نگاه و معنا در هنر عكاسي، عكاسي ماكروفتوگرافي (چشمها)
فهرست مطالب
– پيشگفتار 1
– مقدمه 3
فصل اول – دستگاه بينايي 8
فصل دوم – ژاك لكان 13
1-2- لحظة رويت چگونگي ديدن از ديدگاه ژاك لكان 15
2-2- چشم – روشنايي 29
فصل سوم – رولان بارت 35
1-3- رويت در عكاسي از ديدگاه رولان بارت 38
فصل چهارم – ديدن در عكاسي 45
1-4- خواستگاه عكاسي 46
2-4- ديدن و مشاهده عكاس – هنرمند 51
فصل پنجم – زيبايي شناسي در عكاسي 62
1-5- گزينش كادر 63
2-5- نحوة ارائه عكس 70
3-5- نگاه و معنا 72
فهرست منابع و مأخذ 83
گزارش كار عملي 85
چكيده: پايان نامه، نگاه و معنا در هنر عكاسي شامل: پيشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوين دستگاه بينايي – ژاك لكان – رولان بارت – ديدن در عكاسي – زيبايي شناسي در عكاسي ميباشد.
در پايان نيز فهرست اعلام و فهرست منابع و مأخذ و گزارش كار عملي نيز درج شده است.
1) هدف پژوهش: هدف نگارنده تهيه يك متن نظري در بارة نحوة ديدن و لحظة رويت عكاس در ارتباط با سوژة مقابل دوربين است. بديهي است نظريات بارت و لكان در زمينه عكاسي و ديدن از اهميت خاصي برخوردار است، و طرح اين نظريات راهگشاي معناي ديدن و عميق ديدن در هنر عكاسي است.
2) روش پژوهش: در اين تحقيق از روشهاي مختلفي ازجمله گردآوري، تحقيق كتابخانهاي، ترجمه و تحليل استفاده به عمل آمده است. بديهي است شكل تحقيق توصيفي است.
3) نتيجة تحقيق: در بر دارندة تجربياتي ارزنده در باب ثبت عكس، گزينش كادر عكس و نحوة عميق ديدن جهان رودرروي دوربين عكاسي است كه براي دانشجويان عكاسي ميتواند راهگشا باشد.