شناسه پست: 13438
بازدید: 384

شناخت و كاربرد ترمزهاي ABS
فهرست مطالب
ترکیب مدار ترمز 2
مدار موازی | | 2
مدار متقاطع ´ 2
مدار HI 3
مدارLL 3
مدارHH 3
سر خوردن 4
نحوه عمل ترمز ساده 9
اجزای سیستم ترمز 10
سیلندر اصلی: 10
بوستر ترمز (توان افزای ترمز) 12
بوستر ترمز خلا 13
بوستر ترمزهای هیدرولیك 14
ديسك ترمز ، كفشك ترمزها 14
کاليپرهای ثابت : 15
کاليپرهای شناور 16
ترمزهای کفشکی : 17
ABS 18
مزایای ABS 19
ABS چگونه كار می‌كند؟ 20
انواع ABS 21
ABS 2S 21
ABS 5.0 23
عملیات پردازش داده‌ها (Monitorng) 23
ABS 5.3 25
Automatic brake-force diffrential Lock ABS/ABD5 25
اجزا ABS 25
واحد كنترل الكتریكی( Electronic Control Unit ) 26
واحد كنترل ABS 2S 26
مدار ورودی: 27
كنترلر دیجیتالی: 27
مدارهای خروجی: 29
آمپلی فایرهای خروجی 29
ولتاژ ثابت، حافظه خطا: 29
واحد كنترل ABS5.0 29
مدلاتور فشار 30
پمپ برگشت: 31
1- فاز ایجاد فشار: 32
2- فرآیند حفظ فشار: 32
3- فاز كاهش فشار: 32
مدارهای الكتریكی: 34
حسگری‌های سرعت 36
حسگرهای انتهایی چرخ 37
چراغABS 39
ASR-Traction Control Automatic Slip Regulation Or Anti-Spin Regulation 39
MSR (كنترل گشتاور) 42
EMS(كنترل قدرت موتور) 42
کارکردASR 43
انواع ASR 44
انواع ASR 45
نقش ترمز 45
ترکیب ASR4-DKZ/NSR و استفاده از موتور: 47
نقش موتور 47
ارتباط با ECU 47
تنظیم کننده هیدور/ الکتریکی 49
اشکالات موجود در ABS  : 49
نكات ايمني 51
سخن آخر 52
منابع و ماخذ 53
صنعت خودرو از مهمترين صنايع روز دنيا و از جمله صنعتهای مادر است. در کشور ما با توجه به جمعيت روز افزون و ترکيب جمعيتی جوان لزوم توجه به اين صنعت را دو چندان نموده است. با توجه به پيشرفت تکنولوژی ساخت خودرو نيز از مسائل مورد توجه کارشناسان و خودروسازان در دهه های اخير بوده است. از اواخر دهه هفتاد ميلادی که دانشمندان توانستند با بهره گيری از قوانين علمی ساده، ايمنی خودرو را تا حد بسيار زيادی افزايش دهند؛ آمار تصادفات و خسارات ناشی از آن تا حد بسيار زيادی کاهش يافت و امنيت جان و خاطر مسافران نيز بيش از پيش تامين گرديد.
ABS يا همان ترمز ضد قفل يکی از پيشرفتهای بسيار مهم در صنعت امنيت خودروست که توانسته است خودروسازان معتبر سراسر دنيا را به لزوم استفاده و به کارگيری آن وادار نمايد.
با وجود اين سيستم نگرانی حاصل از سرعت زياد ، عدم کنترل اتومبيل در مواقع حساس، ترمز نامطمئن، تصادف و … از بين رفت و رانندگان با اطمينان خاطر بيشتر در جاده ها حرکت می‌کنند.
دراتومبيل مجهز به ABS توقف بهترو سريعتر انجام می‌گيرد و همينطور عيب يابی اين سيستم بسيار ساده است. اجزا اصلی آن عبارتند از : واحد کنترل الکترونيک ،  حسگرهای سرعت ، مدلاتور فشار هيدروليک  و ….
ترکیب مدار ترمز
مقررات قانونی سیستم انتقال دو مداره را (انتقال نیرو) به عنوان جز ضروری تعیین می‌کند.74000 DIN پنج حالت مشخص کرده است که در مدارهای (ضربدری) و (موازی) استفاده می‌شوند. نحوه نصب شیلنگهای روغن ، اتصالات، محفظه‌ها و وسایل آب بندی دینامیک و ثابت در ترکیب قرار گرفتن آن در یک مدار ترمز توضیح داده شده است. گاهی مواقع اشکال و نقصان در یک قسمت از مدارهای HH,HI,LL باعث از بین رفتن ترمز یک چرخ شده که خود می‌تواند به از بین رفتن کل مدارهای موجود بینجامد.
معمولا اتومبیلی که بیشتر وزن خود را در جلو دارد از مدار ترکیب متقاطع (´) بهره می‌برد وتاثیرات ترمز ثانوی را فراهم می‌کند. مدار موازی ( | | ) برای وسایل نقلیه سنگین ، نیمه سنگین و کامیونت‌ها مورداستفاده دارند.

مدار موازی | |

مدارهای جداگانه برای جلو واکسل عقب- یک مدار در چرخهای جلو عمل می‌کند و دیگری در عقب. (شکلl a )

مدار متقاطع ´

در طرح توزیع متقاطع هر کدام از مدارها در یک چرخ جلو و در جهت مخالف در عقب می‌باشد. شکل(l b)…………..