شناسه پست: 4976
بازدید: 341

فهرست مطالب

فصل اول: 9
معرفی 9
2-1- سرمایه این طرح: 10
4-1- معرفی محصول : 11
اخذ جواز تاسيس واحد توليدي، طراحي و مونتاژ: 12
مراحل صدور پروانه بهره برداري: 12
فصل دوم: 15
تحلیل صنعت 15
2-2- سیر کسب و کار شیشه دوجداره در ایران: 17
3-2- پیشرفتهای تکنولوژیکی شیشه دوجداره: 19
2- شیشه دوجداره: 30
فصل سوم: 33
تجزیه و تحلیل بازار 33
3-3- توزیع جغرافیایی بازار و وضع رقابتی بازار: 35
4-3- کالاهای جایگزین و اثرات بر مصرف محصول: 36
5-3- آمار واردات و صادرات طی سه تا 5 سال گذشته 36
6-3- عرصه های جدید و بالقوه: 38
فصل چهارم: 40
ظرفیت و محل اجرای طرح 40
2-4- جایابی ومحل اجرای طرح : 41
4-4- آب: 43
5-4- برق: 44
6-4- سوخت: 45
8-4- تاسیسات برودتی: 46
9-4-تاسیسات حرارتی: 46
11-4- وضعیت حمایت مالی وتشویقی دولت: 47
فصل پنجم: 52
تولید 52
جدول(2-5) -هزینه، مقدار و نحوه تأمين مواد اولیه شیشه دوجداره 66
6-7- حقوق ودستمزد: 81
8-7- امور رفاهی: 84
فصل هشتم: 86
محاسبات مالی طرح 86
جدول -زمین مورد نیاز 88
هزینه ساختمان سازی 88
جدول محاسبه هزینه محوطه سازی 89
جدول هزینه ثابت و متغیر 102
محاسبه قیمت فروش محصول: 103
محاسبه سود ناخالص: 103
محاسبه سودخالص طرح: 103
محاسبه نقطه سربه سر تولید: 104
محاسبه دوره برگشت سرمایه: 104
توجیه اقتصادی طرح: 105
1-استفاده از اطلاعات اینترنتی     106
 

مقدمه:
مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن بعنوان مينايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.
گزارش حاضر مطالعات طرح امكان سنجي مقدماتي توليد شيشه هاي دو جداره مي باشد. اين نوع شيشه از دو لايه ساده و گاهي رنگي كه به موازات يكديگر قرار گرفته اند و لبه ها يا درزهاي آن ها هوابندي شده است و فضاي بين آنها با مواد خشك كننده اي مانند سيلسيكاژل پر و يا در بعضي از موارد بين دو لايه خلاء ايجاد مي شود. اين نوع شيشه كه عايق گرما، سرما و صداست در بسياري از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بيمارستان ها به كار مي رود سيستم شيشه دو جداره از دو يا چند لايه شيشه كه به طور موازي در فواصل مساوي از يكديگر قرار گرفته اند و توسط فاصل در دور تا دور آن از هم جدا شده اند. فضاي بين دو شيشه هوا با گازهاي خاصث بدون رطوبت (آرگون) با فشاري تقريباً مساوي فشار هواي بيرون وجود دارد. در شيشه هاي دو جداره غالباً از اسپسرهاي آلومينيومي استفاده مي شود كه درون اسپيسر را با ماده رطوبت گير پر مي كنند كه اين ماده سبب جذب رطوبت هواي ما بين دو شيشه مي گردد و توسط مواد درزگير مناسب كاملاً‌ْ آببندي شده است و در داخل فاصل هاي استاندارد از مواد جذب رطوبت استفاده مي گردد.
در صورت استفاده از شيشه هاي دو جداره و پنجره هاي عايق مي توان در ازاي هر متر مربع شيشه دو جداره به ميزان 40 متر مكعب گاز در سال صرفه جويي نمود. علاوه بر كاهش مصرف انرژي و سر و صدا، محيط زيست پاكيزه تري تأمين مي نمايد زيرا نياز به مصرف انرژي حرارتي و برق مصرفي كمتر، كاهش سوخت و بالطبع كاهش انتشار گازهاي آلاينده را به مقدار بسيار زياد سبب مي گردد.

معرفی رشته سرامیک:
اگر در ابتدای معرفی این رشته بشنوید که یکی از کار بردهای سرامیک ، صنعت برق ، الکترونیک ، لوازم خانگی است تعجب کنید
صنعت سرامیک به لحاظ تنوع ، تولید ، خانواده ی گسترده و بی انتهایی داشته و از ویژگی ها و پیچیدگی های خاصی بر خوردار است .
در صنعت برق ، الکترونیک ، لوازم ساختمانی و با توجه به مطرح بودن صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های تولید بسیار حائز اهمیت است
نیاز هنر جویان به فراگیری محاسبات فنی ، مواد اولیه سرامیکی و آماده سازی آن ، تکنولوژی عمومی سرامیک ، شیمی تخصصی سرامیک ، شکل دادن و پخت مواد سرامیکی ، ماشین الات سرامیکی ، محاسبه و طراحی ساخت محصولات سرامیکی آشنا میشوید
زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
اپراتور کوره پخت سرامیک
اپراتور ماشین آلات سرامیک
شکل دهنده قطعات در حالت خام
طراحی و محاسبات در سرامیک
راه اندازی کارگاه های پخت سرامیک
کنترل کننده قطعات تولیدی سرامیکی
آزمایشگاه شیمی تخصصی سرامیک
کارگاه های تولید قطعات ساده سرامیکی
آماده کننده مواد اولیه برای دوغاب ریزی و پرس کاری
آزمایشگاه مواد اولیه سرامیک در کارگاه ها و کارخانجات
و ….
40 کسب در زمینه رشته سرامیک
1- کاشی و سرامیک
2- کاشی کف
3- کاشی دیوار
4- ساخت کوره
5- آجر چینی کوره
6- مشعل چینی کوره
7- تعمیر دیواره های کوره
8- واگن سازی
9- کارخانه گچ
10- کارخانه آهک پزی
11- کارخانه سیمان
12- ظروف سرامیکی
13- چینی نشکن
14- شیشه های دوجداره
15- پنجره PVC
16- سفال گری
17- نقش برجسته روی سفال
18- کتیبه سازی
19- کاشی رنگی مساجد
20- کارخانه لعاب سازی
21- کارخانه فریت
22- شیشه های تزئینی
23- خاک های سرامیکی
24- کارخانه خردایش مواد اولیه
25- آجر نسوز
26- چینی بهداشتی
27- چینی مظروف
28- کشف معدن
29- شیشه عینک سازی
30- بیوسرامیک
31- نانوسرامیک
32- میکروسرامیک
33- استخوان های مصنوعی
34- مقره سازی
35- سنگ تراشی
36- کارخانه پودر سنگ
37- آجر پزی
38-اپراتور کوره پخت سرامیک
39-اپراتور ماشین آلات سرامیک
40- شکل دهنده قطعات در حالت خام

اسکمپر (Scamper) :
Substitution(جایگزینی) : می توان با جایگزین کردن دستگاه های جدید و شیوه مدرنتیته تولید شیشه های دو جداره با استاندارد و مطابق با کشورهای سازنده گامی در راه تولید بهتر برداشت.
Combine(ترکیب): با ترکیب عناصر بهتر در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان می توان موثر بود.
Adapt   (سازگار کردن): امروزه تولید شیشه های دو جداره با گاز آرگون و گازهای خنثی می تواند در تولید بهتر شیشه های دو جداره نقش داشته باشد.
Magnify(بزرگ سازی): با بزرگ سازی شیشه ها و افزایش ضخامت شیشه ها و قرار دادن بیشتر گازهای خنثی در میان شیشه ها در تولیدات بهتر این شیشه ها می توان موثر بود.
Put to Other Use(کاربردهای دیگر): از کاربردهای دیگر شیشه های دو جداره در ساختمانهای بیمارستانها، تأسیسات هسته ای و تأسیسات نظامی می تواند باشد.
Ellimination(حذف کردن) : با حذف برخی از عناصر زیاد در تولید شیشه دو جداره می توان در قیمت تمام شده شیشه نقش داشت.
Reverse(معکوس سازی): با استفاده از مهندس معکوس و طراحی شیشه های دو جداره با روش های مدرن وطرح های معکوس گام در جهت تولید بهتر برداشت.

 

 
فصل اول:
معرفی

1-1- مالکیت:
مالکیت این شرکت به عهده خود شخص اینجانب سید فاضل عابدیه می باشد.
2-1- سرمایه این طرح:
اين طرح در زميني به مساحت 2000 متر مربع در شهرك صنعتي ميبد 2 واقع در كيلومتر 5 جاده ميبد به ندوشن قابل احداث است سرمايه كل اين طرح بالغ بر  20428988000 ريال بوده كه از اين ميان سرمايه ثابت 7380444000ريال و سرمايه در گردش 13048544000 ريال خواهد بود. ما قادر به توليد سالانه 400000 متر مربع شیشه دوجداره پس از 5 سال تولید مقدماتی خواهیم بود.
76830000000 هزینه مواد اولیه وبسته بندی
1377600000 هزینه حقوق ودستمزد
7218000 هزینه انرژی(آب- برق- سوخت)
206430000 هزینه تعمیرونگهداری
39243110500 هزینه پیش بینی نشده تولید
78486210 هزینه اداری وفروش
14760888 هزینه بیمه کارخانه
3-1- مکان اجرای پروژه :
اين طرح در زميني به مساحت 2000 متر مربع در شهرك صنعتي ميبد 2 واقع در كيلومتر 5 جاده ميبد به ندوشن قابل احداث است.
شهرک صنعتی میبد 2 دارای امکانات آب و برق و تلفن بوده و شهرکی تازه احداث می باشد. هر متر مربع زمین این شهرک به منظور بهره برداری 100000 ریال می باشد.
4-1- معرفی محصول :
محصولات توليدي اين شركت شيشه هاي دو جداره بوده كه كد آيسيك آن 26101136 مي باشد. اين نوع شيشه از دو لايه ساده و گاهي رنگي كه به موازات يكديگر قرار گرفته اند و لبه ها يا درزهاي آن ها هوابندي شده است و فضاي بين آنها با مواد خشك كننده اي مانند سيلسيكاژل پر و يا در بعضي از موارد بين دو لايه خلاء ايجاد مي شود. اين نوع شيشه كه عايق گرما، سرما و صداست در بسياري از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بيمارستان ها به كار مي رود سيستم شيشه دو جداره از دو يا چند لايه شيشه كه به طور موازي در فواصل مساوي از يكديگر قرار گرفته اند و توسط فاصل در دور تا دور آن از هم جدا شده اند. فضاي بين دو شيشه هوا با گازهاي خاصث بدون رطوبت (آرگون) با فشاري تقريباً مساوي فشار هواي بيرون وجود دارد. در شيشه هاي دو جداره غالباً از اسپسرهاي آلومينيومي استفاده مي شود كه درون اسپيسر را با ماده رطوبت گير پر مي كنند كه اين ماده سبب جذب رطوبت هواي ما بين دو شيشه مي گردد و توسط مواد درزگير مناسب كاملاً‌ْ آببندي شده است و در داخل فاصل هاي استاندارد از مواد جذب رطوبت استفاده مي گردد.
در صورت استفاده از شيشه هاي دو جداره و پنجره هاي عايق مي توان در ازاي هر متر مربع شيشه دو جداره به ميزان 40 متر مكعب گاز در سال صرفه جويي نمود. علاوه بر كاهش مصرف انرژي و سر و صدا، محيط زيست پاكيزه تري تأمين مي نمايد زيرا نياز به مصرف انرژي حرارتي و برق مصرفي كمتر، كاهش سوخت و بالطبع كاهش انتشار گازهاي آلاينده را به مقدار بسيار زياد سبب مي گردد.
5-1- شروع به کار:
به منظور اخذ مجوز تأسیس کارخانه های صنعتی باید مراحل زیر را طی نمود.
اخذ جواز تاسيس واحد توليدي، طراحي و مونتاژ:
•  پس از طي مراحل مطالعاتي و انتخاب طرح، مراجعه به سازمان صنايع و معادن استان و اخذ فرم جواز تاسيس
•  با آگاهي از مقررات ’’ صنعتي، زيست محيطي، كار و امور اجتماعي و در صورت لزوم وابسته به موضوع فعاليت طرح، نظارت بر مواد غذائي ، داروئي و بهداشتي، شبكه دامپزشكي ‘‘ ، فرم جواز تاسيس تكميل و منضم به تصوير شناسنامه و يامدارك ثبت شركت به سازمان صنايع و معادن استان ارائه ميشود.
•  اخذ جواز تاسيس از سازمان صنايع و معادن
مراحل صدور پروانه بهره برداري:
پرسشنامه پروانه بهره برداري توسط متقاضي از سازمان صنايع ومعادن ذيربط اخذ و پس از تكميل به آن سازمان ارائه ميگردد تا مورد بررسي و از نظر تكميل بودن اطلاعات مورد تائيد قرار گيرد.
•  ظرفيت سنجي براي تعيين حداكثر ظرفيت توليد براساس ماشين آلات منصوبه توسط كارشناس ذيربط براي سه شيفت كاري يعني چهار هزار و پانصد ساعت مفيد با راندمان 100 درصد براي كليه صنايع در سال محاسبه ميگردد. در مواردي كه با توجه به ماهيت صنعت نياز به محاسبه تمام اوقات سال به عنوان روزهــاي كــاري ميباشد. (نظير كارخانه سيمان يا شيشه) اين ميزان به شش هزار و پانصد ساعت مفيد با راندمان 100 درصد افزايش مي يابد.
•  درمورد واحدهايي كه داراي چند خط توليد جداگانه هستند در صورتي كه تنها يك يا چند خط از كل خطوط توليد آماده بهره برداري باشد صدور پروانه بهره برداري براي آن خطوط بلامانع است.
•  صدور پروانه بهره برداري الزاما با توجه به قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 3/2/74 منوط به موافقت سازمان حفاظت محيط زيست است و براي صنايع غذائي و بهداشتي ودارويي با توجه به قانون مواد خوردني آشاميدني و آرايشي و بهداشتي مصوب 28/4/46 منوط به استعلام و اخذ موافقت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و براي صنايع دارويي و غذايي دام و طيور با هماهنگي سازمان دامپزشكي كشور يا واحدهاي استاني آنها نيز خواهد بود.
•  هزينه صدور پروانه بهره بــرداري بــر اساس تصويــب نامه 18154 مورخ 3/4/1364هيات وزيران به حساب شماره 310 خزانه واريز ميگردد.
•  پروانه بهره برداري بر اساس اطلاعات جمع آوري شده مورد نياز در برگه رنگي مخصوص به همراه نامه ارسال پروانه بهره بــرداري تهيه و به متقاضي ارائه ميگــردد.
تخصيص زمين در شهركهاي صنعتي:
1- مراجعه به شركت شهركهاي صنعتي استان و دريافت اطلاعات مربوط به شهركهاي صنعتي استان از واحد برنامه ريزي و امور توليدي
2- ارائه جواز تاسيس صادره از وزارت صنايع و معادن و يا يكي از سازمانهاي ذيربط و همچنين ارائه كپي شناسنامه و كپي كارت پايان خدمت براي اشخاص حقيقي و براي اشخاص حقوقي، كپي اساسنامه شركت، آگهي تاسيس شركت، آگهي ثبت شركت و كپي شناسنامه اعضاي هئيت مديره شركت
3- تكميل فرم درخواست زمين توسط متقاضي
4- بررسي استقرار و مسائل زيست محيطي (توسط شركت شهركهاي صنعتي استان)
5- انتخاب شهرك صنعتي و انتخاب قطعه
6- انعقاد قرارداد حق انتفاع از تاسيسات شهرك صنعتي
7- تحويل زمين به مجري طرح يا نماينده ايشان
8- ارائه نقشه هاي ساختماني توسط مجري طرح به شركت شهركهاي صنعتي استان
9- دريافت پروانه ساختمان از شركت شهركهاي صنعتي استان
10- شروع عمليات اجرائي ساخت و ساز واحد صنعتي
11- دريافت پايان كار (بصورت رايگان) از شركت شهركهاي صنعتي استان
فصل دوم:
تحلیل صنعت

1-2- سیر کسب و کار تولید شیشه دوجداره در جهان:
اولين شيشه دو جداره در ماه اوت سال 1845 توسط تي دي استسون كه به كار شيشه سازي در نيويورك اشتغال داشت ساخته شد. استسون به دليل اين ابداع دريافته بود كه ساختار قاب يا دو شيشه در طرفين قادر است اتلاف حرارتي را به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش دهد. در سال 1942 محصولي به نام ترموپين توسط ليبي اونزوفورد به بازار آمريكا معرفي شده در اين سيستم فكر جديدي ارايه گرديده بود، لايه هايي از قلع و مس در سطح شيشه بكار رفته بود كه دور تا دور لبه شيشه را مي پوشاند و اين امكان را ميسر ساخت تا قابهاي شيشه با يك خمير سربي به هم لحيم شوند.
پس از گذشت 30 سال از پيدايش تفكر شيشه هاي دوجداره، روش هاي توليد با بكارگيري ترموپلاستيك و ترموستينگ تغييرات بنيادي پيدا نمودند. با توسعه درزگيري دوبل در دهه 1970 اين صنعت موفقيت هاي چشمگيري دست يافت.
اين نوع شيشه ها از دو لايه ساده و گاهي رنگي كه به موازات يكديگر قرار گرفته اند و لبه ها يا درزهاي آنها هوابندي شده است و فضاي بين آنها با مواد خشك كننده اي مانند سيليكا‍ژل، پر و يا در بعضي از موارد بين دو لايه، خلاء ايجاد مي شود. اين نوع شيشه كه عايق گرما، سرما و صداست در بسياري از ساختمانها، فرودگاه ها، هتل ها و بيمارستانها به كار مي رود.
اختراع شيشه هاي دو جداره يكي از مهمترين تحولات صنعت ساختمان بوده است استفاده بهتر از نور خورشيد و همزمان با آن، كنترل كامل نور، گرما، صدا از مزيتهاي اصلي اين نوع شيشه ها محسوب مي گردد. شيشه هاي دوجداره با بهبود ايزولاسيون حرارتي صرفه جويي هاي مهمي در هزينه هاي خريد تأسيسات گرمايشي و سرمايشي ساختمان را بدست مي دهد. در بلند مدت، شيشه دو جداره هزينه هاي انرژي و راهبري ساختمان را نيز كاهش مي دهد.
2-2- سیر کسب و کار شیشه دوجداره در ایران:
در روزگاران باستان بین النهرین در توسعه لعاب سفالسازی سر آمد دیگر کشورها بوده است با در نظر گرفتن اینکه ترکیبات لعاب و شیشه یکی است عجیب نیست که صنعت شیشه سازی در بابل، سومرو آشور پیشرفت کرده است. باستانشناسان ثابت کرده اند که شیشه واقعی در هزاره سوم پیش از مسیح در سومر وجود داشته است. این شیشه با شیشه ای که مصریها از گداز دُر کوهی و قلیا بدست می آوردند فرق داشته است وشیشه ای که در بین النهرین وجود داشته پس از هزار سال به مصر وارد شده است. وجود لوحه های پزشکی بابلی و به ویژه لوحه های فنی و دارویی آشوری در باره صنعت شیشه سازی در سال 625 پیش از مسیح دلیل محکمی است بر اینکه صنعت شیشه سازی پیشرفته ای در همسایگی ایران وجود داشته است. از خوزستان، یعنی ناحیه عیلام، مدارکی از شیشه سازی در دست است که نشان می دهد این صنعت در سده سیزدهم پیش از مسیح در آنجا وجود داشته است. گیریشمن بطریهای شیشه ای زیادی را از حفاری معبد چغازنبیل بدست آورده است و همچنین تعداد زیادی لوله های شیشه ای که قطر خارجی آنها 25/1 سانتیمتروقطر سوراخ داخلی آنها 6/0 سانتیمتر و درازای آنها 75 سانتیمتر بوده مکشوف شده. این شیشه ها از حلقه های شیشه ای مات سیاه و سفید ساخته شده و به نظر می رسد که در شبکه پنجره از آنها …