شناسه پست: 25790
بازدید: 361

دانلود بررسي مقايسه بين سلامت روان زنان و مردان كارمند ايران خودرو

چكيده

پژوهش حاضر به بررسي مقايسه بين سلامت روان زنان و مردان كارمند ايران خودرو مي­پردازد در اين پژوهش از نمونه 80 نفري از زن و مرد كارمند ايران خودرو انتخاب شده است و براي سنجش سلامت روان كارمندان از پرسشنامه GHQ-28 استفاده شده داده­هاي استخراج شده در اين پژوهش از روش آمار استنباطي بررسي گرديد و از طريق آزمون مان ويتني يو محاسبه گرديد.

نتايج اين آزمون حاصل از آن است كه بين سلامت روان زنان و مردان كارمند شركت ايران خودرو تفاوت معنادار وجود دارد.همچنين مي­توان گفت كه در هر يك از خرده آزمونها نتايج به صورت زير است كه بين علايم جسماني در زنان و مردان تفاوت معني دار وجود دارد. و در علايم اضطرابي در زنان و مردان تفاوت معنادار مشاهده نمي­شود همچنين در علايم كاركرد اجتماعي و علايم افسردگي هم دربين زنان و مردان تفاوت معنادار وجود ندارد.

 

مقايسه بين سلامت روان زنان و مردان كارمند ايران خودرو

فصل اول :

طرح تحقيق

مقدمه:

بدون شك سلامت افراد جامعه از اهميت به سزايي بر خورداراست . جوامع انساني بدون حفظ سلامت نمي­توانند بقاء واستمرار خود را حفظ كنند. و همان گونه كه سلامت روان را به عنوان يكي از حيطه­هاي علوم پزشكي داراي اهميت است .حفظ سلامت جسماني افراد بدان وابسته است.بهداشت و سلامت رواني فرد مورد توجه خاص متخصصين و دست اندكاران قرار گرفته است.(شهيدي ، حميديه، 1381 )

تلاش شتاب زده براي صنعتي شدن و گسترش سريع شهر نشيني و زندگي ماشيني كه لازمه آن قبول شيوه­هاي نوين براي زندگي است . اثر معكوس بر سلامت گذاشته و مسائل تازه­اي ر ابه وجود آورده است. اوضاع اجتماعي، اقتصادي، سياسي، و فرهنگي نا به سامان جهان بار مشكلات اجتماعي و محيطي و رواني واكنشهاي بيمار گونه بسياري در افراد و جوامع و به وجود آورده است كه خود سبب وخيم تر شدن اوضاع و نامساعدتر شدن شرايط محيط زيست شده است.

گذشته نشان داده است كه بسياري از بيماريهاي شايع غير واگير و بيماريهاي رواني در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه زاييده عواملي هستند كه خود انسان آنها را خلق و گرفتار آن شده است. بنابراين چنين عواملي قابل پيشگيري و درمان هستند پيشگيري از بيماريها و برنامه هاي بهداشتي بايد از روز تولد شروع شود تا از پيدايش ناتوانيهاي جسمي و رواني كه سد را ه انسان براي رسيدن به يك زندگي سالم و موفق است جلوگيري كند.(ميلاني فر، 1376)

علم سلامت روان فرآيند هميشگي است كه از بدو تولد تا هنگام مرگ ادامه مي­يابد اين علم با چهار هدف شكوفايي توان بالقوه ، درمان اختلاهاي رواني و حفظ تداوم بهداشت رواني در اشخاص سالم شرايطي را به وجود مي­آورد (گنجي، 1383 )

منابع:

  1. بيابانگرد اسماعيل. بررسي رابطه، منبع كنترل عزت نفس . رساله كارشناسي ارشد .(1371)
  2. پورافكاري.نصرت الله . نشانه شناسي بيمار رواني. انتشارات آزاده .تهران (1376)
  3. پرسشنامه عمومي گلدبرگ( 1979) .ترجمه يعقوبي و پالاهنگ (1374)
  4. ساپنيگتون. آندرو . بهداشت رواني . ترجمه حميد رضا حسين شاهي . انتشارات رشد تهران (1379 )
  5. ساعتچی . محمود. روان شناسي كاربردي براي مديران درخانه . مدرسه . سازمان .نشر ويرايش تهران (1379)
  6. شاملو.بهداشت رواني . انتشارات رشد. تهران (1378)

 فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 62

******************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد