شناسه پست: 15874
بازدید: 326

کنکور فهرست مطالب
مقدمه 1
الف) تعريف برخي از واژه ها و اصطلاحات 3
1- گروه آزمايشي 3
2- رشته 3
3- گرايش 3
4- دانشگاه 4
5- دانشكده 4
6-  گروه آموزشي 4
7-  دوره (مقطع تحصيلي) 4
ب)نظام آموزشي دانشگاهها 5
ج)انواع دانشگاهها 5
د)شرايط ثبت نام در يك گروه آزمايشي (در آزمون سراسري) 6
ه) شرايط ورود و نام نويسي در دانشگاهها (دولتي، غير‌انتفاعي و غير‌دولتي) 6
ح) شرايط و ضوابط خاص تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامي 7
ط) عنوان پاره‌اي از رشته‌ هاي مختلف در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني 7
رشته‌هاي تحصيلي گروه آزمايشي علوم رياضي و فني(گروه آزمايشي 1): 7
معرفي مختصري از مجموعه‌ مهندسي علمي كاربردي عمران(گروه آزمايشي علوم رياضي و فني) 8
مقدمه : 8
كارشناسي: 9
كارداني: 9
معرفي اختصاري گرايشهاي مختلف مجموعه مهندس عمران 10
1-  مهندسي عمران- عمران 10
1-1)                                    تعريف وهدف 10
1-2)اهميت و جايگاه در جامعه: 10
1-3)تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته وادامه تحصيل در آن : 11
1-4)تواناييهاي فارغ التحصيلان: 12
1-5)موقعيتهاي شغلي و محلهاي كار 14
1-6)واحدهاي درسي: 14
الف: درسهاي پايه: 15
ب)درسهاي اصلي و تخصصي الزامي 16
رسم فني ونقشه كشي ساختمان: 16
اصول مباني معماري و شهرسازي: 16
استاتيك، مقاومت مصالح، تحليل سازها: 17
اصول مهندسي زلزله: 17
سازه‌هاي بتن‌آرمه و پروژه: 18
سازه‌هاي فولادي وپروژ: 18
مكانيك خاك و پي‌سازي: 19
مكانيك سيالات، هيدروليك و هيدرولوژي مهندسي: 19
مهندسي آب و فاضلاب و پروژه : 20
بناهاي آبي: 20
نقشه‌برداري و عمليات: 20
راه‌سازي، روسازي راه و مهندسي ترابري: 21
ج)ساير درسها: 21
1-7)ادامه تحصيلات: 22
2-مهندسي عمران – آب: 23
2-1)تعريف و هدف: 23
2-2)اهميت و جايگاه در جامعه: 23
2-3)تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته وادامه تحصيل در آن: 24
2-4)توناييهاي فارغ التحصيلان 24
2-5)موقعيتهاي شغلي و محلهاي كار 25
4)كاردان فني پل سازي و ابنيه فني 25
4-1)تعريف و هدف 25
4-2)اهميت و جايگاه در جامعه ‍ 26
4-3)تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و ادامه تحصيل در آن 26
4-4)تواناييها فارغ التحصيلان 27
4-5)موقعيتهاي شغلي و محلهاي كار 27
5- كاردان علمي- كاربردي عمران- آب و فاضلاب 28
5-1)تعريف و هدف 28
5-2)اهميت وجايگاه در جامعه: 29
5-3)تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و ادامۀ تحصيل در آن 29
5-4)تواناييهاي فارغ التحصيلان 30
5-5)موقعتهاي شغلي و محلهاي كار 30
منابع تحقيق : 31

مقدمه

يكي از مشكلات داوطلبان شركت در آزمون ورودي دانشگاهها، دانش آموزان سال آخر دبيرستان و ديگر دانش آموزان و همچنين خانواده آنان، نداشتن شناخت دقيق و آگاهي كافي از رشته ها و شاخه هاي مختلف تحصيلات عالي است.
اين مساله باعث سردرگمي دانش آموزان و گاه خانواده آنان در انتخاب رشته ادامه تحصيلي و نيز تصميم گيري صحيح در مورد آينده ايشان مي گردد كه در بسياري موارد حتي پس از ورود به دانشگاهها و مراكز عالي كشور و شايد پس از فراغت از تحصيل نيز آثار خود را به صورت نارضايتي از رشته انتخابي خود نشان داده، گاه موجب بي ميلي دانشجوياني مي شود كه بدون شناخت كافي و با تصوراتي غير واقعي، رشته اي را انتخاب كرده و اكنون آن را مطابق تواناييها و يا تمايلات خود نمي يابند. اين مسئله صدماتي را از نظر علمي، روحي، اجتماعي، خانوادگي و … بر دانشجو و اطرافيان او وارد مي آورد. از اين رو معرفي شاخه ها و گرايش هاي مختلف رشته هاي تحصيلي دانشگاهي با هدفهاي زير براي دانش آموزان و داوطلبان آزمون ورودي دانشگاهها،‌ ضروري به نظر مي رسد:
1- شناسايي دقيق رشته ها و گرايش هاي مختلف
2- ارائه تصويري روشن از تحصيلات در آن رشته يا شاخه تحصيلي و مقاطع تحصيلي آن
3- اطلاع و آگاهي از تواناييهاي لازم براي داوطلب به منظور تحصيل در رشته و گرايش مورد نظر
4- معرفي رشته هاي تحصيلي و كاربرد آن در اجتماع
5- ارائه دور نمايي روشن از آينده شغلي به منظور استفاده بهينه از سرمايه هاي انساني و مالي در سطح كشور.
با وجود اهميت فراوان معرفي و شناخت رشته هاي تحصيلي دانشگاهي، متاسفانه تاكنون به آن توجهي نشده و اين امر موجب گرديده افرادي پس از ورود به داشگاهها، با عدم تطابق پيش فرش هاي ذهني خود و واقعيت هاي موجود در يك رشته تحصيلي روبه رو شده نسبت به آن بي علاقه و دلسرد شوند.
از اين رو انتشارات آستان قدس رضوي (‌شركت به نشر) بر آن شد تا با بهره گيري از استادان مجرب دانشگاه در رشته هاي گوناگون علمي و مجموعه اطلاعات موجود، به معرفي مختصر ولي جامع و مفيد شاخه ها و گرايشهاي مختلف علوم بپردازد، تا آن شاء الله گامي مثبت در راهنمايي جوانان برداشته، افقي روشن تر پيش روي ايشان قرار دهد………