شناسه پست: 22003
بازدید: 384

بهـره و ربـا در اسـلام
فهرست مطالب
مقدمه 1
بهره در ادبيات اقتصادي غرب 1
 ربا در فقه اسلامي 4
فلسفه وجودي بهره در متون اسلامي 5
پول سرمايه بالقوه است 7
پول كالاست 9
پول سرمايه است 12
آيا حرمت ربا در اسلام ، به معناي نفي بهره طبيعي است 13
بهره طبيعي و سود 16
اجاره و بهره طبيعي 21
نتيجه گيري 23
فهرست منابع 27
مقدمه :
تقريباً در بيشتر آثار متفكرين مسلمان ، بهره مترادف واژه  ربا به كار رفته است . همچنين ، حرمت ربا به منزله حذف نرخ بهره در نظام اقتصادي ، مورد تأييد اسلام تلقي شده است با توجه به مفهوم فراگير بهره در نظام اقتصاد سرمايه داري ، حرمت ربا و حذف بهره به عنوان يك اصل مسلم ، فصل تمايز دو نظام اقتصاد سرمايه داري و نظام اقتصادي مورد تأييد اسلام است . لذا از نقطه نظر علمي ، مفهوم بهره و انطباق يا عدم انطباق آن با مفهوم ربا از اهميت ويژه‌اي در نفي نظام سرمايه داري و پي ريزي مباني تئوريك نظام اقتصادي مورد تأييد اسلام برخوردار است .
در اين تحقيق ابتدا مفهوم بهره در ادبيات اقتصادي غرب توضيح داده مي شود ؛ سپس مفهوم ربا در شريعت اسلام تبيين مي شود و به دنبال آن ، به منظور شناخت ديدگاه متفكرين مسلمان در مورد مفهوم بهره ؛ نظريات اقتصادي اين متفكرين در اين باره كه غالباً به توجيه حرمت ربا اختصاص دارد ، اما مي تواند در تبيين مفهوم بهره از نگاه اين متفكرين موثر باشد – مورد بررسي قرار مي گيرد .
بهره در ادبيات اقتصادي غرب
در ادبيات اقتصادي غرب ، حداقل تا قبل از انقلاب كنيزي ، بهره در تحليل هاي كلاسيك به دو مفهوم كاملاً‌مجزا از هم تفكيك مي شود اين دو مفهوم را مي توان ، به تبعيت از بوم باورك، بهره قراردادي و بهره طبيعي ناميد .