شناسه پست: 7090
بازدید: 479
توان های پذیرش توریسم (شهرستان کرمانشاه)
فهرست مطالب
چکیده: 6
پیشگفتار 8
فصل یک: طرح پژوهش 10
بیان مسئله: 10
بیان عنوان پایان نامه: 10
پرسش های پژوهش: 11
روش های پژوهش: 12
تنگناهای پژوهش: 13
فصل 2: چهارچوب نظری پژوهش 15
2- سیمای جهانگردی: 17
3-  پیشینه تاریخی توریسم (جهانگردی): 19
3-1 سده های نخستین 21
3-2 سده های میانه: 22
3-3 سده های نو: 23
4- ارزش جهانگردی: 24
آینده جهانگردی: 25
6- کانون ها و جاذبه های جهانگردی: 26
رده بندی جاذبه ها: 30
10- آب و هواشناسی و جهانگردی: 33
11-  پیامد اقتصادی جهانگردی: 34
پیامدهای غیر مستقیم و ترغیبی 35
13-1 ویژگی های بازاریابی در جهانگردی: 39
13-2 شیوه های بازاریابی: 40
15-1 هدف از آمارگیری در جهانگردی: 45
15-3- روش های بزرگ آمارگیری: 47
ب- آمارگیری از راه پرسش از خانه ها  و خانواده ها: 47
15-5- آمار جهانگردی بومی: 48
فصل 3: گردشگری در ایران 51
2- پیشینه گردشگری در ایران: 52
6- سهم ایران در بازار جهانگردی: 59
7- ناهمواری ها و تنگناهای جهانگردی در ایران: 59
فصل 4: توان های گردشگری شهر کرمانشاه 65
1- پیشینه تاریخی استان کرمانشاه: 65
نقشه شماره 4-1 تقسیمات کشوری استانها 66
نقشه شماره 4-2  تقسیمات کشوری استان  کرمانشاه 67
چگونگی پیدایش نام کرمانشاه 70
6- آثار تاریخی و فرهنگی کرمانشاه 75
تکیه بیگلربیگی: 78
6-7- کلیساها: 78
6-9- موزه ها: 79
نقشه شماره 4-3  تقسیمات کشوری شهرستان کرمانشاه 83
فصل 5: تجزیه و تحلیل 85
1-پیشگفتار 85
جدول (5-5) آمار بازدید کنندگان خارجی از مکانهای دیدنی کرمانشاه در سال 1385 97
فصل 6: نتیجه گیری و پیشنهاد 103
2- نتیجه گیری: 104
3-پیشنهاد: 105
منابع: 113
چکیده:
جهانگردی یکی از بزرگترین فعالیت های انسان امروزی است که می تواند تغییراتی بزرگ در سیمای زمین، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و روش زندگی انسانها پدید آورد. اهمیت گردش و جهانگردی در فرهنگ ها و تفاهیم بین المللی سبب شده است که مجمع عمومی سازمان متحتد، روز 29 سپتامبر (5 مهرماه) هر سال را روز جهانی جهانگردی اعلام کند.
صنعت گردشگری در ایران آنچنان که باید، جایگاه واقعی خود را نیافته است. کشوری که در آمار سازمان جهانی جهانگردی از نظر توانهای توریستی در رده دهم دنیا می باشد، اما از نظر تعداد ورودی گردشگران و درآمد بدست آمده از این صنعت در رده هفتاد و پنجم و به گفته ای هشتادو پنجم دنیا قرار دارد. اگر در سطح ملی نیز بخواهیم  سنجشی داشته باشیم استان کرمانشاه پس از استان فارس از نظر توان های گردشگری در جایگاه دوم کشور قرار دارد، اما در جذب گردشگر و جهانگرد آماری که نشان دهنده شمار گردشگران وارد شده به این استان است درجایگاهی بسیار پایین تر از این قراردارد. در این پژوهش تلاش بر این بوده است،که با شناسایی توان ها و ضعف های موجود، راهکارهایی برای برطرف نمودن این ضعف ها و توانمند نمودن این صنعت با ارزش ارائه شود.
در پژوهش حاضر، فصل دوم، درباره تاریخچه صنعت جهانگردی (توریسم) و ارزش و جایگاه آن و در جهان و روندی که این صنعت در آینده  پیش می گیرد. بحث شده است. از تاثیرات این صنعت در رونق اقتصادی و اشتغال زایی در سطح جامعه و همچنین از اجزای ترکیبی و وابسته به  این صنعت  و تاثیرات منفی این صنعت سخن به میان آمده است. انواع جاذبه های جهانگردی و شیوه های بازاریابی، چگونگی آمارگیری از جهان گردان و برآورد ارزیابی بدست آمده از این صنعت از موضوعات مورد بحث این فصل می باشد، فصل سوم، پیشینه و جایگاه جهانگردی و همچنین انواع جاذبه های گردشگری، مشکلات و  تنگناهای  این صنعت در ایران را مورد بررسی قرار داده است.
فصل چهارم، که موضوع اصلی پژوهش می باشد، درباره توان های گردشگری کرمانشاه می باشد. در این فصل تاریخچه این سرزمین و جاذبه های تاریخی و فرهنگی،  باستانی و طبیعی آن بررسی شده است. فصل پنجم، تجزیه و تحلیلی از فصل های گذشته می باشد، با توجه به  آمارهای بدست آمده چگونگی نقش جهانگردی در اشتغال زایی از این صنعت گرانبها و شمار گردشگران در سالهای گذشته و حال بررسی شده است. نقاط توان و ضعف کشور و کرمانشاه نیز شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
فصل ششم، نتیجه گیری از پژوهش و درپایان پیشنهادهایی برای رونق این صنعت بسیار با ارزش و کم درد سر در سطح استان و  شهر کرمانشاه ارائه شده است. امید است که در اینده با بهبود این صنعت رو برو شویم.
پیشگفتار
جهانگردی از باارزش ترین و بزرگترین جنبش های انسان دوره کنونی است که همراه با پدید آوردن دگرگونی های شگرف در سیمای زمین، اوضاع سیاسی و اقتصادی، فرهنگی، منش و روش زندگی انسان‌ها را دگرگون می سازد. با آنکه  دگرگونی هایی بنیادی در اوضاع  اقتصادی، فرهنگی و شیوه زندگی مردم پدید می آورد.
بررسی وضعیت جاها  و سرزمین هایی که همه ساله  و در فصل های گوناگون مورد بازدید جهانگردان قرار می گیرند نشان می دهد دگرگونی هایی که از پیامد جهانگردی در آن جاها پدید می آید بسیار چشمگیر تر و بزرگتر از دگرگونی هایی است که از پدید آمدن و گسترش دیگر جنبش های اقتصادی انسان ناشی می شود. امکانات مورد نیاز جهانگردان، مانند مهمان سراها، خوراکی سراها و جاهای گردشی، که در کرانه های دریاها، جاهای کوهستانی، جنگلی و در پیرامون چشمه های  آب گرم معدنی بنا شده اند، گویای پیامد جهانگردی در دگرگون ساختن چهره زمین است.
برای آشنایی با ملت ها و فرهنگ ها، شیوه زندگی مردمان یک سرزمین، زدودن خستگی و فرسودگی بدنی و روحی، پی بردن به بزرگی  آفرینش و دریافتن  مفاهیم زیبایی شناختی، پالایش درون و خودسازی و فراگیری چگونگی زیستن، هیچ راهی بهتر از گردش و جهانگردی نیست.
جابجایی انسانها  پیامدهای فرهنگی، روحی و اقتصادی بزرگی را به دنبال دارد. جهانگردی منجر به جابجا کردن ثروت های بزرگ از جایی به جاهای دیگر جهان، به ویژه از جاهای ثروتمند به سوی جاهای فقیر یا رو به رشد می شود. آشکار است که گردش نیز مانند بسیاری از جنبش های آدمی  جنبه های خوب و بد به همراه دارد. یورش گردشگران  به کنار دریاها، رودخانه ها، شهرها و جاهای  پذیرنده جهانگردی و  به همراه آنان یورش خودروهای آلاینده زیست بوم به سوی جاهای  کوهستانی و سردسیر و خوش آب و هوا، پامال شدن سبزه زارها، شکسته شدن شاخ و برگ درختان و آسیب های ژرف بوم شناختی که جاهای جهانگرد پذیر، به خاطر پدید آوردن زیر ساخت ها و آمد وشد جهانگردان پذیرا می شوند، همگی دستاورد بد جهانگردی است.