مقاله شناسايي مفهوم مديريت آموزشي واصول آن
شناسه پست: 22940
بازدید: 431

مقاله شناسایی مفهوم مدیریت آموزشی واصول آن

مقاله شناسایی مفهوم مدیریت آموزشی واصول آن درارتباط  با مفهوم کلی  مدیریت آموزشی  می توان به برخی  تعاریف اشاره شده  در منابع علمی  اشاره نمود ،  براین اساس  مدیریت آموزشی عبارتست از : فرایندی  که کلیه  فعالیتهای  افراد همکار درسازمانهای  آموزشی و پرورشی  را در راستای  نیل به اهداف  تعلیم وتربیت  متناسب  وهماهنگ  نموده وبا برخورداری  مناسب از امکانات  فیزیکی  ومنابع انسانی  بستر تحقق موارد  مطروحه  را ایجاد نماید . یاری  وکمک رسانی  به روند اجرایی  آموزش ونظارت  بر آن ( رهبری  آموزشی ) . ایجاد  زمینه وفراهم  ساختن تجهیزات  وامکانات  جهت بروز  استعدادهای  دانش آموزان  ( کار آموزان )  تحکیم بخشیدن  به روابط انسانی  گروهی واتخاذ  روش و تعیین خط مشی  اصولی در کلیه  امور ، برای بارور ساختن  اهداف تربیتی .

مقاله شناسایی مفهوم مدیریت آموزشی واصول آن

آنچه مسلم است  ، قابلیتهای  شغلی وارتقاء  مهارت مورد  نیاز آن ، بستگی قابل توجهی  به کیفیت محصول  آموزشی دارد  واصولا مدیریت  آموزشی به ویژه آموزش  فنی وحرفه ای ،حائز اهمیت  ویژه ای  می باشد .  بنابراین ، هر چند اصول  ومفاهیم  بسیاری در مدیریت  آموزشی از سایر مدیریتها  گرفته شده ،  ولی ارکان این مدیریت از چنان اهمیتی  برخوردار است  که می توان برای رشد سایر مدیریتها  نیز از آن استفاده  نمود . درواقع ،  اهداف کلان  آموزشی  بر آورنده  نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و وضعیت وجودی  افرادمی باشد  که مدیریت آموزشی ، دراین مقوله جایگاه  ویژه ای دارد .

مقاله شناسایی مفهوم مدیریت آموزشی واصول آن

– مدیریت  آموزشی  و برآورد  نیازهای اجتماعی
اصولاً ، جامعه ای را می توان پویا ، سالم ودر حال رشد  تلقی نمود  که ابعاد  محوری  ( مطروحه ) آن تحقق یابد . در واقع ، یکی از ابعاد  محوری مورد بحث  در این قسمت ، خواسته ها  وهنجارهای  اجتماعی می باشد . برخی پارامترهای  مهم نیاز اجتماعی  جوامع شامل  فرهنگ ،  سنت ، ارزشهای دینی ،  بومی وملی بوده است  وچگونگی  آموزش افراد جهت  حفظ و رعایت این موارد در اجتماع  اهمیت ویژه ای دارد . بنابراین  ، بایستی  برنامه ریزان کلان جوامع  به نقش مدیریت  آموزشی  در ابعاد مختلف  آن توجه داشته باشند .

مقاله شناسایی مفهوم مدیریت آموزشی واصول آن

–  مدیریت آموزشی  وبر آورد  نیازهای اقتصادی
اصولا ،  در برنامه ریزیهای اقتصادی جوامع به ویژه پیشرفته ، نگرش خاصی  به منابع عمده  اشتغال  وتولید ( صنعت ، خدمات وکشاورزی ) در شرایط  موجود آن  وبر آورد  توسعه کوتاه مدت  ، میان مدت وبلند مدت  در سطح آن جامعه  می شود . همچنین ، یکی از مشخصه های  مرتبط  با ظرفیتهای  اشتغال  وبهینه سازی  شرایط آن  ،  ارتقاء عملکرد  منابع انسانی  تخصصی مورد نیاز ویانظارت  برروند  آموزش  مهارت و فنون وتبدیل  نیروی انسانی  به منابع انسانی  متخصص  وماهر است .  دراین ارتباط  جایگاه مدیریت  آموزشی  متناسب اهداف  پیش بینی شده ونیاز سنجی  آموزشی  بررسی شده و به ویژه  درارتباط  با آموزشهای  شغلی مشخص  می شود .

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۷۸

*******************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید