شناسه پست: 21210
بازدید: 397

چگونه مي‌توان نظم و انضباط كيفي را در دبستان گسترش  بخشيد؟
فهرست مطالب
مقدمه1
هدف 2
روش 3
توصيف وضعيت موجود3
جمع‌آوري اطلاعات (شواهد / يك )  4
تجزيه و تحليل شواهد يك 12
انتخاب راه جديد موقتي يك 15
اجرا و ارزشيابي طرح 15
جمع آوري اطلاعات شواهد دو 16
تجزيه و تحليل اطلاعات شواهد دو 22
انتخاب راه جديدتر و ارزشيابي آن 23
حسن ختام 37
منابع 39
چكيده (كوتاه نوشت) 40
مقدمه:
از خدا جوييم توفيق ادب
هر كودكي نياز به يادگيري نظم و انضباط دارد. خانواده اولين مكاني است كه كودك در آنجا ياد مي گيرد كه چه رفتارهايي مورد قبول و پذيرش و چه رفتارهايي نا مطلوب است.
كودكان بايد ياد بگيرند كه:
كدام دسته از كارها خير و سالم است و كدام كارها ناسالم و شر هستند.
چرا احترام به حقوق ديگران و حفظ حرمت افراد واجب است؟
و…
معمولاً كودكاني لوس، بد رفتار،‌خودخواه و نا امن، ناميده مي‌شوند كه با انضباط ناچيزي پرورش يافته اند و تربيت كودكان با انضباط سخت، كودكاني ترسو را به بار مي آورد.
بعد از خانواده مدرسه، مكاني است كه بصورت رسمي، مستقيم و غير مستقيم به پي ريزي مباني نظم و انضباط مي پردازد.
و طي فرآيند تقريباً ده- دوازده ساله نوجوانان و جواناني را وارد اجتماع مي نمايد كه از آنها انتظار حداقل يك «شهروند خوب» كه نظم اجتماعي را رعايت كند را داريم.
در اين طرح پژوهشي سعي دارم ضمن بررسي مباني نظم و انضباط كيفي و ايجابي به جاي نظم و انضباط سلبي و تحميلي راهكارهاي عملي دستيابي به اين امر خطير را با توجه به بضاعت فكري و عملي و به استعانت از رب متعال كه پرورش دهنده و بهترين نظم دهنده در جهان است را بيان كنيم.
تا ان شاء ا… جرقه اي باشد براي روشن كردن مشعل هدايت آينده سازاني كه راهنمايي آنها بدست ما سپرده شده است.
ان شاء ا…
بيان مساله:
-مدارس ابتدايي تابع چه قوانين و مقررات انضباطي هستند؟
-دانش آموزان ابتدايي (مخاطبان) از نظر جسمي، ذهني، عاطفي، اجتماعي، اخلاقي و … داراي چه توانايي‌ها و محدوديت هايي ميباشند.
-سير آموزش انضباط از خانواده و مدرسه چگونه بايد طي گردد؟
-چگونه مي توانم با طرحي نو انضباط كيفي و دروني با تاكيد بر تربيت وجدان در مدرسه را گسترش دهم؟
هدف:
-آگاهي از قوانين و مقررات انضباطي كه مدارس بايد تابع آن باشند.
-آگاهي از توانايي‌ها و محدوديت هاي مخاطبان كه قصد منضبط نمودن آنها را داريم.
-مطالعه و سير آموزش انضباط از خانواده تا مدرسه.