شناسه پست: 1432
بازدید: 408

دانلود پاورپوینت شیوه معماری خراسانی

سبک شناسی معماری ایران

از شش شیوه معماری ایران، دو شیوه پارتی و پارسی از پیش از اسلام و چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از آن دوران اسلامی هستند و به دنبال دگرگونی‌های پس از آمدن اسلام به ایران، پدیدار شدند. گرچه برخی بر این پافشاری می‌کنند که ایرانیان به زور دین اسلام را پذیرفتند (و دگرگونی‌هایی را که به دنبال آورد مردم نپذیرفتند) ولی این امر نادرست است.

نکته دوم درباره اصالت ایرانی این شیوه‌هاست. غربی‌ها برای شیوه‌های پس از اسلام نامهایی را به کار می‌برند که هیچیک اصالت ایرانی ندارد. برای نمونه شیوه‌های دوره اموی و عباسی را می‌توان نام برد. اما ما می‌دانیم هیچیک از این کشورها  و ملتها یعنی  ترک‌‌ها، عرب‌ها و… نمی‌توانسته‌اند در معماری کشوری که پیشینه معماری چندهزارساله دارد کارساز باشد، چون در آن زمان معماری ارزشمندی نداشتند.

دگرگونی‌های تاریخی و به دنبال آن فرهنگی در ایران میان سده‌های نخست تا چهارم بسیار بود. فرمانروایی ساسانیان در سال ۶۵۲ هجری به دست اعراب پایان داده شد و با ورود دین اسلام به ایران روزگار تازه‌ای برای ایرانیان آغاز شد. آنها که آزادی دین اسلام را پذیرا شده بودند خود را زیر سلطه فرمانروایان اموی می‌دیدند که جانشین حقیقی برای حکومتی که پیامبر گرامی اسلام در مدینه پایه‌گذاری کرده بودند، نبودند. نمایندگان دستگاه اموی در ایران با حربه برتری اعراب، ایرانیان را تحقیر می‌کردند. از این رو در سده دوم هجری جنبش‌ها و قیام‌هایی به راه افتادکه هدف اصلی آنها استقلال و بیرون رفتن از زیر یوغ اعراب بود.

فهرست

سبک شناسی معماری ایران
معماری
معماری مسجد
مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اردستان
شیوه خراسانی
مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اولیه اردستان
مسجد جامع میبد

نخستین جنبش را ابومسلم در خراسان در سال ۱۲۹ هجری قمری به راه انداخت که توانست خلافت را از امویان به عباسیان برساند. عباسیان نخست به ایرانیان روی خوشی نشان دادند و بسیاری از بزرگان ایرانی را در دربار به کار گرفتند. نزدیک به سالهای ۲۰۰ هجری طاهر ذولیمینین قیام کرد. تا اینکه در سیستان یعقوب لیث صفاری در سال ۲۴۸ هجری قمری توانست حکومتی مستقل به راه اندازد که تا سال ۳۹۳ هجری ادامه یافت و سپس به دست محمود غزنوی برافتاد.

در همان حال که حکومت صفاری تشکیل می‌یافت یکی دیگر از سلسله‌های ایران بنام سامانیان در ماراءالنهر مشغول تحکیم بنیان  قدرت خود بود. دوره حکومت این سلسله از سال ۲۶۱ هجری تا ۳۸۹ به مدت بیش از یک قرن به طول انجامید و مرکز حکومت آن شهر بخارا بود.

فرمت :  قابل ویرایش | ppt | صفحات :۵۶

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید