامی در بالا بردن سرعت، سهولت و دقت کار قسمت های مختلف طلافروشی و تصمیمات مختلف مدیریتی برداشته شود.
فصل اول- سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (MIS)
1-1- مقدمه
موضوع مورد بحث اين فصل، مديريت بر پايه اطلاعات است. دو عامل اساسي موجبات تحولات ودگرگونيهاي جنجال آفرين را فراهم ميسازد. اول، استراتژي رقابت وتواناييهاي آن كه تغييرات سريعي در تكنولوژي را باعث شده است ودوم افزايش قدرت تكنولوژي پيشرفته بعضي از كشورها و همچنين كاهش هزينههاي توليد به عنوان يك سياست رقابت صادراتي بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. هر دو استراتژي ياد شده ابزارهاي اصلي تصميم گيري استراتژيك مديريت بر پايه اطلاعات وتكنولوژي فرا پيشرفته عمليات توليد هستند. سيستم هاي اطلاعاتي مديريت(Management Information Systems) در راستاي تأمين نياز مديران در جهت دستيابي موثر به اين ابزارها ايجاد شدهاند.
1-2 – جمع آوري اطلاعات
امروزه با توجه به حجم وسيع اطلاعات كه انسان بهصورت روزمره با آنها روبروست، روشن است كه ذخيره سازي اطلاعات مورد نياز تنها در حافظه انسان عملاً ممكن نيست.
جوامع پيشرفته در مسير دستيابي به تكنولوژي اطلاعات هستند . مسيري كه حركت در آن داراي نرخ شتاب بسيار بالايي است. بعضي از عوامل موثر و پيشرفتهاي تكنولوژيكي كه در بخشهاي اطلاعاتي بوجود آمده است، عمدتا در تجارت موثر واقع شدهاند كه ذيلاً به آن اشاره ميكنيم:
1- فراواني كامپيوترهايي كه مديران و عموم مردم را در انجام فعاليتهايشان ياري ميدهد.
2- توسعه ارتباطات از راه دور كه از تكنولوژي ماهوارهها ، بانكهاي اطلاعاتي وشبكههاي بين المللي اطلاعات نشات ميگيرد.
3- توسعه و افزايش ريز كامپيوترها با قيمتهاي مناسب و امكانات گسترده كه موجبات سهولت و سرعت محاسباتي و ذخيره و بازيابي اطلاعات را در محل كار و منازل فراهم كرده است.
4- دسترسي آسان به ترمينالها ورابطهاي مخابراتي جهت برقراري موثر و سريع ارتباطات.
پيدايش كامپيوترهاي متفكر و ايجاد سرعت در انجام امور و در عين حال ايجاد قابليتهاي جديد.
1-3- سيستم اطلاعات مديريت
سيستمي كه كنترل و بازسازي اطلاعات را از دنياي محيطي وعمليات بازرگاني داخل سازمان بهعهده دارد به طريقي كه با سازماندهي و انتخاب دادهها اطلاعات لازم را جهت اتخاذ تصميم، برنامه ريزي و كنترل براي مديران آماده سازد ، سيستم اطلاعاتي مديريت ناميده ميشود. در گذشته منابع اطلاعاتي مديران اتفاقي و غير مطمئن و از طرق مختلف وگوناگون بود،از اين رو اطميناني از درستي اطلاعات در دست نبود. با توسعه كامپيوترهاي با ظرفيت ،سرعت ودقت بالا در اواسط قرن بيستم تكامل وكاربرد مفاهيم سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (MIS) روندي ديگر و با سرعتي بيشتر توسعه يافت كه حاصل آن تغييرات در عمليات وفعاليتها و وظايف سازمانهاي تجاري دنيا بهشرح زير شد:
1- مديريت متمركز و تكيه بر محورهاي تمركز اطلاعات و بهرهگيري از تكنولوژي پيشرفته.
2- طراحي اطلاعات و ارايه گزارشهاي لازم براي اتخاذ تصميم مديريت ، برنامهريزي و كنترل سازمان.
3- طراحي سيستم اطلاعات مديريت با تكيه بر كنترل وسيستمهاي اطلاعاتي مديريت كنترل پروژهها.
مجموعه اين فعاليتها MIS يا سيستمهاي اطلاعاتي مديريت ناميده ميشود. هدف سيستمهاي اطلاعاتي مديريت افزايش روند ارايه واداره اطلاعات وكاهش حدس و گمان در حل مشكلات در سطوح مختلف سازماني از طريق سيستمهاي بازخور اطلاعات و بازتاب بازيابي اطلاعات در جهت تكامل دادههاي جديد به سيستم است.
1-4-1-قدمهاي بسط و توسعه MIS
براي ايجاد و توسعه سيستمها به منظور اجراي MIS در مرحله اول بايد تعريفي دقيق از MIS داشت. سپس نيازها تعيين و اهداف اجرايي سيستم در رابطه با MIS مورد نظر و زيرمجموعه سيستم اطلاعاتي مديريت مشخص شوند. نهايتاً طرح تحقق پذيري يا نقشه مراحلي را كه بايد اجرا شوند همراه با افراد مسئول هر مرحله و ارزش هر كار و زمان برنامه تعيين شوند. هنگاميكه چگونگي تحقق پذيري طرح به تصويب مديريت برسد، آنگاه مفهوم كلي MIS براي بازبيني و تصويب بازنگري ميشود. پس از تصويب طرح، جزييات كاري طرح تهيه ميشوند. هنگاميكه جزييات طرح تصويب شوند، آنگاه MIS جديدي برقرار ميشود و بهنگام در ميآيد و نگهداري ميشود. گرچه مراحل فوق جدا از يكديگر به نظر ميرسد، ليكن درواقع يك مجموعه مرتبط است.
1-4-2- سازماندهي سيستم اطلاعات مديريت در سازمانهاي تجاري
بسط وتوسعه MIS فرايندي اساسي است و براي انجام آن به افراد متخصص و حرفهاي نياز است. بنابراين براي ايجاد يك MIS به كار گروهي و سرپرستي آن توسط يك مدير و متخصص نيازمنديم. اگرچه مديران و جمعي از متخصصين مختلف در طراحي MIS شركت خواهند داشت ، اما مسئوليت مستقيم طرح متوجه مدير MIS است. براي يك چنين مسئوليت مهمي مدير MIS بايد با تسلط فني و وقوف كامل بر وظايف، نفوذي معنوي و علمي بر تمام سطوح مديران بيابد.
يكي از اهداف مورد نظر مديران افزايش كيفيت توليد محصولات به همراه بهبود انگيزههاي شغلي در كاركنان است. كمك جهت نيل به اين هدف از اهم وظايف مدير MIS است و رسيدن به آن مهمترين عامل توفيق MIS محسوب ميشود. ارايه گزارشهاي مديريتي نقش بسزايي در تصميم گيري مديريت جهت نيل به اين اهداف به عهده خواهد داشت.
1-4-3- جايگاه سيستم اطلاعاتي مديريت در سازمان
عملاً مدير MIS براي طراحي وكنترل شركت به معاون خدمات اجرايي يا معاون ارشد گزارش ميدهد. در بسياري از شركتها شاخه معاونت MIS بهوجود ميآيد كه گزارش خود را مستقيمأ به مديريت عالي ارايه ميكند. در نوع ديگر ساختار سازماني تمام فعاليتهاي MIS در سطوح شركت متمركز ميشود. مدير MIS در اينجا همطراز ساير معاونين شركت است