دانلود مقاله سیسمهای مدیریت
سيستمهاي پردازش تراکنش(TPS)
در قلب هر سازماني سيستمهايي وجود دارند که وظيفه اصلي آنها ثبت اطلاعات تراکنشي روزانه، ايجاد اطلاعات جديد بر اساس اطلاعات تراکنشي، ذخيره اطلاعات تراکنشي و اطلاعات منتج شده از آن و ارائه اطلاعات به کاربران مورد نظر است. سيستمهاي پردازش تراکنش نيز از همين نوع هستند. سيستمهاي مالي، انبارداري، حضور غياب، منابع انساني و … از مثالهايي از سيستمهاي پردازش تراکنش مي باشند.
سيستمهاي پردازش تراکنش سيستمهايي هستند که عمليات روزمره درون سازمان را پردازش مي کنند. يک سيستم تراکنش داراي نقاط واسطي براي ورود داده است و همچنين داراي يک پايگاه داده است که اطلاعات سازماني در آن ثبت مي شوند.
در شکل ميتوانيد يک سيستم پرازش تراکنشي مربوط به ثبت سفارشات را ملاحظه کنيد. در اين مثال کارمند بوسيلة سيستم اقدام به ثبت اطلاعات تراکنشي ميکند (مانند اطلاعات مربوط به کارت اعتباري، اطلاعات محصول و غيره) سپس سيستم با پردازش اطلاعات وارد شده اطلاعات جديدي را ايجاد کرده (مانند قيمت کل و ميزان ماليات مشمول) براساس تراکنش انجام شده اطلاعات فعلي را در پايگاه داده بروز ميکند و اطلاعات ايجاد شده را در اختيار کارمند قرار ميدهد. بهطورکل ميتوان گفت سيستمهاي پردازش تراکنشي مسئول ثبت، تبديل، ايجاد و ذخيرهسازي اطلاعات هستند و اغلب با دادههاي عيني سروکار دارد.
سيستمهاي اطلاعات مديريت MIS
چكيده
اين مقاله سيستمهاي اطلاعات مديريت MIS را پوشش مي دهد. از آنجا كه MIS تركيبي از سه پديده سيستم ، اطلاعات و مديريت ميباشد ابتدا اين موارد را بررسي ميكند. به علت تأثيرات قابل توجه سيستمهاي اطلاعاتي بر روي MIS مبحث ديگر مقاله، درباره آن ميباشد. متخصصان اطلاعاتي شامل تحليلگر سيستمها، مديران پايگاههاي داده، متخصصان شبكه، برنامهنويس ها و اپراتورها در قسمت بعدي بررسي شده است. بعد از بررسي اجزاي MIS به سيستمهاي اطلاعات مديريت در حالت كلي پرداخته ميشود.سيستمهاي پشتيباني تصميم(DSS) ، تأثيرات هوش مصنوعي و سيستمهاي خبره بر روي اين سيستمها ديگر مبحث مقاله مي باشند. آخرين قسمت نتيجه گيري، همراه با ذكر بعضي نظرات در باب مزايا و معايب كنترل از طريق نرم افزار و گسترش آن در عصر اينفوكراسي يا اطلاعسالاري مي باشد.
مقدمه
موضوع اين بحث مقاله سيستم اطلاعات مديريت مي باشد سيستم اطلاعت مديريت به معني مديريت برپايه اطلاعات مي باشد همانطور كه مي دانيم براي مديريت درقرن 21 نمي دانيم از دوعامل چشم پوشي كنيم:
1-استراتژي رقابت؛ و 2-كاهش هزينه ها، كه خوديك سياست رقابت صادراتي مي باشد.براي لحاظ كردن اين دواستراتژي به كاربردن سيستم هاي اطلاعات مبني برفن آوريهاي اطلاعت وارتباطات ضروري مي نمايد.
مديران امروز، باانبوهي اطلاعات روبرو هستند. اطلاعاتي كه به عنوان داده هاي سيستم بايستي پردازش گرديده وقابل فهم وتميرو نگهداري وبازيابي گردد. از طرف ديگرسيستم هاي مديريت وابزارهاي كنترل درطول زمان تغييرات زيادي پيدا كرده اند اين تغييرات رامي توان درچهارزمينه كلي عنوان كرد:1-كنترل سنتي 2-كنترل بروكراتيك 3-كنترل كاريزماتيك 4-كنترل اينفورماتيك .
فهرست منابع
بهان، كيت، هولمز، ديانا.1377. آشنايي با تكنولوژي اطلاعات. ترجمه مجيد آذرخش، جعفر مهرداد. تهران: سمت.
رولي، جينفر. 1380. مباني سيستمهاي اطلاعاتي. ترجمه زهراسيف كاشاني، نجيبه افناني. تهران: سمت
زاهدي، شمس السادات 1380. فنآوري اطلاعات وكنترل درعصراينفوكراسي .درمجموعه مقالات دومين همايش علمي وپژوهش نظارت وبازرسي دركشور. تهران: دانشكده مديريت دانشگاه تهران، سازمان بازرسي كل كشور. 127-116.
مك لويد، ريموند. 1378. سيستم هاي اطلاعات مديريت. ترجمه مهدي جمشيديان، اكبر مهديپور عطاآبادي. اصفهان: دانشگاه اصفهان؛ سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان.
مؤمني، هوشنگ .1372. سيستم هاي اطلاعاتي مديريت MIS. تهران: اتحاد.
Curtin et al. 1998. Information technology: the breaking wave. Boston: Irvin; McGraw-Hill.
Kraft, Donald; Boyce, Bert R. 1991. Operations research for libraries and information agencies…. Sandiego: academic press.
Mcleod, Raymand.1998.Management information systems. Seventh ed. Newjersy: prentise Hall
فرمت : WORD | صفحات : 33
*************************************
نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد