شناسه پست: 14911
بازدید: 344

عوامل گناه و راهكارهاي پرهيز از آن

فهرست مطالب اهمیت تقوا.. 1
چگونه مى‏توان متقى بود؟.. 4
گناه … 5
پرهيز از گناه … 7
خردمند گناه نمى كند… 7
دورى از گناه سزاوارتر از انجام كار خوب است … 8
هشدار كه كارهاى بد چيره نشود… 8
تظاهر به گناه … 9
بزرگترين گناهان … 10
كثيف ترين گناهان … 11
گناهانى كه آمرزيده نمى شود… 12
بر حذر داشتن از گناه در خلوت … 14
گناه آشكار و پنهان … 15
سبك و كوچك شمردن گناه … 15
گناهان كوچك راهى است به سوى گناهان بزرگ … 16
پرهيز از گناهان خرد انگاشته … 17
گناهان كبيره … 18
بزرگترين گناهان كبيره … 20
اصرار بر گناه … 21
شاد شدن به گناه … 22
نقش گناهان در تباهى دل … 22
نقش گناهان در زوال نعمتها… 23
نقش گناهان در فرود آمدن بلاها… 24
آثار گناهان در خشكى و دريا… 26
آثار گناهان بر روى غير گنهكاران … 26
گناهانى كه آثار خاصى دارند… 26
گناهان زود كيفر… 27
داروى گناهان … 28
پرده پوشى خدا نسبت به گنهكار… 29
پاك كننده هاى گناهان … 30
1 ـ كيفر دنيوى … 30
2 ـ بيماريها… 32
3 ـ اندوهها… 33
4 ـ كارهاى نيك … 35
5 ـ خوشخويى … 36
6 ـ فريادرسى ستمديدگان … 36
8 ـ سجده زياد… 37
9 ـ حج و عمره … 37
10 ـ آغاز كردن و پايان بردن نامه عمل به نيكى … 38
11 ـ صلوات فرستادن بر محمد و آل او… 38
12 ـ مرگ … 38
عوامل مصونيت از گناه … 38
عوامل فرو رفتن در گناهان … 39
عوامل گناه چیست؟.. 40
چگونگى مقابله با عوامل گناه.. 42
مراقبه، عامل غفلت زدایى.. 44
حسین بن على علیهما السلام و مرد گنه‏کار.. 45
2. توجه به رازقیت‏خدا و ترک گناه.. 49
توجه به قیومیت‏خدا و ترک گناه.. 52
توجه به حضور خدا و ترک گناه.. 57
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذى جعل الکتاب هدى للمتقین، و الصلوة و السلام على من هو افضل‏الانبیاء و المرسلین، و على اهل بیته الطیبین الطاهرین.
اهمیت تقوا
یکى از امورى که در فرهنگ اسلامى و متون دینى از اهمیت فوق العاده‏اى‏برخوردار است و بلکه به حق مى‏توان گفت اساس تمام کمالات و ترقیات‏روحانى و معنوى انسان است، تقوا و پرهیزکارى و دورى از آلودگى‏ها و گناهان‏است، زیرا آدمى اگر بخواهد به راه راست و صراط مستقیم راه یابد و از تعالیم‏ آسمانى و معارف قرآنى بهره‏مند شود، اساس آن تقواست که: ذلک الکتاب لا ریب‏فیه هدى للمتقین (1) ، و اگر بخواهد نزد پروردگار از کرامت و احترام بیشترى‏برخوردار شود، معیار و زیربناى آن، تقواى برتر است، که ان اکرمکم عند الله‏اتقیکم (2) ، و اگر بخواهد در کوران حوادث و بحران‏ها و ظلمت‏هاى اوهام، حق‏را از باطل تشخیص داده و این دو را-در هر لباس و پوششى-از یک دیگر باز شناسد، مایه آن تقواست که: ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا (3) ، و اگر بخواهد ازاغواهاى شیطانى و وساوس نفسانى و تنگناهاى این جهان رهایى یابد و از شر این‏همه، جان سالم به در برد، پایه آن تقواست که: و من یتق الله یجعل له مخرجا (4) ;و اگر بخواهد از ارزاق خداوندى-چه مادى و چه معنوى-بهره و نصیبى داشته‏باشد، راه آن تقواست که: و من یتق الله…و یرزقه من حیث لا یحتسب (5) ;و اگربخواهد اعمال خویش را از بیهودگى و بى‏حاصلى در آورده و به مرحله قبول‏برساند، طریق آن تقواست که: انما یتقبل الله من المتقین (6) ;و در نهایت اگربخواهد در درگاه خدا محبوب و عزیز باشد و عاقبتش ختم به خیر شود، ریشه‏اش‏تقواست که: ان الله یحب المتقین (7) ; و العاقبة للمتقین (8) .
بنابر این در بعد عمل، تقوا و پرهیز از گناه، اجتناب و دورى از محرمات، اساس هر خیر و زیر بناى هر سعادتى است و به همین دلیل، بر هر عملى مقدم است‏و انسان سالک پیش از آن که در انجام اعمال کوشش کند باید بر دورى از گناه‏اهتمام ورزد.رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم خطاب به ابوذر-علیه الرحمة-مى‏فرماید:
یا اباذر کن بالتقوى اشد اهتماما منک بالعمل ; (9) اى ابوذر!باید کوششى که درمراعات تقوا اعمال مى‏کنى از کوششى که در انجام سایر اعمال به خرج مى‏دهى‏بیشتر باشد.»
نیز بر همین اساس است که امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام مى‏فرماید: اجتناب السیئات اولى من اکتساب الحسنات ; (10) دورى از بدى‏ها بر کسب‏ خوبى‏ها مقدم است‏».
پس اى عزیز!بدان همان گونه که فرد مریض بدون مراعات پرهیز، روى‏صحت و سلامتى را نمى‏بیند-گر چه از قوى‏ترین و مؤثرترین داروها استفاده کند-شخص دور افتاده از حقایق و بیگانه با معنویات نیز، بدون مراعات تقوا روى‏معرفت و سعادت را نخواهد دید، هر چند پر مشقت‏ترین و مشکل‏ترین اعمال راانجام دهد.از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم روایت است که آن حضرت فرمود:
انکم لو صلیتم حتى تکونوا کالحنایا، و صمتم حتى تکونوا کالاوتار، ماینفعکم ذلک الا بورع ; (11) به درستى که اگر از کثرت نماز همچون کمان خمیده ودر اثر زیاد روزه گرفتن همچون زه کمان، باریک شوید، به حالتان مفید نخواهندبود مگر آن که تقوا پیشه کنید و از محرمات دورى کنید.»……………………