شناسه پست: 10261
بازدید: 331

اصول و مباني مدل تعالي ( سرآمدي ) سازماني EFQM

فهرست مطالب
چکیده ۴
۱- مقدمه. ۶
۲- تعریف تعالی سازمانی. ۷
۳- اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین. ۷
۴- مزایای مدل تعالی سازمانی. ۹
۵- تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی. ۱۰
۶- معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی. ۱۳
۶-۱- معیار یک : رهبری ( Leadership ) 14
6-1-1- رهبران ، ماموریت ، آرمان ، ارزشها و اخلاق سازمانی را ایجاد کرده و خود الگوی فرهنگ تعالی در سازمان هستند. ۱۴
۶-۱-۲- مشارکت برای اطمینان از ایجاد و استفاده از سیسستم های مدیریت و بهبود مستمر آنها، شخصا مشارکت میکنند. ۱۵
۶-۱-۳- رهبران با مشتریان ، شرکای تجاری و نمایندگان جامعه در تعامل هستند. ۱۵
۶-۱-۴- رهبران ، فرهنگ تعالی را بین کارکنان سازمان تقویت می کنند. ۱۶
۶-۱-۵- رهبران تحولات سازمانی را شناسایی و ازآن حمایت می کنند. ۱۶
۶-۲- معیار دو : خط مشی و استراتژی( Policy & Strategy ) 17
6-2-1- خط مشی و استراتژی مبتنی بر نیاز و انتظارات حال و آینده ذینفعان است. ۱۸
۶-۲-۲- خط مشی و استراتژی مبتنی بر اطلاعات حاصل از اندازه گیری عملکرد ، تحقیقات، یادگیری و فعالیتهای بیرونی مرتبط است. ۱۸
۵-۲-۳- خط مشی و استراتژی ، ایجاد ، بازنگری و به روز می شوند. ۱۹
۶-۲-۴- خط مشی و استراتژی تفهیم شده و از طریق چارچوب فرآیند های کلیدی جاری می شوند. ۲۰
۶-۳- معیار سه : کارکنان( People ) 20
6-3-1- منابع انسانی برنامه ریزی و مدیریت شده و بهبود می یابند. ۲۰
۶-۳-۲- دانش و شایستگی کارکنان شناسایی شده ، توسعه یافته و نگهداری می شود. ۲۲
۶-۳-۳- کارکنان مشارکت داده شده و توانمند می شوند. ۲۲
۶-۳-۴- کارکنان و سازمان گفتگو دارند ۲۳
۶-۳-۵- به کارکنان پاداش داده می شود، مورد تقدیر قرار می گیرند و به آنها توجه می شود. ۲۳
۶-۴- معیار چهار : شرکای تجاری و منافع  ( Partnership & Resources ) 24
6-4-1- شراکت های بیرونی ، مدریت می شود ۲۴
۶-۴-۲- منابع مالی ، مدیریت می شود. ۲۵
۶-۴-۳- ساختمانها، تجهیزات و مواد، مدیریت می شود ۲۶
۶-۴-۴- فناوری مدریت می شود: ۲۷
۶-۴-۵- اطلاعات و دانش ، مدیریت می شود ۲۸
۶-۵- معیار پنج : فرآیندها ( Processes ) 29
6-5-1- فرآیندها به طور نظام مند طراحی و مدیریت می شوند. ۲۹
۶-۵-۲- فرآیند ها در صورت نیاز با استفاده از نوآوری به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش زاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان بهبود می یابند. ۲۹
۶-۵-۳- محصولات و خدمات بر اساس نیازها و انتظارات مشتری طراحی و ایجاد می شوند. ۳۰
۶-۵-۴- محصولات و خدمات، تولیدی، تحویل و پشتیبانی می شوند. ۳۱
۶-۵-۵- ارتباط با مشتری مدیریت شده تقویت می شود. ۳۲
۶-۶- معیار شش : نتایج مشتریان ( Customer Results ) 33
6-6-1- مقیاسهای ادراکی. ۳۳
۶-۶-۲- شاخص های عملکردی.. ۳۵
۶-۷- معیار هفت : نتایج کارکنان ( People Results ) 36
6-7-1- مقیاس ادراکی. ۳۷
۶-۷-۲- شاخص های عملکردی.. ۳۸
۶-۸- معیار هشت : نتایج جامعه ( Society Results ) 40
6-8-1- مقیاس ادراکی. ۴۰
۶-۸-۲- شاخص های عملکرد یا این شاخص ها، شاخص هایی داخلی هستند که توسط سازمان به منظور پایش ، درک ، پیش بینی و بهبود عملکرد سازمان و پیش بینی ادراک جامعه به کار گرفته می شوند. ۴۲
۶-۹- معیار نه : نتایج کلیدی عملکرد ( Key Performance Results ) 42
6-9-1- دستاوردهای کلیدی عملکرد ۴۳
۶-۹-۲- شاخص های کلیدی عملکرد ۴۴
۷- نحوه امتیاز دهی در مدل تعالی. ۴۵
۸- خودارزیابی در مدل EFQM… 45
8-1- فرآیند عمومی خودارزیابی. ۴۵
۸-۲- روشهای خودارزیابی. ۴۶
۸-۳- منطق رادار RADAR در چرخه خودارزیابی. ۴۷
۹- سطوح تعالی در کسب جایزه ۴۷
۱۰- مدل تعالی سازمانی در ایران. ۴۹