شناسه پست: 20255
بازدید: 354

استفاده از الگوريتم ژنتيكي براي آناليز كارايي سبد سهام‌
فهرست مطالب
استفاده از الگوريتم ژنتيكي براي آناليز كارايي سبد سهام‌ 1
مقدمه  1
تغییرات روزانه قیمت – حجم مبنا – اوراق مشارکت – افزایش سرمایه 4
شركتهاي موج سومي 12
آينده سرمايه داری صنعتی در ايران. 20
آينده سرمايه داري صنعتي در ايران. 20
آينده بورژوازي ملي صنعتي 20
ارزش بازار سهام  26
کاهش ارزش پول ملی 29
بودجه دولتي 32
ساز و كار بودجه  34
واقعيتهاي بودجه  35
تركيب درآمدي دولت   38
نتيجه گيري  40
بودجه عمراني 47
تورم در ایران  50
اهداف و فعاليتها: 53
بورسهاي مناطق: 53
هماهنگي بورسهاي منطقه اي: 53
نظر اول مفروضات اول: 68
تغییر فرمول حجم مبناء 73
اصلاح قواعد فعلی بورس اوراق بهادار ایران. 73
ارزش بازار سهام  77
تغییر فرمول حجم مبناء 81
نمودار 84
منابع  : 89

مقدمه

استفاده از الگوريتم ژنتيكي براي آناليز كارايي سبد سهام‌ همايون دارابي‌ هرروزه تلاش‌هاي گسترده‌اي براي بهبود روش‌هاي بررسي و تحليل سهام در بازارهاي مالي دنيا صورت مي‌گيرد. تلاش در جهت بهبود روش‌هاي آناليز سهام – به ويژه در بازارهايي كه شمار سهام در آنها بسيار بالاست – منجر به پديد آمدن روش‌هاي نويني گرديده است كه در كنار روش‌هاي گذشته در صدد يافتن پاسخي براي ميل به حداكثر سازي سود در بازارهاي مالي دارد. بخشي از تلاش‌ها براي يافتن راه‌هايي جديد آناليز به شاخه بررسي الگوريتم ژنتيكي GENTIC ALGORITHM (GA) و شبكه‌هاي عصبي (NEURALNET) منجر شده است. الگوريتم ژنتيكي در تعريف خلاصه شامل مدل سازي از فرآيند طبيعي تكامل و اصل بقاياي برتر است. در واقع در اين الگوريتم مبناي عمل آناليز حفظ و تقويت جنس برتر و از بين رفتن جنس ضعيف، مشابه همان روندي است كه در طبيعت شاهد آن هستيم. در اين الگوريتم به صورت اتفاقي چنان محيط مورد بررسي و ساختار چيني قرار مي‌گيرد كه ماحصل آن پديد آمدن قدرتمندترين ساختار يا بهينه‌ترين آن براي بقا در محيط است.
روش انتخاب ژنتيكي در طول ميليون‌ها سال باعث پديد آمدن طبيعت و اجزاي متوازن آن گرديده است. اين روش به‌رغم ساده بودن – بر مبناي اصل بقاي برتر و جهش سازنده – قادر به حل پيچيده‌ترين مسايل از جمله ايجاد ساختارهاي پروتئيني بر اساس بهترين جانشيني آمينواسيدها گرديده است. توانايي روش ژنتيكي در پديد آوردن ساختارهاي بهينه سبب شده است تلاش‌هايي در جهت مدل سازي اين فرآيند در بازارهاي سهام و تشكيل سبدهاي سهام (پرتفوي) بهينه صورت گيرد.
اين مدل‌ها عموما براي بازارهاي گسترده و با در نظر گرفتن سرمايه‌گذاري بلند مدت توسعه يافته‌اند.
در بازارهاي گسترده عموما تنوع سهام به گونه‌اي است كه سرمايه‌گذاران با توان مالي بالا از امكان تحليل همه جانبه و تسلط بر تمامي سهام ناتوان مي‌مانند از اين رو روش الگوريتم ژنتيكي به عنوان روشي كه مي‌تواند بدون نياز به پرداختن هزينه‌هاي سنگين فراهم آوردن ساختار نيروي انساني و كسب اطلاعات نتايج قابل قبول به بار آورد مد نظر قرار مي‌گيرد. نگاهي به روش ساده شده الگوريتم ژنتيكي‌ ساده‌ترين حالت استفاده از الگوريتم ژنتيكي شامل يك فرآيند پنج مرحله‌اي است.
در مرحله اول فرد سرمايه‌گذار اقدام به تشكيل تعدادي پرتفوي با استفاده از سهام بازار مي‌نمايد.
شكل يك در مرحله دوم پس از گذشت دوره زماني مشخص هر پرتفوي بر اساس يك يا چند مبنا مانند سود سرمايه‌اي CAPITAL GAIN، سود سرمايه‌اي در مقايسه با شاخص‌ها و … مورد ارزيابي قرار گرفته و به هر پرتفوي امتيازي داده مي‌شود.