شناسه پست: 25593
بازدید: 385

دانلود مقاله دستيابی داده در ASP.NET

دستيابی داده در ASP.NET 2.0 ( بخش اول )  

دستيابی به داده از جمله عمليات مهم در زمان پياده سازی هر نوع برنامه كامپيوتری است و برنامه های وب نيز از اين قاعده مستثنی نمی باشند . امروزه صفحات وبی كه در ارتباط با داده بوده و حاوی اطلاعاتی می باشند كه از بانك های اطلاعاتی بازيابی و نمايش داده می شود به يكی از اركان اصلی هر نوع برنامه تجاری تبديل شده است .  پياده كنندگان برنامه های كامپيوتری خصوصا” برنامه های وب همواره برای پياده سازی برنامه هائی كه در ارتباط با داده می باشند با چالش های خاص خود مواجه بوده و آرزو می نمايند كه بتوانند با صرف كمترين زمان و  نوشتن حداقل كد لازم به اهداف خود نائل گردند . با ارائه ASP.NET 2.0 ، زمينه تحقق خواسته فوق برای ‌پياده كنندگان برنامه های وب فراهم می گردد . چراكه در اين نسخه از ASP.NET علاوه بر ارائه بيش از پنجاه كنترل جديد ،‌ امكانات متعددی به منظور  بهبود و تسهيل عمليات در ارتباط با  داده ارائه شده است .
پياده كنندگان برنامه های وب كه از ASP كلاسيك و يا ASP.NET 1.1 برای طراحی و پياده سازی برنامه های خود استفاده می نمايند ، می بايست  پس از نوشتن كد لازم به منظور دستيابی و بازيابی داده از منابع ذخيره سازی ، يك قالب و يا فرمت مناسب جهت نمايش اطلاعات در مرورگر را نيز ايجاد نمايند . با اين كه ويژوال استوديو دارای برنامه های كمكی خاصی ( ويزارد ) در اين رابطه می باشد ، ولی استفاده از  ويژگی های پيشرفته ای نظير  Paging و مرتب سازی داده ها ،‌ همچنان مستلزم همگرائی بين كدهای نوشته شده در لايه back-end و اطلاعات مورد نظر جهت نمايش در لايه front-end است . در اغلب موارد نگهداری و يكسان سازی كدهای فوق نيز مشكل می باشد خصوصا” در مواردی كه بانك اطلاعاتی تغيير می يابد و يا می بايست  اطلاعات اضافه ای  را بر روی يك صفحه خاص نمايش دهيم . علاوه بر موارد فوق ، استفاده از فايل های XML به عنوان منابع ذخيره سازی داده نيز ‌مستلزم نوشتن خطوط زيادی است  تا بتوان يك همگرائی خاص بين  منبع داده و منطق دستيابی داده را  ايجاد نمود .
در ASP.NET 2.0  كد مورد نياز به منظور دستيابی و نمايش داده  كاهش و از اين طريق كارآئی و بهره وری برنامه های وب بطرز محسوسی افزايش می يابد . در اين رابطه ، كنترل های جديدی ارائه شده است كه قدرت كنترل و انعطاف پياده كنندگان به منظور انجام عمليات در ارتباط با داده را افزايش می دهد.  كنترل های داده جديد را می توان به همراه مجموعه وسيعی از منابع داده استفاده نمود ( از بانك های اطلاعاتی سنتی تا منابع داده جديد  XML ) . بدين ترتيب تمامی منابع داده يك رفتار همگن را خواهند داشت و به دنبال آن حجم و پيچيدگی برنامه های وب مبتنی بر داده ،‌ كاهش می يابد.

مقاله دستيابی داده در ASP.NET

دستيابی داده در برنامه های وب
درفريمورك دات نت ، دستيابی داده با استفاده از ADO.NET انجام می شود . ADO.NET در حقيقت يك رابط و يا اينترفيس برنامه نويسی است كه مجموعه امكانات لازم به منظور كار با بانك های اطلاعاتی را در اختيار پياده كنندگان برنامه های وب قرار می دهد . اينترفيس فوق  با ايجاد يك لايه اضافه ، جزئيات و پيچيدگی های موجود به منظور دستيابی به داده را از ديد پياده كنندگان مخفی نگه می دارد .
برنامه های وب نوشته شده با استفاده از ASP.NET 2.0  از پتانسيل های ارائه شده توسط ADO.NET  نظير :  ارتباط اتوماتيك با انواع متفاوتی از  منابع داده  ، ايجاد كنترل های كاربر در ارتباط با داده  و ساير موارد ديگر استفاده می نمايند . بدين ترتيب حجم كد مورد نياز برای نوشتن برنامه های وب مبتنی بر داده كاهش يافته و نگهداری و پشتيبانی از اين نوع برنامه ها شرايط مطلوب تری را پيدا خواهد كرد .

معماری دستيابی داده
دستيابی داده در برنامه های وب دات نت براساس يك ساختار و يا معماری دو لايه ای انجام می شود (دو لايه جداگانه ) . اولين لايه ،‌ شامل عناصر ضروری فريمورك  به منظور دستيابی به داده است . دومين لايه ، شامل APIs و كنترل هائی است كه قابليت های دستيابی به داده را در اختيار برنامه نويسان قرار می دهد .
دستيابی به داده مستلزم بكارگيری چهار عنصر اساسی زير است :

  • برنامه وب ( ASP.NET )
  • لايه داده ( ADO.NET )
  • ارائه دهنده داده ( Data Provider )
  • منبع داده  ( Data Source)

ارتباط بين عناصر فوق، زيرساخت و يا فونداسيون لازم برای تمامی برنامه های وب مبتنی بر داده را ارائه می نمايد .
شكل زير عناصر و معماری دستيابی به داده را نشان می دهد .
شكل 1 :  معماری دستيابی داده
منبع : MSDN
در ادامه جايگاه هر يك از عناصر فوق را از پائين به بالا بررسی می نمائيم .

منابع ذخيره سازی داده 
منابع ذخيره سازی داده ، نقطه نهائی در معماری دستيابی داده بوده كه بدون وجود آنان اصل مسئله دستيابی داده زير سوال می رود . با استفاده از ADO.NET 2.0 و كنترل های جديد ارائه شده در ASP.NET 2.0 ، يك برنامه وب قادر به دستيابی داده از منابع داده متنوعی نظير :  بانك های اطلاعاتی رابطه ای ، فايل های XML ، سرويس های وب ، فايل های متنی و يا داده های موجود در فايل های Excel  می باشد .
بخاطر داشته باشيد كه منابع ذخيره سازی داده  با اين كه دارای جايگاه خاص خود می باشند ولی از آن مهمتر ،  مكانيزم هائی می باشند كه با استفاده از آنان به منابع داده متصل و عمليات مرتبط با داده را انجام خواهيم داد .

Data providers
ADO.NET ،‌ به منظور ارتباط با منابع داده متفاوت از مجموعه ای كلاس و دستور استفاده می نمايد كه آنان را مديون Provider model است . در واقع Provider ،‌ مجموعه ای از اينترفيس ها و كلاس های لازم به منظور ذخيره و بازيابی داده در ارتباط با يك منبع داده خاص را ارائه می نمايد. بديهی است مهمترين دستاورد رويكرد فوق ، انعطاف لازم به منظور نوشتن كد مورد نياز برای دستيابی به داده ( استفاده از ADO.NET   ) از  چندين نوع منبع داده می باشد .
در ASP.NET 2.0 ، همچنان از Provider model  به منظور انجام عمليات مختلف در ارتباط با دستيابی داده استفاده می گردد .

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 296

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد