فناوری اطلاعات
فهرست مطالب
فناوري اطلاعات 1
شبكههاي كامپيوتري و اداره مالياتي 4
شبكة كامپيوتري وارد خانهها ميشود 6
انقلاب شبكه 7
گزينهها 10
فراتر از كامپيوتر شخصي 12
مقايسة شبكهها 12
بيسيم 802.11g/n 13
سيمي: خط تلفن (Home PNA) 13
ضعفها 13
سيمي: برقي 14
ضعفها 14
قطعات شبكه 14
انواع شبكهها 17
اترنت Ethernet 22
جاي مسيرياب (ROUTER) در شبكه 23
انتخاب يك شبكة سيمي 24
شبكههاي كابلي 25
شبكهسازي با استفاده از خطوط تلفن 27
شبكهسازي با سيمكشي برق منزل 28
اتصالات سيمي 30
يك شبكة دو كامپيوتري بسازيد 30
سيمكشي 31
برقراري اتصالات 32
استفادة اشتراكي از چاپگر 35
پيكربندي ويندوز 98 در اين شبكه 37
يك شبكة كامپيوتري با سيم بر پا كنيد 38
سرعت 42
برقرار كردن اتصالات 43
درست كردن از طريق بايوس(Bios ) 44
برنامه network setup wizard 46
ارتقاي شبكة سيمي 51
پيكربندي ويندوز 98 در اين شبكه 54
چگونه يك شبكة بيسيم بر پا كنيم؟ 55
فهرست لوازم شبكة بيسيم 56
كدام 802.11؟ 59
سختافزار 63
برقراري اتصالات 65
استفاده اشتراكي از فايلها و چاپگرها 70
ارتقا دادن شبكة بيسيم 71
پيكربندي ويندوز 98 بر روي اين شبكه 73
برپاسازي WEP براي شبكههاي بيسيم 74
WEP را بر پا كنيد 78
به شبكة خود وصل شويد 80
محافظ قويتري انتخاب كنيد 82
خانهداري شبكه 82
10 مرحلة آسان تعويض منبع تغذيه 83
بعضي از رابطهاي متداول در منبع تغذيهها 86
خارجسازي و تعويض منبع تغذيه 87
واژهنامة آكسفورد در برابر واژة انقلاب مينويسد: يك دگرگوني كامل، واژگوني اوضاع (مانند نمونة) انقلاب صنعتي، ترديدي نيست كه انقلاب صنعتي اثرات عميقي روي انسان، خانوادة او، و محيط كار، لباس، غذا، و حتي نحوة تولد و مرگ او به جاي گذاشته است. اثرات اجتماعي كامپيوترها كمتر از اثرات انقلاب صنعتي نبوده است.
اگر «مارشال مك لوهان» امروز زنده بود، حتماً ميگفت: بله، اين همان دهكدهاي است كه ميگفتيم، دهكدة جهاني. كامپيوتر، اينترنت، ماهواره، شبكههاي كامپيوتري، و تلفن همراه و فناوريهاي مانند آنها دهكدة جهاني را عملاً به وجود آوردهاند. ساكنان هر خانهاي كه اين فناوريها را در اختيار داشته باشند كه در حال حاضر بسياري از خانهها (همين خانههاي خودمان در ايران) آنها را در اختيار دارند در اين دهكده زندگي ميكنند و از كوچكترين خبر در دوردستترين نقاط دنيا بلافاصله آگاه ميشوند اگر خبر را يك رويداد شگفتانگيز بدانيم.
بسياري از شركتها و مؤسسات كشور عزيزمان ايران هم وارد اين دهكده شدهاند. به عنوان نمونه، به نحوة ابلاغ دعوتنامة يكي از كارخانجات خودروسازي كشور به يك مشتري ـ كه خودرويي را پيش خريد كرده است توجه كنيد:
مشتري از طريق پايگاه وب و شمارهاي كه به او دادهاند ميتواند دريابد كه قرارداد او در چه مرحلهاي است. هر وضعيت جديدي در قرارداد، مثلاً خبر ارسال دعوتنامه، در شبكه كامپيوتري شركت ثبت ميشود. خودروساز بلافاصله پس از ارسال دعوتنامه، خبر ارسال آن را در پايگاه وب خود قرار ميدهد. مشتري همواره ميتواند با مراجعه به پايگاه وب خودروساز از وضعيت قرارداد خود آگاه شود.خودروساز دو بار از طريق SMS به مشتري خود ارسال دعوتنامه به نمايندگي را ابلاغ ميكند.
نمايندگي از طريق تلفن رسيدن دعوتنامه را به مشتري اطلاع ميدهد.
گويي مشتري در كارخانه حضور دارد و متوجه اتفاقاتي كه در مورد قرارداد او رخ ميدهد ميشود. بله آنها در يك دهكده زندگي ميكنند.
بديهي است كه اين شركت خودروسازي كار فوقالعادهاي انجام نداده است و صرفاً از فناوريهاي اطلاعات ـ كه در حال حاضر بهرهگيري از آنها كم هزينه است ـ براي مشتري مداري (يكي از شعارهاي همان شركت) استفاده كرده است………..