دانلود بررسی میزان آسیب اجتماعی در میان دانشجویان
مقدمه
دانلود بررسی میزان آسیب اجتماعی در میان دانشجویان طی ۲۰ سال گذشته جمعیت دو برابر شده ، نرخ میانگین رشد اقتصادی از ۱۰ درصد در سال به ۶/۲ درصد تنزل کرده درآمد سرانه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته ، نرخ بیکاری ۵/۲ برابر شده، بهره وری سرمایه متجاوز از ۵۰۰ درصد کاهش یافته، بهره وری کل عوامل تولید نزدیک به ۳۰درصد کاهش یافته ، سهم کشور در کل بازرگانی جهان به کمتر از نیم درصد تنزل کرده ، ریسک سرمایه گذاری به طور سیستماتیک چندین برابر شده و رانت خواری و فساد اقتصادی در تمامی بدنه جامعه و دستگاه دولتی گسترش یافته است……………
این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه میزان آسیب اجتماعی در میان دانشجویان در قالب 25 صفحه میپردازیم.
فهرست مطالب
سیاست داخلی ۱
کارنامه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ۱
سیاست خارجی ۴
سیاست خارجی ایران در عراق جدید ۴
موضوع فرهنگی اجتماعی ۸
جوانان در اجتماع ۸
پرسشنامه ۱۱
تحلیل پرسشنامه ۱۵
مردم نگاری ۲۰
شیوه زندگی مردم گیلان و شهرستانهای اطراف آن ۲۰
درباره
بلحاظ اقتصادی ، نتیجه تجربه ۲۵ سال حکومت جمهوری اسلامی مجموعه ای از تغییرات ساختاری است که موجب اتلاف ثروت کشور گردیده ، و نوسازی کشور را اسیر تنگناهای ساختاری کرده است. مجموعه این عوامل سبب شده است تا اقتصاد کشور از اقتصادی پویا و جوان به اقتصادی بیمار و مبتلا به ناهنجاری عمیقاً ساختاری تبدیل شود.به عبارت دقیق تر اقتصاد ایران از اقتصادی با جمعیت کم و رشد اقتصادی بالا به اقتصادی با جمعیت بالا و رشد اقتصادی کم درآمد سرانه پایین تورم و نرخ بیکاری بالا بهره وری پایین عوامل تولید شدیداً نابهنجار، غیر رقابتی ، متکی به دریافت انواع و اقسام یارانه ها ………
میزان آسیب اجتماعی در میان دانشجویان
اکنون ایران با یک درصد جمعیت دنیا و یک درصد مساحت کره خاکی دارای تنها ۳۳/۰ درصد سطح تولید ناخالص دنیا است و تولید ناخالص سرانه آن به قیمت جاری کمتر از یک سوم میانگین جهان می باشد . همان طور که در قبل اشاره شد، توسعه اقتصادی پایدار مستلزم ثبات سیاسی، آزادی های اقتصادی، ثبات سیاسی آزادی اقتصادی و آزادی سیاسی است.بی ثباتی سیاسی، مغز آزادی های اقتصادی، بی ثباتی سیاستهای اقتصادی و نقض آزادی های سیاسی کار نوسازی و توسعه اقتصادی کشور را به طور بنیادین دشوار می سازد…………….
کارنامه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
طی ۲۰ سال گذشته جمعیت دو برابر شده ، نرخ میانگین رشد اقتصادی از ۱۰ درصد در سال به ۶/۲ درصد تنزل کرده درآمد سرانه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته ، نرخ بیکاری ۵/۲ برابر شده، بهره وری سرمایه متجاوز از ۵۰۰ درصد کاهش یافته، بهره وری کل عوامل تولید نزدیک به ۳۰درصد کاهش یافته ، سهم کشور در کل بازرگانی جهان به کمتر از نیم درصد تنزل کرده ، ریسک سرمایه گذاری به طور سیستماتیک چندین برابر شده و رانت خواری و فساد اقتصادی در تمامی بدنه جامعه و دستگاه دولتی گسترش یافته است.
بلحاظ اقتصادی ، نتیجه تجربه ۲۵ سال حکومت جمهوری اسلامی مجموعه ای از تغییرات ساختاری است که موجب اتلاف ثروت کشور گردیده ، و نوسازی کشور را اسیر تنگناهای ساختاری کرده است. مجموعه این عوامل سبب شده است تا اقتصاد کشور از اقتصادی پویا و جوان به اقتصادی بیمار و مبتلا به ناهنجاری عمیقاً ساختاری تبدیل شود.
به عبارت دقیق تر اقتصاد ایران از اقتصادی با جمعیت کم و رشد اقتصادی بالا به اقتصادی با جمعیت بالا و رشد اقتصادی کم درآمد سرانه پایین تورم و نرخ بیکاری بالا بهره وری پایین عوامل تولید شدیداً نابهنجار، غیر رقابتی ، متکی به دریافت انواع و اقسام یارانه ها و شدیداَ آلوده به مناسبات رانت خواری و فساد اقتصادی تبدیل شده است. سهم
کشور در کل بازرگانی جهان به کمتر از نیم درصد تنزل کرده ، ریسک سرمایه گذاری به طور سیستماتیک چندین برابر شده و رانت خواری و فساد اقتصادی در تمامی بدنه جامعه در و دستگاه دولتی گسترش یافته است.
سلطه بخش دولتی
با روی کار آمدن جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور از یک سو تحت تاثیر بحرانهای ناشی از انقلاب و فرار سرمایه و از سوی دیگر تحت تاثیر تفکرات و فشار گروههای سیاسی چپ با پیگیری سیاست ملی کردن صنایع، بانکها و بازرگانی خارجی به مالکیت بخش دولتی درآمد.این تغییر ساختاری بدون شک یکی از عمده ترین دلایل عملکرد ضعیف توسعه اقتصادی، افت کارایی و پیدایش کمبودها و تنگناهای اقتصادی، بالا رفتن هزینه های تولید، افزایش تورم، بحران بیکاری ، سقوط ارزش ریال ، بحران بدهی های خارجی و تراز پرداختها و گسترش سرطانی فساد اداری و رانت خواری در جمهوری اسلامی است.طی دهه گذشته جمهوری اسلامی تلاش کرده تا بخشی از موسسات دولتی را به بخش خصوصی منتقل کند، اما این سیاست به دلیل نبود جو مناسب برای فعالیتهای بخش خصوصی، نبود ثبات سیاسی و اقتصادی، بالا بودن ریسک سرمایه گذاری، وجود قوانین نامناسب و وجود نابهنجاری ساختاری تاکنون ناموفق بوده و به احتمال قوی اجرای مطلوب آن بدون انجام تغییرات بنیادین در ساختار اقتصاد سیاسی کشور میسر نخواهد بود.اقتصاد جمهوری اسلامی گرفتار نابهنجاری ساختاری عمیق و گسترده است حل این مشکل مستلزم عقلایی کردن ساختار و روند تولید و انتقال سرمایه و نیروی کار از موسسات و بخشهای سودآور است.اما قوانین موجود بازار کار، مانع از انجام این تعدیل و تصحیح ساختاری می شوند و عملا به زیان زحمت کشان کار می کنند.
سیاست خارجی ایران در عراق جدید
در طول چهار دهه گذشته هیچ کشوری در سطح منطقه به اندازه عراق زمینههای چالش و تحمیل هزینههای امنیتی و سیاسی برای ایران فراهم نکرده است. تغییر رژیم بعثی و بروز تحولات جدید که منجر به تغییر ماهیت و ویژگیهای جدید در ساخت قدرت و سیاست عراق گردیده، نقطه عطفی در روابط دو کشور به حساب میآید؛ بدین معنی که برای اولین بار تأکید بر اشتراکات و زمینههای فرصتسازی در کنار چالشهای موجود معیار برقراری روابط شده است.
منطق اهمیت عراق جدید در حوزه سیاست خارجی ایران بر شکلگیری یک سری متغیرهای جدید همچون ورود و تقویت عنصر شیعی در ساخت قدرت و حکومت عراق، روند حرکت عراق از یک دشمن استراتژیک به یک دوست و همکار منطقهای و به تبع تعادل در سیاست ایران با منطقه و جهان عرب و همچنین جایگاه عراق در روابط بینالملل ایران و تنظیم سیاست خارجی با قدرتهای بزرگ همچون آمریکا و آثار آن بر امنیت و منافع ملی ایران میباشد.
به عبارت دیگر، نوع حکومت آینده عراق و چگونگی تنظیم روابط با آن، فراتر از روابط دو جانبه، در سطوح منطقهای و بینالمللی نیز حوزه سیاست خارجی ایران را تحت تأثیر قرار میدهد.
بیتردید بررسی ویژگیهای عراق جدید نیازمند شکلگیری تعریف جدیدی از جایگاه این کشور در عرصه سیاست خارجی ایران میباشد. بر این اساس سعی بر شناسایی و فهم زمینههای فرصتسازی و چالش از ناحیه عراق جدید برای منافع ملی ایران بپردازد؛ لذا سؤال اصلی بر محور دستیابی به «راهبرد بهینه سیاست خارجی ایران در عراق جدید« شکل گرفته است. ایران و عراق دشمن و رقیب استراتژیک همیشگی نیستند.
جوانان در اجتماع
الف) یکی از لوازم موانع اجتماعی
یکی از لوازم کارکردی نظام اجتماعی حل تعارضات درونی نظام است. تحول سریع جوامع بدون شاکله های اقتصادی- اجتماعی که منجر به استقرار جامعه مدرن می شود، به نوعی گسست اجتماعی منجر شده است.تحولات نظام تقسیم اجتماعی کار و اکتسابی شدن نقش ها در فرآیند حیات فردی و جوان فطری است که هویت یابی وی را خدشه دار می سازد. بدین معنا که در اثر رشد زیستی و روانی به روانی رسیده، اما از نظر اجتماعی امکان بر عهده کرفتن نقش های اجتماعی تعریف شده برایش و تعادل بین نظام انرژی و اطلاعاتی وی دچار اختلال شده و در صورتی که تمهیدی برای آن انرژی کنترل نشده جوانان در شکل مشارکتهای اعتراضی، رفتارهای انزوار گرایانه سیاسی یا رد سیاسی بروز خواهد یافت.
ب) موانع فرهنگی
یکی از لوازم کارکردی جامعه، حفظ و انباشت الگو برای حفظ جامعه است که باید فرد ان هرا در اجتماعی در درون نهادهای خانواده، اموزش و دین فرا گرفته به رسمیت بشناسد.
بر این اساس، کانال های مختلف و محیط های متفاوت اجتماعی شدن در دوره جدید، که با کارکردهای خانواده، آموزش، و سایر نهادهای همراه بوده است، منجر به پدیده شکاف نسل ها، بواسطه آن جوان نظام روانی، گرایشی، و شناختی متفاوت از نسل پیشین دارد و جهان گسترش چشم گیری یافته است و این امر انتظارات متعارضی را میان متعاملین شکل داده است را تعارضی ساختی اعلام یا قلمداد کرد که ممکن است به اشکال اجتماعا پذیرفته نشده ای از مشارکت قالب رفتار انصرافی یا مشارکت اعتراض آمیز منجر شود.