شناسه پست: 628
بازدید: 411

2-1 بافندگی

2-2- اجزاء یک دستگاه بافندگی

2-3-کنارگیر پارچه

2-4- ورد ماشین بافندگی

2-5- میل میلک

2-6- لامل و دنده شانه ای

2-7- غلتک نخ تار

2-8- پل نخ تار

2-9- میله های تقسیم کننده نخهای تار

2-10- پل پارچه

2-11- غلتک پیچیدن پارچه

2-12- دفتین زدن در ماشین های بافندگی سولرز

2-13- تنظیم ماشین سولرز

2-14- طرز تشکیل پارچه در ماشین بافندگی سولرز

2-15- مکانیزم کنترل کننده نخ تار

2-16- مکانیزم رزرو نخ پود

 2-16-1 مکانیزم کنترل نخ پود

2-17- کنترل  کننده زمان  کار

2-18- حس کننده C

2-19- حس کننده D

2-20- حس کننده E

2-21- سیستم  حرکت راپیرها

 2-22- تنظیم درجه ماشین

2-23- کلاچ

2-24- تغییر سرعت ماشین

2-25- سوار  کردن راپیرها

2-26- محفظه نوار راپیر

2-27- راپیر سمت راست

2-28- راپیر سمت چپ

2-29- دفتین و شانه

2-30- رگولاتور منفی غلتک نخ تار

2-31- رگلاتور غلتک پارچه

2-32- مکانیزم انتخاب رنگ پود در ماشین های بافندگی سولرز

2-33- انواع دهنه در لحظه دفتین زدن

2-34- لحظه تشکیل دهنه

2-35- عیوب بافت پارچه

2-36- چله پیچی مستقیم

2-37- تعمیر و نگهداری ماشین چله پیچی

2-38- اهداف بوبین پیچی

2-39- نخ کشی

2-40- ماشین گره زنی

فصل سوم معرفي و توضيحات دستگاه ژاكارد

3-1- یادآوری

3-2- تکرار طرح بافت

3-3- ترسیم طرح ژاکارد

3-4- مکانیزم تشکیل دهنه ژاکارد

3-5- اصول کار ژاکارد

3-5-1 مکانیزم ژاکارد ( ونسانزی)

3-5-2- مکانیزیم ژاکارد ( وردل)

3-6- مزایا و معایب ژاکارد و نسانزی و وردل نسبت به هم

3-7- ژاکارد الکترونیکی گروسه

3-8- مراحل مختلف آماده کردن ماشین ژاکارد

3-8-1- راپورت نقش ( راپورت شکل یا راپورت تصویر)

3-8-2- راپورت تار

3-8-3- راپورت ماشین

3-9- ریسمان کشی

3-9-1- ریسمان کشی باز

3-9-2- ریسمان کشی مورب

3-10- انواع ریسمان کشی نسبت به نقش پارچه

3-10-1- ریسمان کشی متوالی

3-10-2- ریسمان کشی جناغی

3-11- ریسمان­کشی برای پارچه­های راه­راه طولی با استفاده از ورد برای بافت زمینه

3-12- اتصال ریسمان ها به قلاب ها

3-13- اتصال ریسمان ها به میل میلک

3-14- تقسیم بندی میل میلک ها

فهرست اشكال

شكل 2-1- نماي كلي يك دستگاه بافندگي

شكل 2-2- نماي كنارگير سوزني

شكل 2-3- ورد ماشین بافندگی

شكل 2-4- ميل ميلك هاي ماشين بافندگي

شكل 2-5- نماي سير حركت نخ و تشكيل پارچه

شكل 2-6- غلطك پيچيدن پارچه

شكل 2-7- مكانيزم انتقال نيرو براي كناره گير پارچه

شكل 2-8- كنرل كننده پاره گي نخ پود

شكل 3-1- ترسیم طرح ژاکارد قسمت A

شكل 3-2- كارت پانچ براي فرمان به ژاكارد

شکل 3-3- نخ كشي ژاكارد

شکل 3-4- قرار گيري پلاتين ها

شکل 3-5- سيلندر فرمان ژاكارد

شکل 3-6- سيلندر فرمان ژاكارد

شکل 3-7- سيلندر فرمان ژاكارد

شکل 3-8- سيستم انتقال و اجراي  فرمان ژاكارد

شکل 3-9- سيلندر فرمان و جعبه فنر ميله هاي ژاكارد

شکل 3-10- نماي از بالاي ژاكارد ونسازي

شکل 3-11- نماي از بالاي ژاكارد وردل

شکل 3-12- ژاکارد الکترونکی گروسه

شکل 3-13- تخته ریسمان

شکل 3-14- ریسمان کشی باز

شکل 3-15- ریسمان کشی مورب

شکل 3-16- ریسمان کشی متوالی برای چند راپورت نقش

شکل 3-17- ریسمان کشی متوالی بای 5/2 راپورت

شکل 3-18- ریسمان کشی جناغی

شکل 3-19- ریسمان کشی برای پارچه های راه راه طولی

شکل 3-20- اتصال ریسمان ها به قلاب ها

شکل 3-21- اتصال ریسمان ها به میل میلک

جدول 3-1- ترتيب ريسمان كشي

جدول 3-2- تقسيم بندي ميل ميلكها در نخ كشي ژاكارد

تاريخچه بافندگي

عمر بافندگي احتمالاً به قدمت تمدن بشري است زيرا يكي از نيازهاي ضروري انسان پوشاندن بدن براي محافظت از اثرات بيروني ( سرما و گرما) بوده است و البته با اين كار «‌متمدن تر » نيز به چشم مي آمده است ساير دلايل پيشرفت صنعت پوشاك در طول تاريخ عبارت اند از : وضعيت اجتماعي ، نيازهاي مذهبي و .. البته مدل لباس ها و مكان استفاده آنها نيز بستگي داشت .

يافته هاي تاريخي حاكي از اين است كه مصريان در حدود 6000 سال پيش پارچه‌هاي تاري پودي بافته اند و چيني‌ها نيز در حدود 4000 سال پيش پارچه هاي بسيار ظريفي از جنس ابريشم مي بافتند . گمان مي رود كه دستگاه بافندگي دستي به دفعات زياد در تمدن هاي مختلف ابداع شده است و اين صنعت تا پيدايش ماكو به عنوان يك صنعت خانگي باقي ماند . كي در سال 1733 عبور ماكو از دهنه را اختراع كرد اين ماكو با دست پرتاب مي شد. دو كانسون در 1745 دستگاهي بافندگي ساخت كه بعداً ژاكارد آن را كامل تر كرد در اين دستگاه هر نخ تار به صورت جداگانه كنترل مي شد .در سال 1785 ، كارترايت ماشين بافندگي موتوري را اختراع كرد .در سال هاي اوليه قرن نوزدهم ، ماشين هاي بافندگي از چدن درست مي شدند و با نيروي بخار كار مي كردند ماشين بافندگي موتوري به نخ هاي تار قوي نياز داشت  اين نياز به ساخته شدن اولين ماشين آهار در سال 1803 منجر شد  در دهه 1830 ، بيش از 100 هزار ماشين ماكويي در انگلستان كار مي كردند اساس كار اين ماشين ها بسيار شبيه ماشين هاي ماكويي امروزي بوددر سال‌هاي آغازين قرن بيستم ، پيشرفت هايي در زمينه بوبين پيچي و چله پيچي نخ‌هاي تار حاصل شد و ماشين هاي بافندگي پيشرفته‌تر شدند . دستگاه هاي گره زني و نخ كشي نخ تار به بازار آمدند. پس از پايان جنگ جهاني دوم ، صنعت نساجي مدرن شروع به ظهور كرد تا اين كه اختراع الياف مصنوعي محدوده عمل صنعت نساجي را بسيار تغيير داد . در 1930 مهندسي به نام روزمن نمونه اوليه ماشين بافندگي پروژكتايل را اختراع كرد و در 1953 اولين ماشين هاي پروژكتايل تجاري فروخته شدند توليد ماشين هاي راپيري و ايرجت در سالهاي 1972 و 1975 شروع شد .