مديريت و برنامه ريزي در روابط عمومي
مقدمه
روابط عمومي يكي از مهمترين و اساسيترين بخشهاي هر سازمان است. واحدي كه پل ارتباطي ميان مدير با كاركنان سازمان مربوطه با مراجعين و بالعكس ميباشد.
مديران موفق درصنعت و بازرگاني امروز به روابط عمومي سازمان خود اهميت ويژهاي مي دهند.آنان در جستجوي برتري خلاقيت و ابتكار عمل هستند و كارشناسان ورزيده و مبتكرروابط عمومي را به كار ميگيرند تا ازكنشها و واكنشهاي جامعه پيرامون خود آگاهي يابند انتقادات را بشنوند و به اصلاح رفتارو توليد خود بپردازند و مزيت هاوبرتريهاي توليد و يا محصول خود را به گوش جهانيان برسانند و به آنها بقبولاند كه به افكار عقايد سليقهها و احساساتشان احترام ميگذارند.
رهبران هشيار سازمانها امروزه اين را بديهي مي دانند كه پايبندي به اصول روابط عمومي تنها راه ممكن براي بقاي نظام آن هاست و هر چيزي غير اين، كهنه، قديمي و از ميان رفتني است.
يك مدير به ويژه در سطح عالي سازمان نياز به شناخت مخاطبان سازمان و رقبااز يك طرف و مجموعه امكانات انساني و مادي خود از طرف ديگر دارد.
توجه به روابط انساني و مهارتهاي اووعلاقهمندي به حقوق انساني راهي ممكن براي گشودن دريچههاي درياي بيكران استعدادهاي نهفته اودر بروز خلاقيت و نوآوري محسوب ميشود و صاحبان چنين انديشهاي روابط عمومي رابه عنوان واحدي ضروري و لازم در سازمان خود مي دانند و تمايلات خود به اعمال رويههاي روابط عمومي را در شخص خود و سازمان شان ميپرورانند چراكه بالندگي و شكوفايي روابط عمومي را موجب بقاي مديريت و سازمان خود ميدانند.
تعاريف روابط عمومي
فرهنگ و بستر (چاپ سوم) روابط عمومي را چنين تعريف مي كند:
1- ترويج حسن رابطه وايجاد بر حسن نيت بين يك شخص يا يك موسسه بازرگاني يا يك سازمان از يك طرف با اشخاص و گروههاي ديگر يا با تمام مردم جامعه از طرف ديگر به وسيله توزيع مطالب تفسيري و توسعه مبادله حسن همجواري و سنجش و مطالعه در واكنشهاي عمومي
درجه وميزان تفاهم و حسن نيت يك فرد يا يك موسسه و يا يك سازمان از يك طرف و جامعه از طرف ديگر
روابط عمومي مديريت مناسبات مطلوب بين سازمان و مخاطبين گوناگون مديريت اداره و يا فن و دانش اداره و روابط كل يك سازمان وگروههاي گوناگون است. روابط عمومي فرايند شناخت، برنامه ريزي، هدايت وكنترل فعاليت هايي است كه منجر به تعادل ناشي از تعامل ناشي از تعامل پايدار سيستمها شده و بقاي سيستم را ممكن ميكند.