شناسه پست: 21268
بازدید: 367

نقش مشاركت كاركنان به عملكرد و تصميم گيري آنها بر سازمان
فصل اول
مقدمه
در اين فصل در ابتدا به بيان مسئله نقش مشاركت كاركنان به عملكرد و تصميم گيري آنها بر سازمان و در سازمان و اهميت اين مسئله مشاركت در فعاليتها و اهداف سازماني و در نهايت سوالات كه قابل طرح بوده و بايد به آنها در اهدا موضوع پاسخ داده شود خواهيم پرداخت .
بيان مساله
مشاركت كاركنان در تصميم گيري نخستين گام در مسير نهادينه سازي تفكر مديريت مشاركتي است تصور و انديشه انسان ، سنجش خلاقيت ابتكار ، نواوري و كارآفريني است .
حضرت علي ( ع ) مي فرمايد :
دور انديشي به گردش انداختن و بكار گرفتن انديشه است . همچنين              مي فرمايد: بر گردش انداختن و بكار گيري انديشه هنر است .
بنابراين موضوع مشاركت ، با آينده نگري همراه است . انسان را به صورت موجودي هنرمند و زنده به حركت در مي آورد و سازمان را به موجودي اندام وار كه همه اجزايش به صورت هماهنگ و متقابل منتظر خدمت اند تبديل مي كند و در اثر هر گونه نقصان سازمان را به صورت خودكا اصلاح مي كند و نياز به دخالت خارجي راكاهش مي دهد .
يكي از اين انديشه هاي تازه كه به چگونگي كار سازمانها اثر ژرف نهاده پيدايش شيوه مديريت مشاركت جو و گسترش آن در سازمان هاي عمومي و خصوصي كشورهاي صنعتي جهان است اين شيوه كه در آغاز نيمه دوم سده بيستم به صورت يكي از راه هاي مديريت به شمار مي آمد هم اكنون به صورت تنها راه اداره كردن محسوب مي شود . مديريت مشاركت جو در اصل پاسخي است انساني ، عقلاني و كارآمد به نيازهاي فرا مرتبه كساني كه با شوق و دلبستگي بسيار به بهره ورزي سازمانهاي محل خدمت خود مي انديشند و محل كار خود را خانه خويش مي پندارند . مديريت مشاركت جو راه را براي همكاري و همفكري و همدلي در ميان جامعه كاركنان مي گشايد و پيوند ميان آنها را با سازمان استوار مي گرداند . بسياري از صاحب نظرات و آينده بينان نامدار جهان سده 121 ميلادي را به نامهاي گوناگون خوانده اند گروهي براي اين سده نام « سده اطلاعات » و گروهي نام « سده ابتكارات» و شماري نيز نام « سده مشاركت » را برگزيدند براي هر يك از اين نامگذاريها منطقي و استدلالي قوي وجود دارد هواداران نامگذاري سده مشاركت بدين باورند كه در سده 21 ميلادي تراز و ميزان دانش و شناخت و آگاهي و اطلاع مردم به گون اي افزايش خواهد يافت كه نه تنها بي سوادي يا كم سوادي مرسوم در جهان كنوني به كلي از ميان خواهد رفت