دانلود مقاله نظريه ها و مفاهيم ارتباطات اجتماعي
در بسياري از موارد ، تاريخ تحقيق در ارتباط ، در واقع تاريخ تحقيق در تأثيرات است كه خود نشان دهنده اهميت تأثيرات در مطالعات ارتباطات است . در طول سالها ، مفهوم سازي از تأثيرات حد زيادي تغيير كرده است . در اين تحول ، سه مرحله كم و بيش مجزا شناسايي شده است :
در مرحله آغازين ، تصور مي شد ارتباط جمعي داراي تأثيرات بسيار نيرومند است . اين نظريه در سالهاي ميانه دو جنگ جهاني برتري داشت . اصطلاحاتي مانند « نظريه گلوله جادويي» و « نظريه تزريقي » براي توصيف اين مرحله آغازين مفهوم سازي از تأثيرات ارتباط جمعي به كار مي رود .مرحله دوم زماني پديدار شد كه محققان در باب اين تأثيرات به ترديد افتادند و شواهدي براي تأييد آنها پيدا نكردند . بسياري از آنان عباراتي مانند « نظريه تأثير محدود » يا « استحكام » را بكار گرفتند تا جريان عمده اين مرحله را كه از پايان جنگ جهاني دوم تا آغاز دهه هفتاد طول كشيد ، نامگذاري كنند .از آن زمان تاكنون ، محققان بسياري از بازگشت به مفهوم رسانه هاي جمعي نيرومند جانبداري كرده اند . « اسپ » (1986) فرضيات اصلي مرحله اول را چنين توصيف مي كند :
مقاله نظريه ها و مفاهيم ارتباطات اجتماعي
فهرست مطالب
عنوان
بخش اول –
برخي مفاهيم و نظريه هاي ناظر بر تأثير پيام هاي ارتباطي بر مخاطبان
– روند تاريخي – تحقيقي
1- نظريه تزريقي
2- نظريه استحكام يا تأثير محدود
3- نظريه استفاده و رضامندي (نيازجويي)
4- نظريه برجسته سازي
5- نظريه وابستگي مخاطبان
6- نظريه شكاف آگاهي
7- نظريه كاشت
بخش دوم –
مقاله نظريه ها و مفاهيم ارتباطات اجتماعي
*شخصيت سازي و چهره پردازي در وسائل ارتباط جمعي :
– مقدمه
1- تحقيق درباره شخصيت
2- تعريف شخصيت بر مبناي خصلت هاي ثابت و متناقص نما
3- خلق پيش داستان
4- روانشناسي شخصيت
5- خلق روابط شخصيت
6- شخصيت هاي فرعي
7- گفتگو نويسي
8- خلق شخصيت هاي غير واقعي
9- ماواري خلق شخصيت هاي قالبي
بخش اول –
نظريه هاي مربوط به تأثير پيامدهاي ارتباطي
– تاريخچه تحقيق در تأثيرات رسانه ها
در بسياري از موارد ، تاريخ تحقيق در ارتباط ، در واقع تاريخ تحقيق در تأثيرات است كه خود نشان دهنده اهميت تأثيرات در مطالعات ارتباطات است . در طول سالها ، مفهوم سازي از تأثيرات حد زيادي تغيير كرده است . در اين تحول ، سه مرحله كم و بيش مجزا شناسايي شده است :
در مرحله آغازين ، تصور مي شد ارتباط جمعي داراي تأثيرات بسيار نيرومند است . اين نظريه در سالهاي ميانه دو جنگ جهاني برتري داشت . اصطلاحاتي مانند « نظريه گلوله جادويي» و « نظريه تزريقي » براي توصيف اين مرحله آغازين مفهوم سازي از تأثيرات ارتباط جمعي به كار مي رود .
مرحله دوم زماني پديدار شد كه محققان در باب اين تأثيرات به ترديد افتادند و شواهدي براي تأييد آنها پيدا نكردند . بسياري از آنان عباراتي مانند « نظريه تأثير محدود » يا « استحكام » را بكار گرفتند تا جريان عمده اين مرحله را كه از پايان جنگ جهاني دوم تا آغاز دهه هفتاد طول كشيد ، نامگذاري كنند .
از آن زمان تاكنون ، محققان بسياري از بازگشت به مفهوم رسانه هاي جمعي نيرومند جانبداري كرده اند . « اسپ » (1986) فرضيات اصلي مرحله اول را چنين توصيف مي كند :
1- عوامل محرك (محتواي رسانه ها ) نقش اصلي را در فراگرد تأثير بازي مي كنند ؛
2- مردمي كه محتواي رسانه ها به آنان عرضه مي شود ؛ به شكل يكساني واكنش نشان مي دهند ، يعني تفاوتهاي فردي روانشناختي چندان اهميتي ندارند ؛
3- تأثير فوراً و مستقيماً روي مي دهد . از آنجا كه فرد مجزا ديده مي شود ، عوامل زمينه اي در نظر گرفته نمي شوند .
فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 67
******************************************
نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد