شناسه پست: 14713
بازدید: 444

روند صنعتی شدن جوامع و ماشینی شدن انسان
فهرست مطالب
جامعه و صنعتی شدن”
 توليد انبوه برده!
 صنعت براي فراغت
 برنامه‏اي براي ماشيني شدن آدم‏ها
1. پارادايم دوجهاني‌شدن‌ها
2. هويت چيست؟
مولفة دوم: چرخش يا استمرار روندها
مؤلفة سوم: لايه‌اي شدن و همزماني شدن هويت‌ها
نتيجه‌گيري
نگاهی به تاثیرات مثبت و منفی صنعتی شدن
• تاثیرات مثبت و منفی
• خدمات در سیطره ماشین ها
•دردسری تازه برای پولدارها
• مشكل همه جوامع بشری
منابع
جامعه و صنعتی شدن”
قرار است من در مورد جامعه و صنعتی شدن نظرم را بگویم. به بیان دیگر تاثیر صنعتی شدن بر جامعه را بررسی کنم.
وقتی در مورد جامعه حرف می زنم عمده تمرکز من بر روی زنان و کودکان است.
مطالب را از انقلاب صنعتی شدن آغاز می کنم. انقلاب صنعتی از انگلستان شروع شد  (قرن 19 میلادی) با انقلاب صنعتی، ماشین کار جای ابزار کار پیشه وری و عقب مانده را می گیرد.
انقلاب صنعتی یعنی چه؟
 انقلاب صنعتی یعنی گذار از صنعت مانوفاکتور  به سمت صنعت فابریک و این یعنی انقلاب اجتماعی. چرا که ما شاهد استقرار مالکیت سرمایه داری بر مجموع جامعه هستیم.
در ایران ورود ماشین به صنعت به دهه ی 1960 میلادی برمی گردد. قبل از اینکه این صحبت باز شود نیازمند است که نگاهی داشته باشیم به وضعیت مانوفاکتور در ایران، صنعت دستی گسترده ایران قالی بافی است و من شرایط نیروی کار را در این بخش تا حدودی باز می کنم و برای مثال نیروی کار قالی بافی در کرمان را انتخاب می کنم، شرایط کارگران قالی باف که عمدتاً زنان و دختران هستند به شرح زیر است:
آنها تمام روز نشسته روی دستگاه بافندگی و خم شده در زیر زمین ها و انبارهای نیمه تاریک و کثیف مشغول کار هستند. این وضعیت باعث تغییر حالت اندام کارگران می شد. کارگران دختر در کرمان بیشتر به درد های مفصلی و قسمت های تحتانی شکم مبتلا بودند، بیشتر آنان پس از آبستنی در هنگام زایمان جان می سپردند.
در این مورد،  سلطان زاده می گوید: استثمار در کارگاه های قالی بافی که کارفرمایان به معنی واقعی کلمه عرق زنان و کودکان را در می آورند وحشتناک است. این استثمار تنها منحصر به کرمان نبوده بلکه در خراسان، کاشان، آذربایجان، اراک، فارس و هرجایی که قالی بافی دایر است اینچنین استثماری وجود دارد……………..